The aim of this study was to determine primary school
teachers’ opinions on improving listening skills of students with hearing
impaired who are included in their classrooms through inclusion education. The
model of the research is a descriptive scan. Data were collected using “The
Teacher Opinion Scale for Developing Listening Skills of Students with Hearing
Impaired" developed by the researchers. At the same time, two open-ended
questions were added to this scale and a written opinion was obtained. The
teachers’ opinions about improving the listening skills of their students with
hearing impaired differed significantly in favor of those teachers with 11-20
years of seniority between teachers with 6-10 years of seniority and 11-20
years of seniority. The majority of the teachers did not receive adequate
training on teaching students with hearing impaired and they did not provide
support education to their students. It has been determined that the students
with hearing impaired of classroom teachers are doing applications such as using
visual material, physical arrangement, providing class participation, speaking
speed, tone, eye contact, poetry, song and drama participation to improve
listening skills. Teachers need help to improve the communication skills of
their students.
Bu araştırmanın amacı; kaynaştırma eğitimine dahil
olan işitme yetersizliğine sahip öğrencilerin dinleme becerilerini geliştirmeye
yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesidir. Araştırmanın modeli
betimsel taramadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından
geliştirilen “İşitme Yetersizliğine Sahip
Öğrencilerin Dinleme Becerilerini Geliştirmeye Yönelik Öğretmen Görüşleri Ölçeği” kullanılmıştır. Aynı zamanda bu
ölçeğe iki tane açık uçlu soru eklenerek yazılı görüş alınmıştır. Öğretmenlerin
işitme yetersizliğine sahip öğrencilerin dinleme
becerilerini geliştirmeye yönelik görüşleri 6-10 yıllık kıdeme sahip öğretmenler ile 11-20
yıllık kıdeme sahip öğretmenler arasından bakıldığında 11-20 yıllık kıdeme
sahip öğretmenlerin lehine anlamlı farklılık
göstermektedir. Öğretmenlerin çoğunluğunun işitme yetersizliğine sahip öğrencilerin
eğitimine dair yeterli eğitim almadıkları ve kendi öğrencilerine destek eğitim
sağlamadıkları belirlenmiştir. Sınıf öğretmenlerinin işitme
yetersizliğine sahip öğrencilerinin dinleme becerilerini geliştirmeye yönelik
görsel materyal kullanma, fiziksel düzenleme, derse katılımını sağlama, konuşma
hızı, tonu, göz teması kurma, şiir, şarkı, drama katılımı gibi uygulamalar
yaptığı belirlenmiştir. Öğretmenler en çok öğrencilerinin iletişim becerilerini
geliştirme konusunda yardıma ihtiyaç duymaktadırlar.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 3, 2019 |
Submission Date | March 27, 2018 |
Acceptance Date | November 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 45 Issue: 45 |