This study aims at analyzing theses in the field of gifted and talented students with gifted and special abilities in terms of several variables, and guiding future researchers who are planning to carry out studies in the related topic. For this purpose, a total of 154 theses were reached and carried out using the research document analysis method. It was determined that 68,83% of the postgraduate thesis composed of master thesis while 31,17% of them were doctoral dissertation and it was concluded that 55,84% of the studies (n=86) adopted quantitative approach while 25,97% of them (n=40) qualitative and 18,18% of them (n=28) mixed type. Considering the entire thesis under the descriptive researches theme, it was seen that researchers mostly preferred surveys studies. Consequently, due to the lack of studies at doctoral level compared to master, it is suggested to conduct doctoral dissertations on students with gifted and special abilities.
Bu çalışmanın amacı, 2010
yılından itibaren üstün zekâlılar ve özel yetenekliler alanında yürütülmüş olan
çalışmaları yıl, tür, konu, yaklaşım, model, örneklem, veri toplama aracı ve
sonuçlar şeklinde 7 farklı başlık altında incelemek ve bu konu alanında
araştırma yürütmeyi planlayan araştırmacılara yol göstermektir. Bu amaç
doğrultusunda toplam 154 izinli teze ulaşılmış ve araştırma doküman analizi
yöntemi kullanılarak yürütülmüştür. Üstün zekâlılar ve özel yetenekliler
konusunda yürütülmüş tezlerin %68,83’ünün yüksek lisans %31,17’sinin doktora türünde
olduğu ve yaklaşık %55,84’ünün (n=86) nicel yaklaşım, %25,97’sinin (n=40) nitel
yaklaşım ve %18,18’inin (n=28) karma yaklaşım ile yürütüldüğü belirlenmiştir.
Tüm çalışmalar göz önüne alındığında üstün zekâlılar ve özel yetenekli
bireylerin özellikleri ve becerileri konusuna yönelik çalışmaların en yüksek
orana sahip olduğu ve yöntem bağlamında Survey yönteminin ilk sırada geldiği
görülmektedir. Araştırma türü olarak yüksek lisans tezlerinin oran ağırlığının
doktora tezlerine daha fazla olmasına bağlı olarak üstün zekâlılar ve özel
yetenekliler konusunda doktora seviyesinde çalışmalar yapılması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 3, 2019 |
Submission Date | May 7, 2018 |
Acceptance Date | September 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 45 Issue: 45 |