This study aimed to investigate the predictive role of temperament traits and self- regulation skills of preschool children on their play behaviors. The research which was designed in accordance with the correlational survey method was conducted with 212 children who attended the preschool education institutions in the province of Denizli in the academic year of 2017-2018 and their mothers. Data of the study were collected with the Short Temperament Scale for Children-Parent Form (Yağmurlu and Sanson, 2009), Self-regulation Scale Parent Form (İvrendi and Erol, 2018) and Penn Interactive Peer Play Scale-Parent Form(Ahmetoğlu, Acar and Aral, 2016). The results of the research show that there are significant relationship between children's temperament traits, self-regulation skills and play behaviors. According to the results of standard multiple regression analysis, the reactivity subscale of the temperament is the strongest predictor of play disruption.
Mizaç ve Öz-düzenleme birlikte
oyunun bozulması davranışındaki değişimin %23’ünü açıklamaktadır ve araştırma
sonuçlarına göre mizaç tepkisellik alt boyutunun oyunun bozulması davranışının
en güçlü yordayıcısıdır.
Bu araştırmada okulöncesi dönem
çocuklarının mizaç özellikleri ve öz-düzenleme becerilerinin oyun davranışlarını
yordama gücünün incelenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modelinde uygun
olarak tasarlanan araştırma, 2017-2018 eğitim öğretim yılında Denizli il
merkezinde okulöncesi eğitim kurumlarına devam eden 212 çocuk ve anneleri ile
yürütülmüştür. Araştırmanın verileri Kısa Mizaç ölçeği Anne Formu, 4-6 yaş
Çocuklarına Yönelik Öz-düzenleme Becerileri Anne Formu, Penn Etkileşimli Akran
Oyun Ölçeği-Ebeveyn Formu ile toplanmıştır. Araştırma sonuçları çocukların
mizaç özellikleri, öz-düzenleme becerileri ve oyun davranışları arasında
anlamlı ilişki olduğunu göstermektedir. Araştırmada mizaç ve öz-düzenlemenin
oyun davranışını (Oyun etkileşimi, oyunun bozulması, oyundan kopma) yordama
gücünü belirlemek için çoklu regresyon analizi yapılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 3, 2019 |
Submission Date | June 18, 2018 |
Acceptance Date | October 8, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 45 Issue: 45 |