Digital
play has entered into houses and the lives of children and brought many debates
with it. In spite of debates the number of research is very limited. For this
reason, the purpose of this research is to examine parents’ play preferences
for their children by focusing on the digital play. 351 parents having a child
attending preschools participated in this research. The data were collected
through the Parental Play Preference Scale developed by the paired comparison
method. Two-way ANOVA and MANOVA were used for analysis. Research findings
showed that parents mostly favored constructive play and digital play received
the lowest preference scores. It has
been determined that education and working conditions of parents and age and
gender of children were influential on play preferences. Play preferences and daily times for
different play types were found to be related. In the light of these findings,
home-based awareness-raising activities and the creation and dissemination of
social areas were suggested.
Dijital oyun bugün evlere ve çocukların yaşamlarına
girmiş ve beraberinde pek çok tartışmayı getirmiştir. Okul öncesi dönem çocukları için dijital
oyunun kullanımı ve etkileri konusunda tartışmaların çok olmasına rağmen konuyla
ilgili araştırmalar sınırlıdır. Bu nedenle bu araştırmanın amacı ebeveynlerin
çocukları için oyun tercihlerini dijital oyuna odaklanarak incelemektir. Araştırmaya
çocuğu anaokuluna devam eden 351 ebeveyn katılmıştır. Veriler eşli
karşılaştırmalar metodu ile geliştirilen Ebeveyn Oyun Tercih Ölçeği ile
toplanmıştır. Araştırma verilerinin
analizinde iki yönlü ANOVA ve MANOVA kullanılmıştır. Araştırma bulguları
ebeveynlerin en fazla yapı inşa oyunlarını en az ise dijital oyunları çocukları
için tercih ettiklerini göstermiştir. Ebeveynlerin eğitim ve çalışma
durumlarının ve çocukların ise yaş ve cinsiyetlerinin oyun tercihleri üzerinde
ilişkili olduğu saptanmıştır. Oyun
tercihleri ve günde farklı oyun türlerine ayrılan süreler ilişkili
bulunmuştur. Bu bulgular doğrultusunda
evde oyunu destekleyici farkındalık çalışmaları ve ailelerin çocukları ile oyun
oynayabilecekleri sosyal alanların oluşturulması ve yaygınlaştırılması
önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 22, 2019 |
Submission Date | July 22, 2018 |
Acceptance Date | January 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 46 Issue: 46 |