The purpose of this study is to determine the level of teacher candidates'
comprehension of chemical representations of solubility and the subject of
solubility by particulate drawings. In the study, 36 chemistry teacher candidates who were
studying in 3rd and 4th grade of Chemistry Teacher Education Program at Van
Yuzuncu Yil University and Gazi University were selected as sample group. In
addition, the case study, a qualitative research method, was determined as the
research design in order to examine thoroughly the level of chemistry teacher
candidates' comprehension of solubility. In the study, the data were collected by using a test
that included particulate drawings with explanation about the solubility and
the factors affecting it. By analyzing the data obtained from the test by
content analysis method, answers of teacher candidates and their particulate
drawings were evaluated as correct, partially correct and incorrect answer /
drawing. Findings have shown that teacher candidates were insufficient in the
level of understanding of the submicroscopic level. It has also been found that
teacher candidates have difficulty in demonstrating molecules, ions, or
particles at the submicroscopic level of solubility and the influencing
factors.
Bu
araştırmanın amacı kimya öğretmen adaylarının çözünürlük konusuna ilişkin
submikroskobik seviyedeki anlama düzeylerini tanecik boyutunda çizimler ile
belirlemektir. Araştırmada örneklem grubu olarak Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi
ve Gazi Üniversitesi’nin Kimya Öğretmenliği programının 3. ve 4. sınıfında
öğrenim gören toplam 36 kimya öğretmen adayı seçilmiştir. Bu çalışmada, kimya öğretmen
adaylarının çözünürlük konusuna dair anlama düzeylerini derinlemesine incelemek
için nitel araştırma yöntemine ait durum çalışması araştırmanın deseni olarak
belirlenmiştir. Araştırmada veriler çözünürlük ve çözünürlüğü etkileyen
faktörler konusunda tanecik boyutunda çizim ile açıklama gerektiren sorular
içeren bir test yardımıyla toplanmıştır. Testten elde edilen veriler içerik
analizi yöntemi ile analiz edilerek, öğretmen adaylarının cevapları ve tanecik
boyutundaki çizimleri doğru, kısmen doğru ve yanlış cevap/çizim olarak
değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgular öğretmen adaylarının submikroskobik
düzeyde anlama seviyelerinin düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen
adaylarının çözünürlük ve çözünürlüğü etkileyen faktörlere dair submikroskobik
seviyede molekül, iyon veya tanecikleri göstermekte zorlandıkları tespit
edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 22, 2019 |
Submission Date | September 6, 2018 |
Acceptance Date | January 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 46 Issue: 46 |