The purpose of
this study is to examine the extent to which online concept maps in science
lessons influence student achievement and retention according to
paper-pencil-based concept maps. The sample of the study is composed of 28
middle school seventh grade students. In the study, the experimental group (14
students) was taught through the online concept maps while the control group
(14 students) was teaching through paper-pencil-based concept maps. Control and
experimental groups were taught for 3 weeks (12 hours). Online and
paper-pencil-based concept maps were created to cover the mass-weight issue.
The Captivate educational software program was used to create online concept maps.
In addition, a 24-item achievement test (KR-21 = 0.695) was established for the
mass-weight topic. The groups were applied post-test after the pre-test. After
45 days from the post-test, permanence test was applied. As a result of the
findings in the research, it can be said that the teaching of
"mass-weight" is more influential on academic achievement and
retention than the paper-pencil-based concept maps of on-line or
computer-supported concept maps. In addition, there is a meaningful and significant
impact of 74% on the post-test scores of online concept maps. According to
these results, it is very important to support the teaching and development of
online concept maps in every possible field.
Bu
çalışmadaki amaç, fen bilimleri derslerinde çevrimiçi kavram haritalarının
kâğıt-kalem temelli kavram haritalarına göre öğrenci başarısını ve kalıcılığını
ne düzeyde etkilediğini incelemektir. Çalışmanın çalışma grubunu, 28 ortaokul
yedinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada kontrol grubuna (14
öğrenci) kağıt-kalem temelli kavram haritaları öğretim metoduyla, deney grubuna
(14 öğrenci) ise çevrimçi kavram haritaları öğretim metoduyla 3 hafta (12 saat)
süreyle öğretim verilmiştir. Çevrimiçi ve kağıt-kalem temelli kavram haritaları
kütle-ağırlık konusunun kazanımlarını kapsayacak şekilde oluşturulmuştur.
Çevrimiçi kavram haritalarının oluşturulmasında Captivate eğitsel yazılım
programı kullanılmıştır. Ayrıca kütle-ağırlık konusuyla ilgili olarak 24
maddeden oluşan başarı testi (KR-21=0.695) oluşturulmuştur. Gruplara ön-testin
ardından son-test, 45 gün sonra ise kalıcılık testi uygulanmıştır. Araştırmada
elde edilen bulgular neticesinde “kütle-ağırlık” konusunun öğretilmesinde
çevrimiçi ya da bilgisayar destekli kavram haritalarının kağıt-kalem temelli
kavram haritalarına göre akademik başarıya ve kalıcılığa etkisinin daha fazla
olduğu söylenebilir. Bunun yanı sıra çevrimiçi kavram haritalarının son-test
puanlarına %74’luk anlamlı ve büyük bir etkisi söz konusudur. Bu sonuçlara göre
çevrimiçi kavram haritalarının mümkün olan her alanda geliştirilmesi ve
kullanılması öğretimi desteklemede büyük önem arz etmektedir.
kavram haritası çevrimiçi kavram haritası bilgisayar destekli kavram haritası bilgisayar destekli eğitim eğitsel yazılım
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 22, 2019 |
Submission Date | September 10, 2018 |
Acceptance Date | January 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 46 Issue: 46 |