Bu çalışmanın amacı; Yabancılara
Türkçe öğretimi sertifika programına katılan öğretmenlerin, mültecilere/sığınmacılara
karşı tutumlarını ve bu tutumların, katılımcıların cinsiyet, branş, mesleki
tecrübe, yaş, medeni durum, çalıştıkları kurum değişkenlerine göre değişip
değişmediğini belirlemektir. Araştırmanın örneklemini KSÜ TÖMER’de
sertifika programına katılan öğretmenler (N:76) oluşturmaktadır. Araştırmada,
veri toplama aracı olarak Ommundsen ve Larsen’ in (1997) geliştirdiği (Illegal
Aliens Scale), Yelpaze’nin (2018) Türkçeye uyarladığı 5’li likert tipi
“Mültecilere/Sığınmacılara Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Öğretmenler yabancılara
Türkçe öğretimine yönelik konuları kapsayan 61 saatlik sertifika programına
katılmıştır. Tutum ölçeği deney grubuna ön test-son test şeklinde
uygulanmıştır. Ön test-son testten elde edilen veriler, bağımlı örneklem
t-testi ile, değişkenler Mann Whitney U testi ile analiz edilmiştir. Araştırma
sonucunda, sertifika programına katılan öğretmenlerin mültecilere/sığınmacılara
karşı tutumlarında anlamlı bir fark olduğu; öğretmenlerin cinsiyet, branş,
mesleki tecrübe, yaş, medeni durum ve çalıştıkları kurum değişkenlerine göre
mültecilere/sığınmacılara yönelik tutumlarında anlamlı bir değişiklik olmadığı saptanmıştır.
The aim of this study was
to examine the attitudes of the teachers attending the Turkish Language
Teaching Program towards their refugees / asylum seekers and their attitudes
towards gender, branch, occupational experience, age, marital status and
institution variables. The sample of the study consisted of teachers who
participated in the certificate program at KSU TÖMER (N: 76). In the study, '' Attitude Scale for Refugees /
Asylum Seekers '' which was developed by Ommundsen and Larsen (1997) and
adapted by Yelpaze(2018) to Turkish was used as data collection tool. Teachers participated in a 61 hour certificate
program covering subjects for teaching Turkish to foreigners. Attitude scale
was applied as pre-test-post-test to the experimental group. The data obtained
from pretest-posttest were analyzed by dependent sample t-test and the
variables were analyzed by Mann Whitney U test. As a result of the study, it
was seen that there was a significant difference in the attitudes of teachers
and their attitudes towards refugees / asylum seekers according to gender,
branch, professional experience, age, marital status and institution variables.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 22, 2019 |
Submission Date | November 30, 2018 |
Acceptance Date | February 7, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 46 Issue: 46 |