Serbest zaman, bireyin görev ve sorumluluklarını yerine
getirdikten sonra kişisel gelişimi destekleyen, bireyi mutlu eden ve zamanını
verimli geçirmesine yardım eden zaman dilimi olarak tanımlanmaktadır. Özel gereksinimli
bireylerin serbest zamanlarını kaliteli ve verimli geçirmeleri önemli olduğu
için alan yazında serbest zaman becerilerinin öğretimine yönelik pek çok
araştırma yapılmıştır. Bu araştırmada; 2005-2018 yılları arasında hakemli
dergilerde yayımlanmış, özel gereksinimli bireylere serbest zaman becerilerinin
öğretimine yönelik yurt içi ve yurt dışında yapılmış toplam 19 araştırma
incelenmiştir. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi
tekniği kullanılmış, incelenen araştırmalar betimsel olarak analiz edilmiştir.
Betimsel analiz bulguları incelendiğinde incelenen araştırmaların %52,63’ü
zihin yetersizliğe sahip 7-22 yaş arası deneklerle yapıldığı ve araştırmaların
%36,84’ünde eş zamanlı ipucuyla öğretim yönteminin kullanıldığı görülmüştür.
Uygulamaların çoğunlukla deneklerin öğrenim gördükleri sınıflarda yapıldığı,
incelenen 19 araştırmanın hepsinde verileri toplamak için beceri analizi kaydı
tekniği kullanıldığı ve %36,84’ünde sosyal geçerliğe ilişkin veri toplandığı
bulgulanmıştır. Yapılan araştırmalara katılan deneklerin kazandırılmak istenen
hedef becerileri kazandığı görülmüştür.
Leisure time is defined as the remaining time period after
fulfilling duties and responsibilities, which reinforces personal development,
makes individuals happy and help them spend their time efficiently. Since it is
important for individuals with special needs to spend their leisure time in a
sterling and efficient way, a plenty of research in the literature has focused
on teaching leisure time skills to such individuals. In this study, 19 studies
about teaching leisure time skills to individuals with special needs which were
conducted in Turkey and abroad and published in refereed journals between 2005
and 2016 were investigated. Among qualitative research methods, document
analysis technique was adopted and those 19 studies were analyzed descriptively
in this study. Findings from the descriptive analysis revealed that 52.63% of
the studies had been conducted with intellectual disability subjects aged 7-22
and simultaneous prompting was employed as the teaching method in 36.84% of the
studies. It was also found out that applications were mostly run in subjects’
classrooms, skills analysis recording technique was used to collect data in all
of the studies, and the collected data was about social validity in 36.84% of
those studies.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 12, 2019 |
Submission Date | November 13, 2018 |
Acceptance Date | February 18, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 47 |