Bu çalışmanın amacı, argümantasyon
temelli yürütülen sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin argüman düzeyleri ile
karar verme becerileri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Çalışma nitel
araştırma yöntemlerinden eylem araştırması ile yürütülmüştür. Araştırmanın
çalışma grubunu 33 yedinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı
olarak araştırmacı tarafından beş farklı etkinlik tasarlanmıştır. Araştırmada
verilerin analizi iki aşamada gerçekleşmiştir. İlk
olarak “Argümantasyon Değerlendirme Ölçeği” ile öğrencilerin argüman düzeyleri
ve “Karar Verme Becerisi Değerlendirme Rubriği” ile öğrencilerin karar verme
becerileri değerlendirilmiştir. Daha sonra her bir öğrencinin iki rubrikten
aldıkları puanlara rasındaki korelasyon incelenmiştir. Sonuçlara göre
öğrecnilerin argüman düzeyleri ve karar verme becerileri arasında pozitif ve
yüksek düzey (0.80) ilişki olduğu belirlenmiştir.
The aim of this study is to determine the relationship between the argument levels and decision-making skills of the students during the argumentation based social studies courses. The study was carried out with action research, which is one of the qualitative research methods. The study group of the research consisted of 33 7th grade students. As data collection tools, five different activities were designed by the researcher. The data analysis was carried out at two phases. Firstly, the student’s argument levels were determined by The Argumentation Evaluation Scale and students' decision-making skills were determined by “Decision-Making Skill Evaluation Rubric”. Then the correlation between the two rubric scores was examined for each student. According to the result, positive and high-level (0.80) relationships were determined between students' argument levels and their decision-making skills.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 12, 2019 |
Submission Date | February 19, 2019 |
Acceptance Date | April 5, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 47 |