Bu araştırmanın amacı
Türkiye 5-8. sınıflar ile aynı sınıflar düzeyindeki Singapur matematik öğretim
programlarının cebir öğrenme alanı bağlamında karşılaştırılmasıdır. Bu amaçla,
ilgili programlar alt öğrenme alanları, kazanım sayıları, kazanımların
içerikleri, işlendiği sınıf düzeyi, işleniş sırası, uygulama yönergeleri ve
Bloom Taksonomisinde yer aldığı basamaklara göre sınıflandırılması
bakımlarından karşılaştırılmıştır. Araştırmanın deseni doküman incelemesidir.
Bu desen çerçevesinde iki ülkenin programlarının karşılaştırılması amacıyla
yatay yaklaşım kullanılmıştır. Araştırmada veriler içerik analizi ve betimsel
analiz yöntemleriyle analiz edilmiştir. Araştırma bulguları alt öğrenme
alanları, kazanımların sayısı, sıralaması ve içeriği, Bloom taksonomisine göre
sınıflandırılmış hali ve özellikle uygulama yönergesi bakımından her iki
programın farklılaştığını göstermektedir. Singapur Matematik Öğretim Programı
cebir öğrenme alanı bağlamında daha fazla kazanım içermekte, cebire temel
teşkil eden ‘değişken’ kavramının öğretiminde, eşitlik ve eşitsizlik durumlarının
birlikte ele alınmasıyla farklılaşmakta, Türkiye Matematik Öğretim Programını
içerik olarak kapsamakla birlikte onun ötesinde konular içermekte, günlük hayat
problemlerine özel önem vermekte, nispeten daha zor konulara ortaokul düzeyinde
yer vermekte, üst düzey bilişsel becerilere daha çok vurgu yapmakta ve
kazanımların uygulama yönergesinde direkt uygulama, yazılım, fonksiyon
makinesi, tablo kullanımı, gruplarla çalışma ve oyun önerileri sunarak öğrenme
öğretme sürecine açıkça rehberlik etmektedir.
The purpose of this research is to compare the mathematics curricula of the 5th-8th grades in Turkey and the same level of grades in Singapore with respect to the learning domain of algebra. For this purpose, these curricula are compared in terms of the sub-learning domains, the number of outcomes, contents of outcomes, the order in which they are taught, the grade level and application guidelines of outcomes, and their classification in the Bloom Taxonomy. The pattern of this research is a document review. Under this pattern, the horizontal approach is used to compare the curricula of the two countries. In the research, the data were analyzed through content analysis and descriptive analysis methods. The research findings indicate that both curricula differ in terms of sub-learning areas, the number, content, and ranking of outcomes, especially their implementation guidelines and classification in the Bloom taxonomy. The Singapore Mathematics Curriculum with the context of algebra learning domain handle everyday life problems as a sub-learning domain, includes the relatively more difficult topics at the secondary school level, includes more outcomes, includes the content of the Turkish Mathematics Curriculum, but also includes additional topics, differs from the Turkish Mathematics Curriculum in the teaching of the concept of 'variable' which constitutes the basis of algebra, and the fact that the cases of equality and inequality are addressed together; clearly provides guidance for the learning and teaching process by offering direct applications, software, function machines, table use, working with groups and game suggestions in the application guidelines, places more emphasis on high-level cognitive skills.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 7, 2020 |
Submission Date | March 14, 2019 |
Acceptance Date | July 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 48 |