This study is conducted to demonstrate the usability of flowcharts and to determine the opinions of teacher candidates on the use of flowcharts in the teaching of quantitative analysis problems in the Analytical Chemistry II course. The study group consisted of 13 students enrolled in the Analytical Chemistry II course, which was taught as a compulsory course in the second year of the chemistry teaching program. The data were collected from the flowcharts drawn at the lesson, from the qualitative observations identified during the drawing of the flowcharts of the problems in the course, from the feedback form and the answers to the questions in the semi-structured interviews. According to the findings, the use of flowcharts in the teaching of the problems is quite good, makes it easier to solve problems, reduces the probability of students making mistakes gives the ability to reach the right result and makes problem-solving fun and so on positive opinions were determined. In addition, teacher candidates state that when they are teachers, they will teach their students at their lessons using contemporary teaching methods and techniques instead of traditional methods. As a result, it can be said that it is appropriate to use flowcharts to facilitate the teaching of quantitative analysis problems, to provide students with problem-solving skills, and to ensure that their behavior against problem-solving develops positively. It is recommended that teacher candidates should be educated with such methods and techniques in their undergraduate training for the future course of student-centered education.
quantitative analysis problems gravimetric and volumetric analysis flowcharts problem solving method
Bu araştırma, Analitik Kimya II dersindeki nicel analiz problemlerinin öğretiminde akış şemalarının kullanılabilir olduğunu göstermek ve kullanılmasına yönelik öğretmen adaylarının görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını, ülkemizdeki bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinin kimya öğretmenliği programının ikinci sınıfında zorunlu ders olarak okutulan Analitik Kimya II dersine kayıtlı 13 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, derste çizilen akış şemalarından, şemalarının verilmesi sırasında tespit edilen nitel gözlemlerden, açık uçlu tek soru içeren görüş formundan ve yarı yapılandırılmış görüşmelerdeki soruların yanıtlarından toplanmıştır. Toplanan veriler içerik analiziyle okuyucunun anlayabileceği şekilde kategori ve temalar oluşturularak frekans ve yüzde oranları şeklinde sunulmuştur. Elde edilen bulgulara göre, problemlerinin öğretiminde akış şemalarının kullanılmasının oldukça iyi olduğu, problemlerin çözümünü kolaylaştırdığı, öğrencilerin hata yapma olasılığını azalttığı, doğru sonuca ulaşma becerisini kazandırdığı ve problem çözmeyi eğlenceli hale getirdiği vb. olumlu görüşler belirlenmiştir. Ayrıca öğretmen adayları öğretmen olduklarında öğrencilerine geleneksel yöntem yerine güncel öğretim yöntem ve teknikleri kullanarak derslerini işleyeceklerini belirtmişlerdir. Sonuç olarak nicel analiz problemlerinin öğretimini kolaylaştırmak, öğrencilere problem çözme becerisini kazandırmak, problem çözmeye karşı davranışlarının olumlu yönde gelişmesini sağlamak için akış şemalarının kullanılmasının yerinde olduğu söylenebilir. Geleceğin öğretmenlerinin öğrenci merkezli eğitimle derslerini işlemeleri için lisans eğitimlerinde böyle yöntem ve tekniklerle yetiştirilmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2020 |
Submission Date | December 17, 2018 |
Acceptance Date | December 6, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 50 |