Okulların diğer örgütler gibi amaçları doğrultusunda yönetilmesinde yöneticilere ihtiyaç vardır. Okullarda bu görevi üstelenenlerden birisi müdür yardımcılarıdır. Bu araştırmada amaç, müdür yardımcılarının okuldaki yerlerini ve özelliklerini nasıl anlamlandırdıklarını H. Mintzberg’in yöneticinin özellikleriyle ilgili görüşlerini dikkate alarak ortaya koymaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi ve fenomenolojik desen kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları Konya’da görev yapan 19 müdür yardımcısıdır. Veriler; görüşmelerden, gözlemlerden ve dokümanlardan elde edilmiştir. Verilerin analizi için betimsel ve içerik analizinden faydalanılmıştır. Analizler sonucu iki tema ortaya çıkmıştır: Bunlar müdür yardımcısının okul için anlamı ve müdür yardımcısının özellikleridir. Araştırmanın sonuçlarına göre, müdür yardımcılığına hem formal hem de informal anlamlar yüklenmektedir. Buna paralel olarak müdür yardımcısının bürokrasi ve iletişim başta olmak üzere farklı ve birçok özelliği vardır. Araştırmada, Henry Mintzberg’in yöneticinin özellikleriyle ilgili görüşleri elde edilen görüşme verileriyle karşılaştırılmış ve görüşlerin elde edilen verilerle genelde örtüştüğü görülmüştür. Araştırmanın son bölümünde araştırmacılar ve uygulayıcılar için önerilere yer verilmiştir.
Administrators are needed to administrate schools for their purposes, like other organizations. One of those who assume this task in schools is the assistant principals. The purpose of this study is to reveal how the assistant principals made sense of their place and characteristics in the school in the context of H. Mintzberg’s views on the administrator’s features. Qualitative research methods and phenomenological patterns were used in this study. The participants of the research were 19 assistant principals working in Konya. The data were obtained from the interviews, observations, and documents. Descriptive and content analysis methods were used for data analysis. In this regard, two themes emerged: the meaning of the assistant principal for the school and the characteristics of the assistant principal. According to the research results, both formal and informal meanings are attributed to the assistant principal. In parallel, the assistant principal has different and many features, especially bureaucracy and communication. In this study, Henry Mintzberg's opinions about the administrators were compared with the interview data obtained, and it was observed that the views generally overlapped with the data obtained. In the last part of this study, suggestions for researchers and practitioners were included.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 14, 2021 |
Submission Date | March 6, 2020 |
Acceptance Date | July 10, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 51 |