Bu çalışmada Anadolu lisesi son sınıf öğrencilerinin cinsiyetlerine, öğrenim gördükleri alanlara, alanları seçme nedenlerine ve akademik erteleme düzeylerine göre mesleki kararsızlıklarının değişip değişmediği araştırılmıştır. Araştırmanın verileri üç Anadolu lisesinde eğitim gören 372 öğrenciden toplanmıştır. Verilerin toplanmasında Mesleki Karar Envanteri (MKE), Akademik Erteleme Ölçeği ile Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Veriler normal dağılmadığı için analizler Kruskall- Wallis H ve Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı aracılığıyla yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, öğrencilerin cinsiyetlerine ve öğrenim gördükleri alanlara göre MKE’den aldıkları toplam ve ölçeğin beş alt boyutundan aldıkları puanlar arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır. Öğrencilerin alan seçme nedenlerine göre MKE’den aldıkları toplam puanlar arasında, akademik erteleme düzeylerine göre ise MKE’nin içsel ve dışsal çatışma alt boyutları dışındaki boyutlardan aldıkları puanlar ve toplam puan arasında anlamlı farklılık saptanmıştır. Araştırmada öğrencilerin MKE’nin dışsal çatışma alt boyutu haricindeki alt boyut puanları ve toplam puan ile akademik erteleme arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Elde edilen bulgular, mesleki rehberlik çerçevesinde tartışılmış ve bazı önerilerde bulunulmuştur.
This study investigated whether Anatolian high school senior students' career indecision differed by their genders, academic tracks, reasons for choosing the tracks, and levels of academic procrastination. Research data were collected from 372 students attending three Anatolian high schools. Career Decision Inventory (CDI), Academic Procrastination Scale, and Personal Information Form were used to collect data. Since the data were not normally distributed, they were subjected to analysis with the Kruskal-Wallis H test and Pearson Product-Moment Correlation Coefficient. According to the analysis results, there was no significant difference between students’ CDI scores and its five subscales by their gender and academic tracks. Significant differences were observed between their CDI scores by choosing the tracks and between their CDI subscale scores other than internal and external conflicts and total scores by their academic procrastination levels. A significant positive relationship was found between students’ scores of CDI and its subscales other than external conflicts and academic procrastination. Findings were discussed within the context of career counseling, and several recommendations were offered.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 14, 2021 |
Submission Date | March 17, 2020 |
Acceptance Date | July 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 51 |