Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin iyi oluş düzeyleri ve kariyer kaygıları ile kariyer kararsızlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Korelasyonel modelde tasarlanan araştırmanın çalışma grubu, Niğde İl merkezinde yer alan liselerde öğrenim gören 663 öğrenciden (398 kız, 265 erkek) oluşmaktadır. Verilerin analizinde Hiyerarşik Regresyon Analizi Tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, kariyer kararsızlığı ile iyi oluş arasında orta düzeyde negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğunu ortaya koyarken, kariyer kararsızlığı ile kariyer kaygısı arasında orta düzeyde pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğunu göstermektedir. Hiyerarşik regresyon analizi sonuçlarına göre, iyi oluş ve kariyer kaygısı kariyer kararsızlığının anlamlı bir yordayıcısıdır. İyi oluş ve kariyer kaygısı (aile etkisine yönelik kaygı, meslek seçimine yönelik kaygı) değişkenlerinin birlikte kariyer kararsızlığına ilişkin varyansın % 43’ünü açıklamaktadır. Elde edilen bu sonuçlar ilgili literatür çerçevesinde tartışılmıştır.
This research aimed to examine the relationship between high school students' well-being levels and career anxiety levels and career indecision. Research data were collected from 663 students (398 girls, 265 boys) studying in Anatolian high schools and vocational high schools. Career Decision Inventory, Warwick-Edinburgh Mental Well-being Scale, and Career Anxiety Scale were used to collect data. The Hierarchical Regression Analysis was used in the data analysis. The research results show a significant negative relationship between career indecision and well-being and a significant positive relationship between career indecision and career anxiety. According to the hierarchical regression analysis results, well-being and career anxiety are significant predictors of career indecision. Variables of well-being and career anxiety (anxiety on family effect, anxiety on vocation choice) explain 43% of total variance for career indecision. These results are discussed within the framework of the related literature.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 14, 2021 |
Submission Date | March 20, 2020 |
Acceptance Date | May 2, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 51 |