Bu çalışmanın amacı lisans ve önlisans programlarında öğrenim gören öğrencilerin e-öğrenmeye yönelik motivasyon durumlarını uzaktan eğitim sürecinden beklentileri açısından incelemektir. Bu kapsamda Kastamonu Üniversitesi’nin lisans ve önlisans programlarında öğrenim gören ve uzaktan eğitim yoluyla YÖK 5İ derslerini alan 1744 öğrenci, araştırma örneklemine dâhil edilmiştir. Verilerin toplanması için “E-Öğrenme Ortamlarına Yönelik Motivasyon Anketi” kullanılmıştır. Ayrıca öğrencilerin ders ve uzaktan eğitime yönelik elde ettiklerini düşündükleri kazanımların belirlenmesi amacıyla da açık uçlu sorular sorulmuştur. Araştırma bulgularına göre öğrencilerin genel motivasyon düzeyleri ortalamaları “orta” düzeydedir. Öğrenim düzeyleri açısından incelendiğinde; lisans öğrencilerinin motivasyon düzeylerinin ön lisans öğrencilerinin düzeylerine göre daha yüksek olduğu, uzaktan eğitim ile aldıkları dersten beklentileri açısından motivasyon düzeyleri incelendiğinde dersten herhangi bir kazanım elde etmediğini düşünen öğrencilerin motivasyonları en düşük seviyede olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin motivasyon düzeylerinin, elde ettikleri kazanımlara göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelendiğinde, herhangi bir kazanım elde etmediğini düşünen öğrencilerin motivasyon düzeylerinin “başarı” kategorisi haricinde diğer kategorilerde yer alan öğrencilerin motivasyon düzeylerinden anlamlı derecede farklılaştığı görülmüştür. Öğrencilerin uzaktan eğitimin devamına yönelik görüşleri motivasyon düzeyleri açısından incelendiğinde ise uzaktan eğitimi verimli bulan ve devam etmesini isteyen öğrencilerin motivasyon düzeylerinin, geliştirilmesi koşuluyla uzaktan eğitimi tercih eden öğrencilerin ve yüz yüze eğitimi tercih eden öğrencilerin motivasyon düzeylerinden anlamlı derecede farklılaştığı görülmüştür.
The aim of this study is to examine the motivation situations of students in undergraduate and associate degree programs for e-learning in terms of expectations from the distance education process. In this context, 1744 students that receive YÖK 5i courses in the undergraduate and associate degree programs compose the study sample. The “motivation survey for e-learning environments” was used to collect the data. In addition, open-ended questions were asked for the purpose of determining the gains students think for the course and distance education. According to findings, the overall motivation levels of students are at the "unsteady" level. Motivation levels of undergraduate students are higher than students of the associate degree. Students who think that they did not obtain any achievement from the course have the lowest motivation level. Considering whether the motivation levels are differentiated according to students’ gains, it was observed that the motivation levels of the students who think that they did not obtain any gains were significantly different from others except the “achievement” category. Considering the students' opinions for the continuation of distance education are examined in terms of motivation levels, the motivation levels of the students who prefer distance education are significantly differentiated from the motivation levels of students who prefer distance education with improvements and face-to-face learning.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 28, 2022 |
Submission Date | November 16, 2021 |
Acceptance Date | February 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 55 |