Olumlu çocukluk yaşantılarının yetişkin sağlığı üzerindeki etkileri literatürde kendine yer bulmuştur. Ancak bu yaşantıların kariyer gelişimi ile ilişkisini konu alan araştırmalar sınırlıdır. Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinde olumlu çocukluk yaşantıları ile kariyer yapılandırma arasındaki ilişkide umudun aracı rolünü incelemektir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu uygun örnekleme yöntemi ile seçilen 437'si kadın ve 120'si erkek olmak üzere toplam 557 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama sürecinde Kişisel Bilgi Formu, Olumlu Çocukluk Yaşantıları Ölçeği, Sürekli Umut Ölçeği ve Öğrenci Kariyer Yapılandırma Envanteri kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, korelasyon analizi, doğrulayıcı faktör analizi ve güvenilirlik analizi kullanılmıştır. Aracılık analizi için Hayes'in 4. Modeli ve Bootstrapping yöntemi kullanılmıştır. Analiz sonucunda olumlu çocukluk yaşantıları ile kariyer yapılandırma ve umut arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Aracılık analizi sonucunda olumlu çocukluk yaşantıları ile kariyer yapılandırma arasındaki doğrudan etki anlamlı bulunmazken, umudun aracılık rolü ve toplam etki anlamlı bulunmuştur. Araştırma sonuçlarına dayanarak uygulayıcılara ve araştırmacılara çeşitli önerilerde bulunulmuştur. Özellikle ebeveynler için olumlu çocukluk yaşantılarının yetişkinlikteki etkilerine odaklanan atölye çalışmaları ve grup rehberliği düzenlenebilir. Ayrıca, üniversite öğrencileri için umut temelli kariyer yapılandırma programları tasarlanabilir.
Bu araştırma, Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bilimsel Etik Değerlendirme Kurulu’nun 22/12/2023 tarihli 64 sayılı kararı ile alınan izinle yürütülmüştür.
The effects of positive childhood experiences on adult health have been well documented in the literature. However, studies examining the relationship between these experiences and career development are limited. The aim of this study is to examine the mediating role of hope in the relationship between positive childhood experiences and career construction among university students. A correlational survey model was used in the research. The participants consisted of a total of 557 university students, 437 of whom were female and 120 of whom were male, selected using an appropriate sampling method. The Personal Information Form, Positive Childhood Experiences Scale, Hope Scale, and Student Career Construction Inventory were used in the data collection process. Descriptive statistics, correlation analysis, confirmatory factor analysis, and reliability analysis were used in the analysis of the data. Hayes' Model 4 and the Bootstrapping method were used for the mediation analysis. The analysis revealed significant positive relationships between positive childhood experiences and career construction and hope. The mediation analysis indicated that while the direct effect between positive childhood experiences and career construction was not significant, the mediating role of hope and the total effect were statistically significant. Based on the research findings, various recommendations were made to practitioners and researchers. Workshops and group counseling sessions focusing on the effects of positive childhood experiences on adulthood can be organized, especially for parents. In addition, hope-based career development programs can be designed for university students.
This research was conducted with permission granted by the Scientific Ethics Evaluation Board of the Faculty of Education at Selçuk University in its decision No. 64 dated 22/12/2023.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Career Counseling |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 15, 2025 |
Publication Date | September 19, 2025 |
Submission Date | September 6, 2024 |
Acceptance Date | September 11, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 65 |