Research Article
BibTex RIS Cite

İrade Gücü Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Year 2025, Issue: 65, 304 - 320, 19.09.2025
https://doi.org/10.9779/pauefd.1563832

Abstract

Bu çalışmada irade gücü ölçeğinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. İrade kavramı bu çalışma çerçevesinde haz erteleme, öz-kontrol, öz-disiplin, öz-düzenleme, azim gibi çeşitli değişkenleri yansıtan çatı bir kavram olarak ele alınmıştır. Ölçek geliştirme sürecinde öncelikle kapsamlı bir alanyazın taraması yapılmış ve bir madde havuzu oluşturulmuştur. Bu madde havuzu alan ve dil uzmanları tarafından incelendikten sonra pilot form oluşturulmuş ve 100 kişilik bir gruba uygulanmıştır. Pilot uygulamadan sonra ölçeğin asıl uygulama formu hazırlanmış ve toplamda 518 kişiden oluşan iki farklı gruba uygulanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda 25 maddeden oluşan dört boyutlu bir yapı elde edilmiştir. Ölçeğin ortaya konulan yapısı doğrulayıcı faktör analizi ile test edilmiş ve uyum iyiliği değerlerinin iyi düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin güvenirliği Cronbach Alpha iç tutarlık yöntemiyle incelenmiş ve bu değer ölçeğin toplamı için .91 olarak hesaplanmıştır. Benzer ölçek ve ayırt edici ölçüt geçerliği için azim, öz-kontrol, öz-yönetim ve genel erteleme değişkenleri kullanılmış ve ölçeğin uyum ve ayırt edicilik değerlerinin de yeterli olduğu ortaya konulmuştur. Ölçeğin test-tekrar test güvenirliği de 49 kişilik bir grup üzerinde incelenmiş ve iki hafta arayla yapılan ölçümlerin de güvenilir sonuç verdiği (r=.71, p<.05) ortaya konulmuştur. Buna göre İrade Gücü ölçeği alanyazında geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olarak kullanılabilir.

Ethical Statement

Bu çalışma etik ilkeler çerçevesine yürütülmüş ve araştırma için gerekli etik kurul izni Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimleri Yayın Etik Kurul Başkanlığı’nın 29.05.2024 tarih ve 23087 sayılı kararıyla alınmıştır.

References

  • Allom, V., Panetta, G., Mullan, B., & Hagger, M. S. (2016). Self-report and behavioural approaches to the measurement of self-control: Are we assessing the same construct?. Personality and Individual Differences, 90, 137-142. https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.10.051
  • American Psychological Association. (2012). What you need to know about willpower: The psychological science of self-control. Washington: APA. https://www.apa.org/topics/willpower.pdf
  • Arslan, S., & Gelişli, Y. (2015). Algılanan öz-düzenleme ölçeği: Bir ölçek geliştirme çalışması. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 67-74. https://doi.org/10.19126/suje.07146
  • Ashton, M. C., Lee, K., & Goldberg, L. R. (2007). The IPIP–HEXACO scales: An alternative, public-domain measure of the personality constructs in the HEXACO model. Personality and Individual Differences, 42(8), 1515-1526. https://doi.org/10.1016/j.paid.2006.10.027
  • Baumeister, R. F., Heatherton, T. F., & Tice, D. M. (1994). Losing control: How and why people fail at self-regulation. Academic Press.
  • Baumeister, R. F., Sparks, E. A., Stillman, T. F., & Vohs, K. D. (2008). Free will in consumer behavior: Self-control, ego depletion, and choice. Journal of Consumer Psychology, 18(1), 4-13. https://doi.org/10.1016/j.jcps.2007.10.002
  • Baumeister, R., & Tierney, J. (2011). Willpower. Penguin.
  • Baumeister, R. F., Tice, D. M., & Vohs, K. D. (2018). The strength model of self-regulation: Conclusions from the second decade of willpower research. Perspectives on Psychological Science, 13(2), 141-145. https://doi.org/10.1177/1745691617716946
  • Baumeister, R. F. and Vohs, K.D. (2003). “Willpower, Choice, and Self-control,” in Time and Decision: Economic and Psychological Perspectives on Intertemporal Choice. George F. Loewenstein, Daniel Read and Roy F. Baumeister, eds. Russell Sage Foundation.
  • Barış Pekmezci, F., & Ayan, C. (2020). Confusion of scale development: Investigation of self-efficacy scales. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 130-151. https://doi.org/10.9779/pauefd.529986
  • Block, J. (1996). Some jangly remarks on Baumeister and Heatherton. Psychological Inquiry, 7, 28–32.
  • Bülbül, K., Türkkan, T., Meriç, Ç.S., & Yılmaz, H. Ö. (2025). İnternet bağımlılığı ve yeme bozukluğu arasındaki ilişkide dürtüselliğin aracı rolü: Liseli ergenler üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 64, 167-195. https://doi.org/10.9779/pauefd.1447226
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32(32), 470-483. https://dergipark.org.tr/en/pub/kuey/issue/10365/126871
  • Çakıcı, D. Ç. (2003). Lise ve üniversite öğrencilerinde genel erteleme ve akademik erteleme davranışının incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem akademi.
  • Duckworth, A. L., Milkman, K. L., & Laibson, D. (2018). Beyond willpower: Strategies for reducing failures of self-control. Psychological Science in the Public Interest, 19(3), 102-129. https://doi.org/10.1177/1529100618821893
  • Duckworth, A., & Gross, J. J. (2014). Self-control and grit: Related but separable determinants of success. Current Directions in Psychological Science, 23(5), 319-325. https://doi.org/10.1177/0963721414541462
  • Duckworth, A. L., White, R. E., Matteucci, A. J., Shearer, A., & Gross, J. J. (2016). A stitch in time: Strategic self-control in high school and college students. Journal of educational psychology, 108(3), 329-341. https://doi.org/10.1037/edu0000062
  • Duyan, V., Gülden, Ç., & Gelbal, S. (2012). Öz-denetim ölçeği: Güvenirlik ve geçerlik çalışması. Journal of Society & SocialWork, 23(1), 25-38. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsh/issue/48532/615966
  • Ein-Gar, D., & Sagiv, L. (2014). Overriding “doing wrong” and “not doing right”: Validation of the dispositionnal self-control scale (DSC). Journal of Personality Assessment, 96(6), 640–653. https://doi.org/10.1080/00223891.2014.889024
  • Eisenberg, N., Hofer, C., Sulik, M. J., & Spinrad, T. L. (2014). Self-regulation, effortful control, and their socioemotional correlates. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of Emotion Regulation (pp. 157-172). Guilford Press.
  • Ercoşkun, M. H. (2016). Adaptation of Self-Control and Self-Management Scale (SCMS) intoTurkish culture: A study on reliability and validity. Educational Sciences: Theory & Practice, 16,(4), 1125-1145. https://doi.org/10.12738/estp.2016.4.2725
  • Hoffer, A., & Giddings, L. (2016). Exercising willpower: Differences in willpower depletion among athletes and nonathletes. Contemporary Economic Policy, 34(3), 463-474. https://doi.org/10.1111/coep.12150
  • İvrendi, A., Atan, A., & Erol, A. (2025). Müdahale programı yoluyla çocukların öz-düzenleme ve erken sayı becerilerinin desteklenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 64, 92-122. https://doi.org/10.9779/pauefd.1426282
  • Kardaş, F. (2021). İrade Eğitimi (5. Bas.). İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Kardaş, F. (2024). İrade Gücüne Dönüş: Tanımlar, Tarihsel Süreç ve İlişkili Kavramlar. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 13(3), 1370-1391.https://doi.org/10.15869/itobiad.1469473
  • Kardaş, F., Eşkisu, M., Çam, Z., & Taytaş, M. (2022). Development and validation of the Grit Scale: Test of measurement invariance across university and high school students. International Journal of Psychology and Educational Studies, 9(3), 571-588. https://doi.org/10.52380/ijpes.2022.9.3.626
  • Karp, T., Lægreid, L. M., & Moe, H. T. (2014). The power of willpower: Strategies to unleash willpower resources. Scandinavian Journal of Organizational Psychology, 6(2), 5-25.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kendall, P. C., & Wilcox, L. E. (1979). Self-control in children: Development of a rating scale. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 47(6), 1020–1029
  • Kılıçoğlu, M. (2021). İrade: Din Psikolojisi Perspektifinden Bir İnceleme. Kastamonu Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5(1), 130-158.
  • King, K. M., Fleming, C. B., Monahan, K. C., & Catalano, R. F. (2011). Changes in self-control problems and attention problems during middle school predict alcohol, tobacco, and marijuana use during high school. Psychology of Addictive Behaviors, 25(1), 69-79. 10.1037/a0021958
  • Koç, H., Şimşir Gökalp, Z., & Seki, T. (2023). The Relationships Between Self-Control and Distress Among Emerging Adults: A Serial Mediating Roles of Fear of Missing Out and Social Media Addiction. Emerging Adulthood, 11(3), 626-638. https://doi.org/10.1177/21676968231151
  • Kohn, A. (2008). Why self-discipline is overrated. Phi Delta Kappan, 90, 168-176. https://eric.ed.gov/?id=EJ818297
  • Kugelmann, R. (2013). Willpower. Theory & Psychology, 23(4), 479-498.
  • McGonigal, K. (2012). The willpower instinct: How self-control works, why it matters, and what you can do to get more of it. Penguin Group.
  • Mischel, W., Shoda, Y., & Rodriguez, M. L. (1989). Delay of gratification in children. Science, 244(4907), 933-938. DOI: 10.1126/science.265805
  • Mezo, P. G. (2009). The self-control and self-management scale (SCMS): Development of an adaptive self-regulatory coping skills instrument. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 31(2), 83-93. https://doi.org/10.1007/s10862-008-9104-2
  • Moffitt, T. E., Arseneault, L., Belsky, D., Dickson, N., Hancox, R. J., Harrington, H. L., . . . Caspi, A. (2011). A gradient of childhood self-control predicts health, wealth, and public safety. Proceedings of the National Academy of Sciences, USA, 108, 2693–2698.
  • Nebioğlu, M., Konuk, N., Akbaba, S., & Eroğlu, Y. (2012). The investigation of validity and reliability of the Turkish Version of the Brief Self-Control Scale. Bulletin of Clinical Psychopharmacology, 22(4), 340–351. https://doi.org/10.5455/bcp.20120911042732
  • Oaten, M.,& Cheng, K. (2006). Longitudinal gains in self‐regulation from regular physical exercise. British journal of health psychology, 11(4), 717-733. https://doi.org/10.1348/135910706X96481
  • Okan, N. (2016). Liseler için ergen irade ölçeğinin geliştirilmesi ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Okan, N. (2019). İrade ve Ahlaki Bütünlüğün Olumlu Psikolojik Çıktıları Üzerine Bir Karma Yöntem Araştırması. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Risemberg, R., & Zimmerman, B. J. (1992). Self‐regulated learning in gifted students. Roeper review, 15(2), 98-101. https://doi.org/10.1080/02783199209553476
  • Şimşir, Z. (2020). Üniversite öğrencilerinin yaşamında öz-disiplin: Azim, yaşam doyumu ve huzur bağlamında karma bir araştırma [Doktora tezi: Necmettin Erbakan Üniversitesi] Ulusal Tez Merkezi.
  • Tangney, J.P., Baumeister, R.F., & Boone, A.L. (2004). High self-control predicts good adjustment, less pathology, better grades, and interpersonal success. Journal of Personality, 72, 271–322. 10.1111/j.0022-3506.2004.00263.x
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Nobel Yayınları.
  • Tekin Erduran, Ö., & Şal, F. (2023). Akademik Öz Disiplin Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 12(4), 942-953. https://doi.org/10.30703/cije.1262071
  • Tsukayama, E., Toomey, S. L., Faith, M. S., & Duckworth, A. L. (2010). Self-control as a protective factor against overweight status in the transition from childhood to adolescence. Archives of pediatrics & adolescent medicine, 164(7), 631-635. 10.1001/archpediatrics.2010.97
  • Türk Dil Kurumu Sözlüğü, (2024). https://sozluk.gov.tr/ (Ağustos 2024 tarihinde erişilmiştir).
  • TÜBA Bilim Terimleri Sözlüğü (2011). Türkçe bilim terimleri: Sosyal Bilimler. TÜBA Yayınları.
  • Uziel, L., & Baumeister, R. F. (2017). The self-control irony: Desire for self-control limits exertion of self-control in demanding settings. Personality and Social Psychology Bulletin, 43(5), 693–705. https://doi.org/10.1177/0146167217695555

Willpower Scale: Validity and Reliability Study

Year 2025, Issue: 65, 304 - 320, 19.09.2025
https://doi.org/10.9779/pauefd.1563832

Abstract

This study aims to develop a willpower scale. The concept of willpower is considered an umbrella concept reflecting various variables such as delay of gratification, self-control, self-discipline, self-regulation, and perseverance. In the scale development process, we conducted a comprehensive literature review and prepared an item pool. After the field and language experts examined this item pool, we created a pilot form and applied this form to a group of 100 participants. After the pilot application, we prepared the final application form and it to two different groups of 518 participants in total. As a result of the exploratory factor analysis, a four-dimensional structure consisting of 25 items was obtained. The structure of the scale was tested with confirmatory factor analysis, which indicated that the goodness of fit values were satisfactory. We examined the reliability of the scale with Cronbach’s Alpha internal consistency and calculated this value as .91 for the total scale. For similar scale and discriminant criterion validity, we used grit, self-control, self-management and general procrastination variables and found that the scale's fit and discrimination values were also sufficient. The test-retest reliability of the scale was also examined in a group of 49 participants, and it was revealed that the measurements carried out in two-week intervals yielded reliable results (r=.71, p<.05). Consequently, the Willpower scale can be used as a valid and reliable measurement tool in the literature.

Ethical Statement

This study was conducted within the framework of ethical principles, and the necessary ethical committee approval for the research was obtained from the Ethics Committee of Van Yüzüncü Yıl University Social and Human Sciences Publication with its decision dated May 29, 2024, and numbered 23087.

References

  • Allom, V., Panetta, G., Mullan, B., & Hagger, M. S. (2016). Self-report and behavioural approaches to the measurement of self-control: Are we assessing the same construct?. Personality and Individual Differences, 90, 137-142. https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.10.051
  • American Psychological Association. (2012). What you need to know about willpower: The psychological science of self-control. Washington: APA. https://www.apa.org/topics/willpower.pdf
  • Arslan, S., & Gelişli, Y. (2015). Algılanan öz-düzenleme ölçeği: Bir ölçek geliştirme çalışması. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 67-74. https://doi.org/10.19126/suje.07146
  • Ashton, M. C., Lee, K., & Goldberg, L. R. (2007). The IPIP–HEXACO scales: An alternative, public-domain measure of the personality constructs in the HEXACO model. Personality and Individual Differences, 42(8), 1515-1526. https://doi.org/10.1016/j.paid.2006.10.027
  • Baumeister, R. F., Heatherton, T. F., & Tice, D. M. (1994). Losing control: How and why people fail at self-regulation. Academic Press.
  • Baumeister, R. F., Sparks, E. A., Stillman, T. F., & Vohs, K. D. (2008). Free will in consumer behavior: Self-control, ego depletion, and choice. Journal of Consumer Psychology, 18(1), 4-13. https://doi.org/10.1016/j.jcps.2007.10.002
  • Baumeister, R., & Tierney, J. (2011). Willpower. Penguin.
  • Baumeister, R. F., Tice, D. M., & Vohs, K. D. (2018). The strength model of self-regulation: Conclusions from the second decade of willpower research. Perspectives on Psychological Science, 13(2), 141-145. https://doi.org/10.1177/1745691617716946
  • Baumeister, R. F. and Vohs, K.D. (2003). “Willpower, Choice, and Self-control,” in Time and Decision: Economic and Psychological Perspectives on Intertemporal Choice. George F. Loewenstein, Daniel Read and Roy F. Baumeister, eds. Russell Sage Foundation.
  • Barış Pekmezci, F., & Ayan, C. (2020). Confusion of scale development: Investigation of self-efficacy scales. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 130-151. https://doi.org/10.9779/pauefd.529986
  • Block, J. (1996). Some jangly remarks on Baumeister and Heatherton. Psychological Inquiry, 7, 28–32.
  • Bülbül, K., Türkkan, T., Meriç, Ç.S., & Yılmaz, H. Ö. (2025). İnternet bağımlılığı ve yeme bozukluğu arasındaki ilişkide dürtüselliğin aracı rolü: Liseli ergenler üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 64, 167-195. https://doi.org/10.9779/pauefd.1447226
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32(32), 470-483. https://dergipark.org.tr/en/pub/kuey/issue/10365/126871
  • Çakıcı, D. Ç. (2003). Lise ve üniversite öğrencilerinde genel erteleme ve akademik erteleme davranışının incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem akademi.
  • Duckworth, A. L., Milkman, K. L., & Laibson, D. (2018). Beyond willpower: Strategies for reducing failures of self-control. Psychological Science in the Public Interest, 19(3), 102-129. https://doi.org/10.1177/1529100618821893
  • Duckworth, A., & Gross, J. J. (2014). Self-control and grit: Related but separable determinants of success. Current Directions in Psychological Science, 23(5), 319-325. https://doi.org/10.1177/0963721414541462
  • Duckworth, A. L., White, R. E., Matteucci, A. J., Shearer, A., & Gross, J. J. (2016). A stitch in time: Strategic self-control in high school and college students. Journal of educational psychology, 108(3), 329-341. https://doi.org/10.1037/edu0000062
  • Duyan, V., Gülden, Ç., & Gelbal, S. (2012). Öz-denetim ölçeği: Güvenirlik ve geçerlik çalışması. Journal of Society & SocialWork, 23(1), 25-38. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsh/issue/48532/615966
  • Ein-Gar, D., & Sagiv, L. (2014). Overriding “doing wrong” and “not doing right”: Validation of the dispositionnal self-control scale (DSC). Journal of Personality Assessment, 96(6), 640–653. https://doi.org/10.1080/00223891.2014.889024
  • Eisenberg, N., Hofer, C., Sulik, M. J., & Spinrad, T. L. (2014). Self-regulation, effortful control, and their socioemotional correlates. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of Emotion Regulation (pp. 157-172). Guilford Press.
  • Ercoşkun, M. H. (2016). Adaptation of Self-Control and Self-Management Scale (SCMS) intoTurkish culture: A study on reliability and validity. Educational Sciences: Theory & Practice, 16,(4), 1125-1145. https://doi.org/10.12738/estp.2016.4.2725
  • Hoffer, A., & Giddings, L. (2016). Exercising willpower: Differences in willpower depletion among athletes and nonathletes. Contemporary Economic Policy, 34(3), 463-474. https://doi.org/10.1111/coep.12150
  • İvrendi, A., Atan, A., & Erol, A. (2025). Müdahale programı yoluyla çocukların öz-düzenleme ve erken sayı becerilerinin desteklenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 64, 92-122. https://doi.org/10.9779/pauefd.1426282
  • Kardaş, F. (2021). İrade Eğitimi (5. Bas.). İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Kardaş, F. (2024). İrade Gücüne Dönüş: Tanımlar, Tarihsel Süreç ve İlişkili Kavramlar. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 13(3), 1370-1391.https://doi.org/10.15869/itobiad.1469473
  • Kardaş, F., Eşkisu, M., Çam, Z., & Taytaş, M. (2022). Development and validation of the Grit Scale: Test of measurement invariance across university and high school students. International Journal of Psychology and Educational Studies, 9(3), 571-588. https://doi.org/10.52380/ijpes.2022.9.3.626
  • Karp, T., Lægreid, L. M., & Moe, H. T. (2014). The power of willpower: Strategies to unleash willpower resources. Scandinavian Journal of Organizational Psychology, 6(2), 5-25.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kendall, P. C., & Wilcox, L. E. (1979). Self-control in children: Development of a rating scale. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 47(6), 1020–1029
  • Kılıçoğlu, M. (2021). İrade: Din Psikolojisi Perspektifinden Bir İnceleme. Kastamonu Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5(1), 130-158.
  • King, K. M., Fleming, C. B., Monahan, K. C., & Catalano, R. F. (2011). Changes in self-control problems and attention problems during middle school predict alcohol, tobacco, and marijuana use during high school. Psychology of Addictive Behaviors, 25(1), 69-79. 10.1037/a0021958
  • Koç, H., Şimşir Gökalp, Z., & Seki, T. (2023). The Relationships Between Self-Control and Distress Among Emerging Adults: A Serial Mediating Roles of Fear of Missing Out and Social Media Addiction. Emerging Adulthood, 11(3), 626-638. https://doi.org/10.1177/21676968231151
  • Kohn, A. (2008). Why self-discipline is overrated. Phi Delta Kappan, 90, 168-176. https://eric.ed.gov/?id=EJ818297
  • Kugelmann, R. (2013). Willpower. Theory & Psychology, 23(4), 479-498.
  • McGonigal, K. (2012). The willpower instinct: How self-control works, why it matters, and what you can do to get more of it. Penguin Group.
  • Mischel, W., Shoda, Y., & Rodriguez, M. L. (1989). Delay of gratification in children. Science, 244(4907), 933-938. DOI: 10.1126/science.265805
  • Mezo, P. G. (2009). The self-control and self-management scale (SCMS): Development of an adaptive self-regulatory coping skills instrument. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 31(2), 83-93. https://doi.org/10.1007/s10862-008-9104-2
  • Moffitt, T. E., Arseneault, L., Belsky, D., Dickson, N., Hancox, R. J., Harrington, H. L., . . . Caspi, A. (2011). A gradient of childhood self-control predicts health, wealth, and public safety. Proceedings of the National Academy of Sciences, USA, 108, 2693–2698.
  • Nebioğlu, M., Konuk, N., Akbaba, S., & Eroğlu, Y. (2012). The investigation of validity and reliability of the Turkish Version of the Brief Self-Control Scale. Bulletin of Clinical Psychopharmacology, 22(4), 340–351. https://doi.org/10.5455/bcp.20120911042732
  • Oaten, M.,& Cheng, K. (2006). Longitudinal gains in self‐regulation from regular physical exercise. British journal of health psychology, 11(4), 717-733. https://doi.org/10.1348/135910706X96481
  • Okan, N. (2016). Liseler için ergen irade ölçeğinin geliştirilmesi ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Okan, N. (2019). İrade ve Ahlaki Bütünlüğün Olumlu Psikolojik Çıktıları Üzerine Bir Karma Yöntem Araştırması. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Risemberg, R., & Zimmerman, B. J. (1992). Self‐regulated learning in gifted students. Roeper review, 15(2), 98-101. https://doi.org/10.1080/02783199209553476
  • Şimşir, Z. (2020). Üniversite öğrencilerinin yaşamında öz-disiplin: Azim, yaşam doyumu ve huzur bağlamında karma bir araştırma [Doktora tezi: Necmettin Erbakan Üniversitesi] Ulusal Tez Merkezi.
  • Tangney, J.P., Baumeister, R.F., & Boone, A.L. (2004). High self-control predicts good adjustment, less pathology, better grades, and interpersonal success. Journal of Personality, 72, 271–322. 10.1111/j.0022-3506.2004.00263.x
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Nobel Yayınları.
  • Tekin Erduran, Ö., & Şal, F. (2023). Akademik Öz Disiplin Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 12(4), 942-953. https://doi.org/10.30703/cije.1262071
  • Tsukayama, E., Toomey, S. L., Faith, M. S., & Duckworth, A. L. (2010). Self-control as a protective factor against overweight status in the transition from childhood to adolescence. Archives of pediatrics & adolescent medicine, 164(7), 631-635. 10.1001/archpediatrics.2010.97
  • Türk Dil Kurumu Sözlüğü, (2024). https://sozluk.gov.tr/ (Ağustos 2024 tarihinde erişilmiştir).
  • TÜBA Bilim Terimleri Sözlüğü (2011). Türkçe bilim terimleri: Sosyal Bilimler. TÜBA Yayınları.
  • Uziel, L., & Baumeister, R. F. (2017). The self-control irony: Desire for self-control limits exertion of self-control in demanding settings. Personality and Social Psychology Bulletin, 43(5), 693–705. https://doi.org/10.1177/0146167217695555
There are 52 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Psychological Counseling and Guidance (Other)
Journal Section Articles
Authors

Ferhat Kardaş 0000-0003-3386-3956

Early Pub Date September 15, 2025
Publication Date September 19, 2025
Submission Date October 9, 2024
Acceptance Date September 8, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 65

Cite

APA Kardaş, F. (2025). İrade Gücü Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(65), 304-320. https://doi.org/10.9779/pauefd.1563832