Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FAHRENHEİT 451 FİLMİNDE KIRMIZI RENK KULLANIMININ ANLAMSAL BOYUTLARI

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 19, 30.06.2023

Öz

Bu makale sinemada rengin anlam yaratmak için nasıl kullanıldığını ortaya koymak amacındadır. Bunu yaparken çalışmada görüntünün vazgeçilmez unsurlarından biri olan renklerin sinema sanatı içinde farklı kullanımları ve bu kullanımların ortaya çıkardığı sonuçlar da tartışılacaktır. Bu tartışmalar içerisinde renkler gösteren- gösterilen ilişkisi içinde göstergebilimsel bir yöntemle ele alınacaktır. Rengin sinemada kullanımı çok farklı yaklaşım ve ayrımlarla ifade edilmiştir. Bu çalışma daha önceki ayrımları da göz önünde bulundurarak daha net bir ayrım getirmiş ve rengin sinemada etkisel, estetiksel ve anlamsal boyutlarda kullanıldığını ortaya koymuştur. Bu makalede daha çok rengin anlamsal boyutları içinde durulacaktır. Sinemada renkle anlam yaratma konusu çok kapsamlı olacağından konu Fransız yönetmen François Truffaut’nun 1966 yılında yönettiği Fahrenheit 451 filmi kapsamında ele alınacaktır. Yönetmen filminde kırmızı rengi filmin farklı yerlerinde tutarlı bir şekilde anlam yaratmak için özellikle kullanmıştır. Film içerisinde kırmızı renk Truffaut tarafından farklı anlamlara gelecek şekilde kullanılsa da genel itibariyle otoriteye karşı tehlikeyi ve suç/suçlu kavramlarını simgelemektedir. Böylelikle yönetmen kırmızı rengi kullanarak film içinde renkle kurulan yeni bir anlamsal dünya yaratmıştır.

Kaynakça

  • ABİSEL, N. (1999). Popüler Sinema ve Türler, İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • AKKIN, C., EĞRİLMEZ, S., ve AFRASHİ, F. (2004). Renklerin İnsan Davranışı ve Fizyolojisine
  • Etkileri. Türk Oftalmoloji Derneği XXXVI. Kongresi, 33, 274-282. ARNHEIM, R. (2010). Sanat Olarak Sinem, İstanbul: Hil Yayın.
  • BALAZS, B. (2013). Görünen İnsan, İstanbul: Say Yayınları. BELTON, J. (2008). Teknoloji ve Yenilik”. Dünya Sinema Tarihi. (Der.) Smith- Nowell, G. (Çev. Ahmet Fethi). İstanbul: Kabalcı. 303-311.
  • BORDWELL, D. ve THOMPSON, K. (2012). Film Sanatı, Ankara: Deki Basım Yayın. BUTLER, M. A. (2011). Film Çalışmaları, İstanbul: Kalkedon Yayıncılık.
  • BÜKER, S. (2012). Sinemada Anlam Yaratma, İstanbul: Hayalperest Yayınevi. ÇAĞLAYAN, E. (2018). Temel Sanat Eğitiminde Renk Olgusu. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 7(1).
  • ÇÖLOĞLU, Ö. D. (2006). Sinemada Bir Anlam Yaratma Süreci Olarak Renk ve Krzystof Kieslowski’nin Üç Renk: Mavi, Beyaz, Kırmızı’ Üçlemesi. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayını Kilad. Sayı: 8, s. 3-6.
  • DELEUZE, G. (2014). Sinema I – Hareket İmge, İstanbul: Norgunk Yayıncılık. FRİELİNG, H. (1954). Mensch-Farbe-Raum. München: Verlag Callwey MARTEL, C,. D. (1995). Ben Enerjiyim, İstanbul: Arion Yayınevi.
  • MONACO, J. (2014). Bir Film Nasıl Okunur? , İstanbul: Oğlak Yayıncılık. Pamukkale Üniversitesi İletişim Bilimleri Dergisi 2023 (1) 19 KIRIK, M. A. (2013). Sinemada Renk Öğesinin Kullanımı: Renk ve Anlatım İlişkisi, 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Dergisi. Cilt 2 Kış Sayı:6.
  • ODABAŞ, B. (2007). Sinema ve Renk, İstanbul Kültür Üniversitesi Dergisi Sosyal bilimler ve Sanat Sayı: 1, s.3. ÖZDEMİR, T. (2005). Tasarımda Renk Seçimini Etkileyen Kriterler, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 14, Sayı 2, 2005, s. 391-402.
  • ÖZÖN, N. (2008). Sinema Sanatına Giriş, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • ROTHA, P ve GRIFFITH, R. (2001). Sinema Yazıları, İstanbul: İzdüşüm Yayınları.
  • RYAN, M. ve LENOS, M. (2012). Film Çözümlemesine Giriş, Ankara: Deki Basım Yayın SÖZEN, M. (2003). Sinemada Renk, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • TRUFFAUT, F. (Yönetmen). (1966). Fahrenheit 451. [Film]. Fransa- Birleşik Krallık: Anglo Enterprises Vineyard Film Ltd
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mert Can Arık

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 4 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Arık, M. C. (2023). FAHRENHEİT 451 FİLMİNDE KIRMIZI RENK KULLANIMININ ANLAMSAL BOYUTLARI. Pamukkale Üniversitesi İletişim Bilimleri Dergisi, 2(1), 1-19.