Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SİNEMA BÜYÜSÜNÜN SONU: MESELESİZ SİNEMA

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 1, 24 - 38, 29.06.2024

Öz

Sinema dediğimizde sınırları belli olmayan zengin bir evreni kastederiz. Bu zengin evrenin yansıması olan sinemanın büyüsü, izleyici üzerinde bıraktığı derin etkide ve ona birçok şey düşündürmesinde aranabileceği gibi bireyi ve toplumları dönüştürücü etkisinde de aranabilir. Sinemanın diğer sanatlarla etkileşimde bulunup onları bünyesine katarak sanatsal ifadesini güçlendirmesi de sinemanın büyüsündendir. Tabi görsel bir şölen yaratması, türlü duygulara tercüman olması ve en önemlisi belirli bir haz uyandırması yine sinemanın tarifi zor büyüsüne dahil edilebilir. Ancak bütün bunların yanında, sinemanın büyüsünün en önemli özelliği bir meseleyi çok farklı boyutlarda ele alıp anlatabilmesidir.
Yaşadığımız dönemde, sinema bilinci ve sinema sanatı, Hollywood kalıplarıyla şekillenmiş durumdadır. Makalenin konusu, salt görsel-haz amacıyla standartları belirlenen ve tüketim unsuruna dönüştürülen günümüz sinemasının, iyi film diyemediğimiz ama kötü değil diyerek geçiştirdiğimiz litotik bir sinemaya dönüştüğünü ortaya koymaktır. Çalışma sinemanın büyüsünün, kapitalist kültür ve sinema anlayışına mahkûm edilmesiyle dönüşen sinema anlayışını ve açmazlarını sorgularken literatüre yeni bir kavram kazandırmaya çalışmak amacındadır.

Kaynakça

  • Anderson, P. W. (Yöneten). (2002). Resident Evil [Sinema Filmi].
  • Arslan, A. (2006). İlk Çağ Felsefe Tarihi Sokrates Öncesi Yunan Felsefesi (1 b., Cilt 1). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Astruc, A. (2010). Yeni Avangardın Doğuşu: Kamera Kalem. A. Karadoğan içinde, Sanat Sinmeması Üzerine (s. 22). Ankara: Deki.
  • Auguste Lumière, L. L. (Yöneten). (1896). L'arrivée d'un train en gare de La Ciotat [Sinema Filmi].
  • Baudrillard, J. (1997). Tüketim toplumu. (H. D. Keskin, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2000). Postmodernlik ve Hoşnutsuzlukları. (İ. Türkmen, Çev.) İstanbul: Ayrıntı.
  • Bell, D. (2013). İdeolojinin Sonu. (V. Hacıoğlu, Çev.) Ankara: Sentez Yayıncılık.
  • Borwell, D. (2010). Sanat Sineması Anlatımı. A. Karadoğan içinde, Sanat Sineması Üzerine (s. 129). Ankara: Deki.
  • Castells, M. (1996). Ağ Toplumunun Yükselişi. (E. Kılıç, Çev.) İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Cohen, R. (Yöneten). (2001). The Fast and the Furious [Sinema Filmi].
  • Çakır, M. (2015). Sanatta Eleştirellik. İstanbul: Doğu Kitabevi.
  • Eisenstein, S. M. (1985). Film Biçimi. (N. Özön, Çev.) İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Faure, E. (2006). Sinema Sanatı. (M. Gönen, Çev.) İstanbul: Es Yayınları.
  • Forster, M. (Yöneten). (2013). Worl War Z [Sinema Filmi].
  • Frampton, D. (2013). Filmozofi Sinemayı Yepyeni Bir Tarzda Anlamak İçin Manifesto. İstanbul: Metis.
  • Grunberg, A. (Yöneten). (2019). Rambo: Last Blood [Sinema Filmi].
  • Habermas, F. J. (1994). Postmodernizm. (D. S. Gülengül Naliş, Çev.) İstanbul: Kıyı Yayınları.
  • Hillcoat, J. (Yöneten). (2009). The Road [Sinema Filmi].
  • Huyssen, A. (1993). Postmodernin Haritasını Yapmak. M. Küçük içinde, Modernite versus Postmodernite (M. Küçük, Çev., s. 107). Ankara: Vadi.
  • Jusdanis, G. (1997). Gecikmiş Modernlik ve Estetik Kültür. (T. Birkan, Çev.) İstanbul: Metis.
  • Karadoğan, A. (2010). Sanat Sineması. Ankara: De Ki Basım Yayım.
  • Kotcheff, T. (Yöneten). (1982). Firs Blood [Sinema Filmi].
  • Lana Wachowski, L. W. (Yöneten). (1999). Matrix [Sinema Filmi].
  • Lawrence, F. (Yöneten). (2008). I am Legend [Sinema Filmi].
  • Lee, A. (Yöneten). (2012). Life of Pi [Sinema Filmi].
  • Levine, D. C. (2017). Filmle Düşünmek: Felsefe Yapmak Film İzlemek. Ankara: Ütopya.
  • Lien, J. (Yöneten). (2006). Den Brysomme Mannen [Sinema Filmi].
  • M.Ryan&D.Kellner. (1997). Çağdaş Hollywood Sinemasının İdeolojisi ve Politikası. (E. Özsayar, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Mecidi, M. (Yöneten). (1997). Bacheha-Ye Aseman [Sinema Filmi].
  • Medin B, Kaymak A. (2022). Sinema ve Dijital Platformlar. İstanbul: Doruk Yayınları.
  • Munsterberg, H. (1916). Photoplay. London: D. APPLETON AND COMPANY.
  • Öztürk, S. (2016). Sinefilozofi. Ankara: Heretik.
  • Pölsler, J. (Yöneten). (2012). Die Wand [Sinema Filmi].
  • Raimi, S. (Yöneten). (2002). Spider Man [Sinema Filmi].
  • S. Büyükdüvenci&S.R.Öztürk. (2014). Postmodernizm ve Sinema. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Sait, E. (1998). Kültür ve Emperyalizm. (N. Alpay, Çev.) İstanbul: Hil Yayınları.
  • Sennet, R. (2009). Yeni Kapitalizmin Kültürü. (A. Onacak, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Shayegan, D. (1991). Yaralı Bilinç Geleneksel Toplumlarda Kültürel Şizofreni. (H. Bayrı, Çev.) İstanbul: Metis.
  • Söyler, M. (2020). Kavram ve Kuram Analizi Yöntemi: Sartori Geleneği. Uik dergisi, s. 95.
  • Şen, S. (2019, Eylül-Şubat). Alain Badiou’nun Sinema Düşüncesi. kültür ve iletişim, s. 284-296.
  • Uyar, İ. A. (2022, Mart-Mayıs). Göstergebilimsel Bir Çözümleme Örneği Olarak Cemil Kavukçu'nun Ablam Adlı Öyküsü. Dil ve Edebiyat Araştırmaları , s. 263-298.
  • Wollen, P. (2010). Godard ve Karşı Sinema: Doğu Rüzgarı. A. Karadoğan içinde, Sanat Sineması Üzerine (s. 114). Ankara: Deki.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Aşkın Yıldız 0000-0002-4441-0904

Erken Görünüm Tarihi 29 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 29 Nisan 2024
Kabul Tarihi 26 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldız, A. (2024). SİNEMA BÜYÜSÜNÜN SONU: MESELESİZ SİNEMA. Pamukkale Üniversitesi İletişim Bilimleri Dergisi, 3(1), 24-38.