"Basit" toplulukların "ilkel" olarak tanımlanan dinî inançları bir kenara bırakıldığında, toplumsal farklılaşma, iş bölümü ve uzmanlaşmanın arttığı toplumlarda, dinî yaşam ve kültür daha karmaşık yapılar ve biçimlere bürünür. Bu süreç, dinî inançların ayrışması, karmaşıklaşması ve kurumsallaşmasını beraberinde getirir. Bu tür karmaşık dinî, sosyo-kültürel yapılarda, belli otoriteler etrafında kurumlaşmış "resmî din" ile "halk dini ve dindarlığı" arasında net bir ayrım yapmak mümkündür. Bu yaklaşım perspektifinde, örneğin Kırgız tarihi ve kültürü içinde, erken dönemlerden itibaren "imparatorluk dini" ile "halk dini" arasında belirgin bir ayrım yapılabildiği gibi, Kırgızların tarihinin belirli bir döneminden itibaren evrensel büyük dinlerle temas kurmuş olmaları, bu ayrışma sürecini hızlandırmış ve güçlendirmiştir. Kırgızların büyük bir kısmının İslam dinine geçişi, bu süreci derinleştirerek kökleştirmiştir. Günümüzde ise Kırgız Türk topluluklarının dinî yaşamları, bu tür bir ayrışmayı pek çok boyut ve formda devam ettirmektedir. Bu bağlamda, kutsalın tezahür ettiği her türlü "hierofani" veya "kratofani", örneğin türbe, yatır, mezar, kutsal ağaç, taş, mağara ve su kaynakları gibi unsurlar, adaklar, dilekler ve çeşitli amaçlarla yapılan ziyaretler gibi olgular, halk dini ve dindarlığının önemli unsurlarıdır. Bu dinî öğeler, egemen dinî kültüre oranla bir "alt-kültür" ve hatta bazen "karşıt-kültür", normatif dine karşı ise bir tür "paralel din" olarak işlev görmektedir. Bu fenomenler, özellikle Kırgız Türkleri dahil olmak üzere Türk dünyasında halk dindarlığının önemli kutsal merkezleri olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada, ziyaret mekânları ve bu mekânlarla ilişkili gelişen dinî uygulamalar, dinler tarihinin deskriptif yöntemiyle ele alınacak ve incelenecektir. Çalışmamızda, Prof. Dr. Kemal Polat’ın Beşikten Mezara Kırgız Türklerinde Gelenek ve İnanışlar adlı eserinden yararlanılmıştır. Ancak, bu çalışmayı diğer benzer çalışmalardan ayıran temel nokta, özellikle ziyaretler ve ziyaret mekânları üzerine yoğunlaşmamızdır. Bu bağlamda, ziyaret mekânlarının kültürel ve dinî işlevleri, toplumsal hafıza ve inanç sistemleriyle ilişkisi detaylı bir şekilde incelenerek, bu olgunun Türk toplumlarının dinî ve kültürel yapısındaki yeri ve önemi açıklanacaktır.
Bu çalışmada etik iznini gerektiren bir hususun olmadığını beyan ederim.
When the "primitive" religious beliefs of "simple" societies are set aside, it is observed that in societies where social differentiation, division of labor, and specialization have reached a certain level of complexity, religious life and culture differentiate, become more complex, and institutionalize in various forms and structures. In such complex religious and socio-cultural structures, it is possible to clearly distinguish between "official religion," which is institutionalized around certain authorities, and "folk religion and piety." In this perspective, for instance, in Kyrgyz history and culture, a distinct separation can be made between "imperial religion" and "folk religion" from early periods. Furthermore, the contact of the Kyrgyz with universal major religions at a certain point in their history accelerated and strengthened this process of differentiation. The conversion of a large portion of the Kyrgyz to Islam deepened and consolidated this process. Today, the religious lives of Kyrgyz Turkic communities continue to manifest this kind of differentiation in various dimensions and forms. In this context, all types of "hierophanies" or "kratophanies," such as shrines, holy graves, sacred trees, stones, caves, and water sources, as well as offerings, wishes, and visits made for various purposes, are significant elements of folk religion and piety. These religious phenomena function as an "sub-culture," and at times even as an "oppositional culture" compared to the dominant religious kültürel, and as a kind of "parallel religion" in relation to normative religion. These phenomena emerge as important sacred centers of folk piety, particularly within the Turkic world, including the Kyrgyz Turks. In this study, sacred sites and the religious practices associated with them will be analyzed and examined using the descriptive method of the history of religions. This study draws upon Prof. Dr. Kemal Polat's book Beşikten Mezara Kırgız Türklerinde Gelenek ve İnanışlar (Traditions and Beliefs of Kyrgyz Turks from Cradle to Grave). However, what distinguishes our study from other similar works is our particular focus on sacred sites and the visits associated with them. In this regard, the cultural and religious functions of these sacred sites, as well as their relationship with collective memory and belief systems, will be examined in detail, and the place and significance of this phenomenon within the religious and cultural structure of Turkish societies will be clarified.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies (Other) |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Early Pub Date | June 4, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | March 14, 2025 |
Acceptance Date | May 30, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 1 |