Qualitative research methods are used to analyze a concept existing in the minds, to describe, to describe a case, to reveal a unique culture, to interpret contexts, to understand how a process improves, or to make a causal explanation of a case. Qualitative research methods are widely used in International Relations studies in Türkiye, but unfortunately, the qualitative research process could not be improved in accordance with scientific research procedures. The main purpose of the study is to point out systematically how to maintain the qualitative research process. In the study, while it is answered why a scientific research will be done, the difference between the concepts of methodology and method is revealed. In addition, it is discussed how to construct a qualitative scientific research process with explanatory-positivist and understanding-constructivist methodology. The steps that are followed in the qualitative research process are common whatever researchers choose any methodology. The study presents that the qualitative research process can be done in five steps: (1) setting up of research question and hypothesis, (2) reviewing literature, (3) selecting research design, (4) selecting data collection methods and (5) data analysis method. Moreover it is detailed how to ask explanatory and interpretive questions and how to detailed set up a hypotheses in qualitative research. Suggestions for using in qualitative research are cited. It is systematically shown in practice how and where to use any methods. In the context of International Relations studies, it is exemplified how to create a codebook and to analyze data with computer software (MAXQDA). Although the study is specially designed for those studying in the field of International Relations, general researchers can also follow these stages and conduct qualitative research.
Distinction of methodology and method qualitative research process research question hypothesis research designs data collection and analysis MAXQDA
Zihinlerde var olan bir kavramı çözümlemek, bir durumu tasvir etmek, bir kültürün özgünlüğünü ortaya çıkarmak, bağlamları yorumlamak, bir sürecin nasıl ilerlediğini anlamak ya da bir vakanın nedensel açıklamasını yapmak için nitel araştırma yöntemleri kullanılır. Türkiye’deki Uluslararası İlişkiler çalışmalarında nitel araştırma yöntemleri yaygın kullanılmakta fakat nitel araştırma süreci bilimsel araştırma prosedürlerine uygun bir şekilde ilerletilememektedir. Bu çalışmanın temel amacı nitel araştırma sürecinin nasıl ilerletileceğini aşama aşama göstermektir. Çalışmada bilimsel bir araştırmanın niçin yapılacağı cevaplandırılırken metodoloji ve metot kavramları arasındaki fark ortaya konulmuştur. Ayrıca, nitel bir bilimsel araştırma sürecinin açıklamacı-pozitivist ve anlamacı-konstrüktivist metodolojiyle nasıl inşa edileceği ele alınmıştır. Hangi metodoloji seçilirse seçilsin nitel araştırma süreci içinde izlenecek aşamalar ortaktır. Çalışma, nitel araştırma sürecinin beş aşamada yapılabileceğini göstermektedir: (1) araştırma sorusu/hipotez kurulumu, (2) literatür taraması, (3) araştırma deseninin seçimi, (4) veri toplama yöntemi ve (5) veri analiz yönteminin seçilmesidir. Ayrıca nitel araştırmada açıklamacı ve anlamacı tipte nasıl soru sorulacağı, hipotezin nasıl kurulacağı detaylandırılmıştır. Nitel araştırmalarda hipotez kullanıma yönelik görüşler aktarılmıştır. Her bir aşamada hangi yöntemin nerede kullanılacağı uygulamalı olarak gösterilmiştir. Uluslararası İlişkiler çalışmaları bağlamında kod kitabının nasıl oluşturulacağı ve bilgisayar yazılımıyla (MAXQDA) verilerin nasıl analiz edileceği örneklendirilmiştir. Çalışma, özel olarak Uluslararası İlişkiler alanında çalışanlar için tasarlansa da genel araştırmacılar da bu aşamaları takip ederek nitel araştırma yapabilirler.
Metodoloji ve metot ayrımı nitel araştırma süreci araştırma sorusu hipotez araştırma desenleri veri toplama ve analiz yöntemleri MAXQDA
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Political Science |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 9, 2022 |
Acceptance Date | June 13, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |