Research Article
BibTex RIS Cite

DOKTOR KONULU FIKRALARDA KİŞİLER ARASI İLETİŞİM ÇATIŞMALARININ SINIFLANDIRILMASI

Year 2021, , 159 - 168, 23.05.2021
https://doi.org/10.30794/pausbed.798406

Abstract

Özet
Kısa ve özlü anlatımı olan nükteli güldürücü hikâye olarak tanımlanan fıkralar, Türk halk anlatıları içinde geniş bir yer tutar. Bu anlatılar, kimi zaman bir meslek ya da karakter ile ilgili olur ve çeşitli konular bağlamında kişiler arası iletişim çatışmalarını yansıtır. Kaynağını ve hedefini insanların meydana getirdiği iletişimlere kişiler arası iletişim adı verilir. İletişimde uyumsuzluk veya anlaşmazlık hâli çatışma kavramı ile açıklanır. Bu çalışmanın amacı doktor konulu fıkralarda kişiler arası iletişim çatışmalarının nedenlerini analiz etmektir. Bu amaçla elektronik kültür ortamında yer alan doktor fıkraları incelenmiştir. Aynı zamanda Deniz Dağıtım’ın hazırladığı En Güzel Doktor Fıkraları, Şaban Şimşek’in doktorlarla ilgili mizah içeren yaşanmış olayları derlediği Doktorum Altın Kafeste adlı eseri kaynak olarak kullanılmıştır. Fıkralarda kişiler arası iletişimde aktif çatışma, kısmi algılama çatışması, yoğunluk çatışması, var oluş çatışması ve ön yargılı çatışma olmak üzere beş çatışma türü tespit edilmiştir. Fıkralarda mesajları yanlış anlayan, eleştiride ve övgüde toptancı davranan bireylerin iletişim çatışmalarına/krizlerine neden olduğu ortaya konmuştur.

Anahtar Kelimeler: Doktor, fıkra, iletişim, çatışma.

References

  • KAYNAKÇA Akarsu, B. (19989. Dil-Kültür Bağlantısı, İnkılâp Kitabevi, İstanbul.
  • Başkan, Ö. (2003). Bildirişim İnsan Dili ve Ötesi, Multılıngual Yayınları, İstanbul.
  • Bilen, M. (2014). Duygudan Eyleme İletişim, Yargı Yayınevi, Ankara.
  • Charrıer, J. P. (2010). Bilinçdışı ve İnsan. (çev. Hüsen Portakal), Cem Yayınevi, İstanbul.
  • Cüceloğlu, D.(1993). İnsan ve Davranışı/Psikolojinin Temel Kavramları, Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Cüceloğlu, D. (2019). İletişim Donanımları, Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Dökmen, Ü.(2002). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati, Sistem Yayıncılık: İstanbul.
  • Dökmen, Ü.(2006). Küçük Şeyler, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • En Güzel Doktor Fıkraları (1984). Deniz Kitaplar Yayınevi, İstanbul.
  • Elçin, Ş. (1981). Halk Edebiyatına Giriş, Akçağ Yayınları,Ankara.
  • Kebele, S. (2005). “Doktor fıkraları” Millî Folklor, Yıl: 17, Sayı: 67, s. 98–101.
  • Kierkegaard, S. (2009). İroni Kavramı (çev. Sıla Okur), İmge Kitapevi, Ankara.
  • Morreall, J. (1997). Gülmeyi Ciddiye Almak. (çev. Kubilay Aysevener, Şenay Soyer), İris Yayıncılık, İstanbul.
  • Özmen. F. (2012). Mizah Dili Bağlamında Polis Konulu Fıkralar. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Nıchols, M. (2018). Dinleme Sanatı (çev. Duygu Günkut), Kuraldışı Yayıncılık, İstanbul.
  • Sheridan Aksoy, R. A. (2007). “Temel Fıkralarında Ötekileştirme Boyutu”, Milli Folklor, Yıl: 19, Sayı: 75, Cilt: 10, s. 95–103.
  • Sakaoğlu, S. (1992). Türk Fıkraları ve Nasreddin Hoca, Selçuk Üniversitesi Basımevi, Konya.
  • Soyugüzel, M. (2019). Etkili İletişim Gücü, Eftalya Kitap, İstanbul.
  • Şenocak, E. (2005). “Nasreddin Hoca Fıkralarında Gizli Diller”, 1. Uluslararası Akşehir Nasreddin Hoca Sempozyumu Bildirileri 06-07 Temmuz 2005, Akşehir, (Haz. Ahmet Aytaç). s.145-156.
  • Şimşek, Ş. (2010). Doktorum Altın Kafeste, Alfa Yayınları: İstanbul.
  • Türkçe Sözlük (2005). “Şeker Maddesi”, Türk Dil Kurumu, Ankara.
  • Türkmen, F.(1996). “Modern Mizah Teorilerine Göre Nasreddin Hoca Fıkralarının Yorumu”, Uluslararası Nasreddin Hoca Bilgi Şöleni (Sempozyum) Bildirileri 24-26 Aralık, İzmir, (Haz. Alev Kâhya Birgül), AKM Yayınları, s. 47-52
  • Türkmen, F. (1997). “Günümüzde Mizah Teorileri ve Nasreddin Hoca Fıkraları”, Türk Yurdu. Sayı: 114, s. 21–24.
  • Usta, Ç. (2005). Mizah Dilinin Gizemi, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Ünalan, Ş. (2005). Dil ve Kültür, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Yıldırım, D. (1999). Türk Edebiyatında Bektaşi Fıkraları, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Yücel, E (2017). İletişimin Derin Sularında, Çizgi Kitapevi Yayınları, Konya.
  • www. fıkraoku.com. Erişim adresi: https://www.xn--fkraoku-rfb.com/doktor-fikralari/
  • www.fıkracim.com.Erişim adresi:https://www.fikracim.com/doktor-fikralari-doktor-raporu/229
Year 2021, , 159 - 168, 23.05.2021
https://doi.org/10.30794/pausbed.798406

Abstract

References

  • KAYNAKÇA Akarsu, B. (19989. Dil-Kültür Bağlantısı, İnkılâp Kitabevi, İstanbul.
  • Başkan, Ö. (2003). Bildirişim İnsan Dili ve Ötesi, Multılıngual Yayınları, İstanbul.
  • Bilen, M. (2014). Duygudan Eyleme İletişim, Yargı Yayınevi, Ankara.
  • Charrıer, J. P. (2010). Bilinçdışı ve İnsan. (çev. Hüsen Portakal), Cem Yayınevi, İstanbul.
  • Cüceloğlu, D.(1993). İnsan ve Davranışı/Psikolojinin Temel Kavramları, Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Cüceloğlu, D. (2019). İletişim Donanımları, Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Dökmen, Ü.(2002). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati, Sistem Yayıncılık: İstanbul.
  • Dökmen, Ü.(2006). Küçük Şeyler, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • En Güzel Doktor Fıkraları (1984). Deniz Kitaplar Yayınevi, İstanbul.
  • Elçin, Ş. (1981). Halk Edebiyatına Giriş, Akçağ Yayınları,Ankara.
  • Kebele, S. (2005). “Doktor fıkraları” Millî Folklor, Yıl: 17, Sayı: 67, s. 98–101.
  • Kierkegaard, S. (2009). İroni Kavramı (çev. Sıla Okur), İmge Kitapevi, Ankara.
  • Morreall, J. (1997). Gülmeyi Ciddiye Almak. (çev. Kubilay Aysevener, Şenay Soyer), İris Yayıncılık, İstanbul.
  • Özmen. F. (2012). Mizah Dili Bağlamında Polis Konulu Fıkralar. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Nıchols, M. (2018). Dinleme Sanatı (çev. Duygu Günkut), Kuraldışı Yayıncılık, İstanbul.
  • Sheridan Aksoy, R. A. (2007). “Temel Fıkralarında Ötekileştirme Boyutu”, Milli Folklor, Yıl: 19, Sayı: 75, Cilt: 10, s. 95–103.
  • Sakaoğlu, S. (1992). Türk Fıkraları ve Nasreddin Hoca, Selçuk Üniversitesi Basımevi, Konya.
  • Soyugüzel, M. (2019). Etkili İletişim Gücü, Eftalya Kitap, İstanbul.
  • Şenocak, E. (2005). “Nasreddin Hoca Fıkralarında Gizli Diller”, 1. Uluslararası Akşehir Nasreddin Hoca Sempozyumu Bildirileri 06-07 Temmuz 2005, Akşehir, (Haz. Ahmet Aytaç). s.145-156.
  • Şimşek, Ş. (2010). Doktorum Altın Kafeste, Alfa Yayınları: İstanbul.
  • Türkçe Sözlük (2005). “Şeker Maddesi”, Türk Dil Kurumu, Ankara.
  • Türkmen, F.(1996). “Modern Mizah Teorilerine Göre Nasreddin Hoca Fıkralarının Yorumu”, Uluslararası Nasreddin Hoca Bilgi Şöleni (Sempozyum) Bildirileri 24-26 Aralık, İzmir, (Haz. Alev Kâhya Birgül), AKM Yayınları, s. 47-52
  • Türkmen, F. (1997). “Günümüzde Mizah Teorileri ve Nasreddin Hoca Fıkraları”, Türk Yurdu. Sayı: 114, s. 21–24.
  • Usta, Ç. (2005). Mizah Dilinin Gizemi, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Ünalan, Ş. (2005). Dil ve Kültür, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Yıldırım, D. (1999). Türk Edebiyatında Bektaşi Fıkraları, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Yücel, E (2017). İletişimin Derin Sularında, Çizgi Kitapevi Yayınları, Konya.
  • www. fıkraoku.com. Erişim adresi: https://www.xn--fkraoku-rfb.com/doktor-fikralari/
  • www.fıkracim.com.Erişim adresi:https://www.fikracim.com/doktor-fikralari-doktor-raporu/229
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Creative Arts and Writing
Journal Section Articles
Authors

Ferhat Özmen 0000-0003-2969-5726

Publication Date May 23, 2021
Acceptance Date October 16, 2020
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Özmen, F. (2021). DOKTOR KONULU FIKRALARDA KİŞİLER ARASI İLETİŞİM ÇATIŞMALARININ SINIFLANDIRILMASI. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(44), 159-168. https://doi.org/10.30794/pausbed.798406
AMA Özmen F. DOKTOR KONULU FIKRALARDA KİŞİLER ARASI İLETİŞİM ÇATIŞMALARININ SINIFLANDIRILMASI. PAUSBED. May 2021;(44):159-168. doi:10.30794/pausbed.798406
Chicago Özmen, Ferhat. “DOKTOR KONULU FIKRALARDA KİŞİLER ARASI İLETİŞİM ÇATIŞMALARININ SINIFLANDIRILMASI”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, no. 44 (May 2021): 159-68. https://doi.org/10.30794/pausbed.798406.
EndNote Özmen F (May 1, 2021) DOKTOR KONULU FIKRALARDA KİŞİLER ARASI İLETİŞİM ÇATIŞMALARININ SINIFLANDIRILMASI. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 44 159–168.
IEEE F. Özmen, “DOKTOR KONULU FIKRALARDA KİŞİLER ARASI İLETİŞİM ÇATIŞMALARININ SINIFLANDIRILMASI”, PAUSBED, no. 44, pp. 159–168, May 2021, doi: 10.30794/pausbed.798406.
ISNAD Özmen, Ferhat. “DOKTOR KONULU FIKRALARDA KİŞİLER ARASI İLETİŞİM ÇATIŞMALARININ SINIFLANDIRILMASI”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 44 (May 2021), 159-168. https://doi.org/10.30794/pausbed.798406.
JAMA Özmen F. DOKTOR KONULU FIKRALARDA KİŞİLER ARASI İLETİŞİM ÇATIŞMALARININ SINIFLANDIRILMASI. PAUSBED. 2021;:159–168.
MLA Özmen, Ferhat. “DOKTOR KONULU FIKRALARDA KİŞİLER ARASI İLETİŞİM ÇATIŞMALARININ SINIFLANDIRILMASI”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, no. 44, 2021, pp. 159-68, doi:10.30794/pausbed.798406.
Vancouver Özmen F. DOKTOR KONULU FIKRALARDA KİŞİLER ARASI İLETİŞİM ÇATIŞMALARININ SINIFLANDIRILMASI. PAUSBED. 2021(44):159-68.