The COVID-19 pandemic that broke out in China in 2019 influenced the whole World and due to the pandemia all countries has entered a rapid change. This change also affects the purchasing behavior and food consumption habits of the consumers. The purspose of this study is to examine how COVID-19 pandemia effects the consumers’ buying behavior of food products in Turkey and to examine the effect of demographic variables. The data obtained from the questionnaires sent online without any city restriction and 231 participants were evaluated in the SPSS program. During the analysises, independent sample t test, one-way analysis of variance and Tukey Multiple Comparison tests were performed and significant differences were found in the statements about food purchases according to the income level of the consumers, gender and marital status. Percentage of customers that prefers online shopping came up lesser than expected. Also, obtained results had shown that participants preferred healthier diet during this period, such as greengrocery to supply vitamins, products containing high fiber, dairy products and fruit juices fortified with vitamins.
2019 yılında Çin’de ortaya çıkarak tüm dünyayı etkileyen COVID-19 pandemisi nedeni ile tüm dünya hızlı bir değişime girmiştir. Bu değişim tüketicilerin satın alma davranışlarını ve gıda tüketim alışkanlıklarını da etkilemektedir. Bu çalışmanın amacı; tüm dünyayı etkisi altına alan COVID-19 pandemisinin Türkiye’deki tüketicilerin gıda satın alma davranışını nasıl etkilediğini incelemek ve demografik değişkenlerin pandemi dönemindeki gıda ürünleri tüketim alışkanlıklarında farklılık yaratıp yaratmadığını araştırmaktır. Şehir kısıtlaması yapılmaksızın online olarak gönderilen anketler ile 231 katılımcıdan elde edilen veriler SPSS paket programında değerlendirilmiştir. Veri analizi sırasında bağımsız gruplar t testi, tek faktörlü varyans analizi ve Tukey testi gerçekleştirilmiştir. Analizler sonucunda tüketicilerin gelir düzeyine, cinsiyete ve medeni duruma göre gıda satın alımı ile ilgili ifadelerde anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Online alışverişi tercih edenlerin oranı beklenenin aksine düşük çıkmıştır. Ayrıca, elde edilen sonuçlar katılımcıların bu süreçte sağlıklı beslenmeye yöneldiklerini, vitamin ihtiyacını karşılayacak meyve ve sebzeleri, yüksek lif içerikli ürünleri, vitamin ve ek maddelerle takviye edilmiş meyve suları ve süt ürünlerini tercih ettiklerini göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 26, 2021 |
Acceptance Date | January 5, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |