Bu araştırmada, ilköğretim okullarındaki 5. sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde yaptıkları sözlü anlatım uygulamaları belirlenmiş; bu uygulamalarda hedef, konu ve plan, süre ve değerlendirme aşamasında öğretmenlerin nelere dikkat ettikleri değerlendirilmiştir. Araştırmada nitel araştırma modellerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmada 73 beşinci sınıf öğretmenine veri toplama aracı uygulanmış ve öğretmenlerin verdikleri cevapların frekans ve yüzdeleri alınmıştır. Araştırma sonunda öğretmenlerin genellikle alışılagelmiş uygulamaları yaptırdıkları, 2005 Türkçe Öğretim Programı’nı kısmen uyguladıkları belirlenmiştir.
In this research, the oral expression applications used in Turkish courses, which are practiced by 5th grade primary school teachers, were determined. Then what the teachers considered in these applications was evaluated within the process of subject and plan, goal, time and evaluation. The model of case study, one of the qualitative research models, was used in the research. The questionnaires were supplied to 73 fifth-grade primary school teachers, and the frequency and percentage of the answers provided by the teachers were calculated. As a result of the research, it was established that the teachers generally employ the familiar and usual applications, and can only partially apply the methods set in the 2005 Turkish Teaching Program.
Other ID | JA58YT76PR |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Issue: 5 |