The aim of this research is to reveal the effects of cooperative learning method based on multiple intelligence theory on success summarizing strategy in Turkish classes. In the research, pre-test and post-test design with the control group was employed. The research involving 178 pupils was performed with 3 experiment groups and 1 control group in the fourth-grade Turkish classes. The research was conducted in Izmir and lasted for 14 weeks at a primary school in Buca. The data of the research were collected with “Summarizing Success Test.” The research revealed the following finding; In terms of summarizing success, both cooperative learning method and cooperative learning method based on Multiple Intelligence Theory were more effective than the 2005-2006 Turkish Curriculum.
Bu araştırmanın amacı, Türkçe dersinde çoklu zekâ kuramına dayalı İş Birlikli Öğrenme Yönteminin özetleme başarısı üzerindeki etkilerini ortaya koymaktır. Araştırmada, ön test, son test kontrol gruplu deney deseni kullanılmıştır. 178 öğrenciyle yapılan çalışma, Türkçe dersinde 4. sınıflarda, 3 deney grubu, 1 kontrol grubuyla gerçekleştirilmiştir. İzmir’de yapılan araştırma Buca’da bir ilköğretim okulunda, on dört hafta boyunca devam etmiştir. Araştırmanın verileri “Açık Uçlu Sorulardan Oluşan Özetleme Başarı Testi (ASÖT)” ile toplanmıştır. Araştırmada şu sonuca ulaşılmıştır; Özetleme başarısına yönelik olarak hem İş Birlikli Öğrenme Yöntemi hem Çoklu Zekâ Kuramına dayalı İş Birlikli Öğrenme Yöntemi, 2005-2006 Türkçe Dersi Öğretim Programı’yla yapılan öğrenmeye göre daha etkilidir.
Other ID | JA84GB22JJ |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Issue: 6 |