Research Article
BibTex RIS Cite

GELENEKSEL TEKSTİLLERİN ÖZELLİKLERİ VE ÇEŞİTLERİ

Year 2019, Issue: 34, 133 - 145, 21.01.2019
https://doi.org/10.30794/pausbed.451543

Abstract

Türk milletinin kültür ve sanat
tarihi incelendiğinde, yüzyıllar öncesinde dahi insanların yaratıcı gücünü
kullanarak doğadaki farklı malzemelerden elde edilen hammaddeleri
değerlendirdiği görülmektedir. İnsanlar yaşadıkları coğrafya, yaşam tarzı ve
yeteneklerine göre doğal hammaddeleri kullanarak örme, dokuma, dikiş, boya,
işleme gibi çeşitli yüzey oluşturma yöntemleri ile ihtiyaçlarına yönelik
tekstil yüzeyleri oluşturmuşlardır.  Bu
açıdan el sanatları ve geleneksel tekstiller, zanaatkârların el becerilerine
dayalı olarak ortaya çıkmakta ve zamana bağlı olarak gelişimler göstermektedir.
Aynı zamanda ortaya çıktığı ulusun ulusal kimliğini oluşturmuş ve
evrenselleşerek dünya kültür alanında da yerini almıştır. Bunların yanında,
kültür varlığı özelliğine sahip olan el sanatları ve geleneksel tekstiller,
yapıldığı bölgelere özgü özellikler taşıyarak birbirinde farklı nitelikler
kazanmıştır. Bu bağlamda, üretildikleri bölgelerin coğrafi işaretleri konumunda
da yer almışlardır.



Bu çalışmanın amacı, ülkemizin tekstil
kültürünü oluşturan geleneksel tekstilleri sınıflandırmak, özelliklerini saptamak
ve bölgeler doğrultusunda örneklerini tanıtmaktır. Çalışmada tarama yöntemi
kullanılmış, verilerin toplanmasında farklı kaynak ve alan araştırmalarından
elde edilen bilgiler ve görseller üzerinde değerlendirmeler yapılmıştır. Yapılan
değerlendirmeler sonucunda; ürün oluşturan geleneksel tekstiller ve süsleme
yüzey oluşturan geleneksel tekstiller olarak sınıflandırma yapılmıştır. Bu
ürünlerde renk, motif ve kompozisyon özelliklerinde benzerlikler görülmekte,
anlam yükleri bölgelere göre farklılık göstermektedir. Bu bildiri de
görsellerle geleneksel tekstillerin özellikleri tanıtılacaktır.

References

  • Akpınarlı, H.F., Onuk, T. (1995). "Şanlıurfa Karakeçiliden Kırıkkale Karakeçiliye El sanatları Ortak Değerleri". KIKTAV Dergisi, Kırıkkale,, 4(8)(3-6).
  • Akpınarlı, F. H. (1996). Şanlıurfa Cülha Dokumacılığı. Urfa: Şurkav Yayınları
  • Akpınarlı, H.F., 2001. “Türkiye’de Sepet Örücülüğünün Önemi ve Günümüzdeki Değerlendirilmesi” , 1. Kastamonu Kültür Sempozyumu Bildirileri 21-23 Mayıs 2000 Kastamonu. Kastamonu
  • Akpınarlı, H.F.; Onuk, T.; Ortaç, H. S, (2003). "Kırım Tatar Türklerindeki El Dokumalarının Türk Kültüründeki Yeri ve Önemi";, Halk Kültürlerinin Uluslararası ilişkilere Katkısı Sempozyumu, 192197, İstanbul, 128211 ;14 Aralık, Motif Vakfı Yayınları: 4 İstanbul
  • Feriha Akpınarlı. (2004). Kırım El Sanatlarının Dünü Bu Günü. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları
  • Akpınarlı, H.F., Ortaç: (2006). Oyalarda Motif ve Kompozisyon Özelliği, Denizli 1..El Sanatları Kongresi Bildirileri, 233 - 242, Denizli
  • Akpınarlı, H.F., Develioğlu, Y., Ortaç:, Özder, L., Yalçınkaya, T., Büyükyazıcı, M., Tozun, H., Kurt, G., Develioğlu. G. (2008). Çankırı El Sanatları, Hazar Reklam, Ankara.
  • Akpınarlı, H.F., Baykasoğlu. N., G.Kurt., İ.Yılmazoğlu., E.Yıldız. (2014). Kahramanmaraş El Sanatları Cilt I.veII. Türkiye. Hangar Yayıncılık, Kahramanmaraş.
  • Akpınarlı, H. F., Kuru: (2014). Yeşil Üzümlü Dokumaları Geleneksel Giysileri ve Çağdaş Tasarımlar. Türkiye. Yeşilüzümlü Belediyesi Yayını.
  • Aytaç, Ç. (1982). El Dokumacılığı, Devlet Kitaplığı Yayın Evi, Ankara
  • Begiç, H. N. (2013). Gelenekten Geleceğe Keçeciliğin sürekliliğine Dair Bir Çalışma Barış ve Sevgi Çadırı Projesi. Kalem işi Sanat Dergisi, 1(1), 40–54.
  • Budun G. S,, Yüksek, M., Bolkol, N. (2016) Asırlar Öncesinden Bir Miras Keşan Çeşan Bezi, 7th International Istanbul Textile Conference on Fabrıcs Touchıng Anatolıa
  • Denizaslanı, E. (2014) Rezerve teknikleri İle Dekoratif Tekstil Yüzeyleri Oluşturma Üzerine Bir Çalışma, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Tekstil Anasanat Dalı, İzmir
  • Deniz, B. (2010). Tekstil Ürünlerini Saklamada Kullanılan Halı Ve Düz Dokumalar. Sanat Dergisi, (3).
  • Ercivan G. B. (2017) Rezerve Boyalı Tekstillerin Gelenekten Modem Tekstil Tasarımlan ve Uygulamalarına Dönüşüm Süreci, Yedi: Sanat, Tasarım Ve Bilim Dergisi, Kış 2017, Sayı 17: 87-101
  • Gürsu, N. (1988). Türk Dokumacılık Sanatı: Çağlar Boyu Desenler (1. Baskı). İstanbul: Redhouse Yayınları
  • Hidayetoğlu, M. (2014). Karapınar (Konya) Yöresinde Dokunan Yamçı Tülüler. Akdeniz Sanat Dergisi, 2(4).
  • İnalcık, H. (2008), Türkiye Tekstil Tarihi: Üzerine Araştırmalar, Türkiye İş Bankası Yayınları İstanbul
  • Kılıçarslan, H.; Etikan: (2015). Yalvaç İlçesi Ölümlük-Dirimlik Dokumaları, Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi ART-E Mayıs-Haziran’15 Sayı:15 ISSN 1308-2698
  • Kılıç, Ö., Akpınarlı, H. F. (2017). Tepme Keçe Üretimi Yapan Atölyelerde Uygulanan Bitim Apre İşlemleri. İDİL Sanat ve Dil Dergisi, 6(32), 1427–1442.
  • Koç, F.; Koca, E. (2015) Kütahya'nın Entarili Geleneksel Kadın Giysilerinin Gösterge bilimsel Çözümlemesi, Milli Folklor . 2015, Vol. 27 Issue 106, p70-87.
  • Köklü, H. (2002), El işlemeleri, YA-PA yayınları İstanbul
  • Oyman, N. R.; Akdağ, K., (2013) “Isparta Yöresindeki Bazı Yörüklere Ait Düz Dokuma Örnekleri , Akdeniz Sanat Dergisi, Cilt 6, Sayı 12
  • Öztürk, İ. (1994), Geleneksel Türk el sanatlarına giriş, Özdemir Basım, Yayım ve Dağıtım
  • Önlü, N. (2010) Ege Bölgesi El Dokuma Kaynakları, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, Sayı 17 Erzurum
  • Özbağı, T., Çetintaş, V., Kasaplı, H., Başaran, F. N., Ülger, N., Bahar, T., Toktaş, P., (2010), Göynük El Sanatları, Gazi Üniversitesi Türk El Sanatları Araştırma ve Uygulama Merkezi Ankara
  • Salman, F. (2012). Türk Kumaş Sanatı, Atatürk Üniversitesi Yayınları, Erzurum.
  • Soysaldı, A. (2009) Düz Dokuma Teknikleri Ve Teknik Desen Çizimleri AKM Yayınları Ankara
  • Uğurlu, A. Uğurlu: S. (2006) Yörenin Kültürel Kimliği Olarak Buldan Bezi, Buldan Sempozyumu Denizli
  • Uğurlu, A. (2016), Boğaziçi Yazmaları, 6. Uluslararası Türk Sanatı, Tarihi, ve Fokloru kongresi Sanat Etkinlikleri 2. Cilt
  • Yağan, Ş. Y. (1978). Türk El Dokumacılığı, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Yanar,A. Akpınarlı,F. 2016. Geleneksel Ankara Sof Dokumaları. Ankara Araştırmaları Dergisi, 4(2). S;170-179.
  • Yarmacı, H., Başaran, F. N. (2016). Çanakkale Yenice Yöresi Oyacılık Sanatı, Akdeniz Üniversitesi, IV. Yöresel Ürünler Sempozyumu ve Uluslararası Kültür/Sanat Etkinlikleri, Antalya.
Year 2019, Issue: 34, 133 - 145, 21.01.2019
https://doi.org/10.30794/pausbed.451543

Abstract

References

  • Akpınarlı, H.F., Onuk, T. (1995). "Şanlıurfa Karakeçiliden Kırıkkale Karakeçiliye El sanatları Ortak Değerleri". KIKTAV Dergisi, Kırıkkale,, 4(8)(3-6).
  • Akpınarlı, F. H. (1996). Şanlıurfa Cülha Dokumacılığı. Urfa: Şurkav Yayınları
  • Akpınarlı, H.F., 2001. “Türkiye’de Sepet Örücülüğünün Önemi ve Günümüzdeki Değerlendirilmesi” , 1. Kastamonu Kültür Sempozyumu Bildirileri 21-23 Mayıs 2000 Kastamonu. Kastamonu
  • Akpınarlı, H.F.; Onuk, T.; Ortaç, H. S, (2003). "Kırım Tatar Türklerindeki El Dokumalarının Türk Kültüründeki Yeri ve Önemi";, Halk Kültürlerinin Uluslararası ilişkilere Katkısı Sempozyumu, 192197, İstanbul, 128211 ;14 Aralık, Motif Vakfı Yayınları: 4 İstanbul
  • Feriha Akpınarlı. (2004). Kırım El Sanatlarının Dünü Bu Günü. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları
  • Akpınarlı, H.F., Ortaç: (2006). Oyalarda Motif ve Kompozisyon Özelliği, Denizli 1..El Sanatları Kongresi Bildirileri, 233 - 242, Denizli
  • Akpınarlı, H.F., Develioğlu, Y., Ortaç:, Özder, L., Yalçınkaya, T., Büyükyazıcı, M., Tozun, H., Kurt, G., Develioğlu. G. (2008). Çankırı El Sanatları, Hazar Reklam, Ankara.
  • Akpınarlı, H.F., Baykasoğlu. N., G.Kurt., İ.Yılmazoğlu., E.Yıldız. (2014). Kahramanmaraş El Sanatları Cilt I.veII. Türkiye. Hangar Yayıncılık, Kahramanmaraş.
  • Akpınarlı, H. F., Kuru: (2014). Yeşil Üzümlü Dokumaları Geleneksel Giysileri ve Çağdaş Tasarımlar. Türkiye. Yeşilüzümlü Belediyesi Yayını.
  • Aytaç, Ç. (1982). El Dokumacılığı, Devlet Kitaplığı Yayın Evi, Ankara
  • Begiç, H. N. (2013). Gelenekten Geleceğe Keçeciliğin sürekliliğine Dair Bir Çalışma Barış ve Sevgi Çadırı Projesi. Kalem işi Sanat Dergisi, 1(1), 40–54.
  • Budun G. S,, Yüksek, M., Bolkol, N. (2016) Asırlar Öncesinden Bir Miras Keşan Çeşan Bezi, 7th International Istanbul Textile Conference on Fabrıcs Touchıng Anatolıa
  • Denizaslanı, E. (2014) Rezerve teknikleri İle Dekoratif Tekstil Yüzeyleri Oluşturma Üzerine Bir Çalışma, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Tekstil Anasanat Dalı, İzmir
  • Deniz, B. (2010). Tekstil Ürünlerini Saklamada Kullanılan Halı Ve Düz Dokumalar. Sanat Dergisi, (3).
  • Ercivan G. B. (2017) Rezerve Boyalı Tekstillerin Gelenekten Modem Tekstil Tasarımlan ve Uygulamalarına Dönüşüm Süreci, Yedi: Sanat, Tasarım Ve Bilim Dergisi, Kış 2017, Sayı 17: 87-101
  • Gürsu, N. (1988). Türk Dokumacılık Sanatı: Çağlar Boyu Desenler (1. Baskı). İstanbul: Redhouse Yayınları
  • Hidayetoğlu, M. (2014). Karapınar (Konya) Yöresinde Dokunan Yamçı Tülüler. Akdeniz Sanat Dergisi, 2(4).
  • İnalcık, H. (2008), Türkiye Tekstil Tarihi: Üzerine Araştırmalar, Türkiye İş Bankası Yayınları İstanbul
  • Kılıçarslan, H.; Etikan: (2015). Yalvaç İlçesi Ölümlük-Dirimlik Dokumaları, Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi ART-E Mayıs-Haziran’15 Sayı:15 ISSN 1308-2698
  • Kılıç, Ö., Akpınarlı, H. F. (2017). Tepme Keçe Üretimi Yapan Atölyelerde Uygulanan Bitim Apre İşlemleri. İDİL Sanat ve Dil Dergisi, 6(32), 1427–1442.
  • Koç, F.; Koca, E. (2015) Kütahya'nın Entarili Geleneksel Kadın Giysilerinin Gösterge bilimsel Çözümlemesi, Milli Folklor . 2015, Vol. 27 Issue 106, p70-87.
  • Köklü, H. (2002), El işlemeleri, YA-PA yayınları İstanbul
  • Oyman, N. R.; Akdağ, K., (2013) “Isparta Yöresindeki Bazı Yörüklere Ait Düz Dokuma Örnekleri , Akdeniz Sanat Dergisi, Cilt 6, Sayı 12
  • Öztürk, İ. (1994), Geleneksel Türk el sanatlarına giriş, Özdemir Basım, Yayım ve Dağıtım
  • Önlü, N. (2010) Ege Bölgesi El Dokuma Kaynakları, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, Sayı 17 Erzurum
  • Özbağı, T., Çetintaş, V., Kasaplı, H., Başaran, F. N., Ülger, N., Bahar, T., Toktaş, P., (2010), Göynük El Sanatları, Gazi Üniversitesi Türk El Sanatları Araştırma ve Uygulama Merkezi Ankara
  • Salman, F. (2012). Türk Kumaş Sanatı, Atatürk Üniversitesi Yayınları, Erzurum.
  • Soysaldı, A. (2009) Düz Dokuma Teknikleri Ve Teknik Desen Çizimleri AKM Yayınları Ankara
  • Uğurlu, A. Uğurlu: S. (2006) Yörenin Kültürel Kimliği Olarak Buldan Bezi, Buldan Sempozyumu Denizli
  • Uğurlu, A. (2016), Boğaziçi Yazmaları, 6. Uluslararası Türk Sanatı, Tarihi, ve Fokloru kongresi Sanat Etkinlikleri 2. Cilt
  • Yağan, Ş. Y. (1978). Türk El Dokumacılığı, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Yanar,A. Akpınarlı,F. 2016. Geleneksel Ankara Sof Dokumaları. Ankara Araştırmaları Dergisi, 4(2). S;170-179.
  • Yarmacı, H., Başaran, F. N. (2016). Çanakkale Yenice Yöresi Oyacılık Sanatı, Akdeniz Üniversitesi, IV. Yöresel Ürünler Sempozyumu ve Uluslararası Kültür/Sanat Etkinlikleri, Antalya.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

İbrahim Üner 0000-0002-4669-5894

Hatice Feriha Akpınarlı 0000-0001-9073-059X

Publication Date January 21, 2019
Acceptance Date November 2, 2018
Published in Issue Year 2019 Issue: 34

Cite

APA Üner, İ., & Akpınarlı, H. F. (2019). GELENEKSEL TEKSTİLLERİN ÖZELLİKLERİ VE ÇEŞİTLERİ. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(34), 133-145. https://doi.org/10.30794/pausbed.451543
AMA Üner İ, Akpınarlı HF. GELENEKSEL TEKSTİLLERİN ÖZELLİKLERİ VE ÇEŞİTLERİ. PAUSBED. January 2019;(34):133-145. doi:10.30794/pausbed.451543
Chicago Üner, İbrahim, and Hatice Feriha Akpınarlı. “GELENEKSEL TEKSTİLLERİN ÖZELLİKLERİ VE ÇEŞİTLERİ”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, no. 34 (January 2019): 133-45. https://doi.org/10.30794/pausbed.451543.
EndNote Üner İ, Akpınarlı HF (January 1, 2019) GELENEKSEL TEKSTİLLERİN ÖZELLİKLERİ VE ÇEŞİTLERİ. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 34 133–145.
IEEE İ. Üner and H. F. Akpınarlı, “GELENEKSEL TEKSTİLLERİN ÖZELLİKLERİ VE ÇEŞİTLERİ”, PAUSBED, no. 34, pp. 133–145, January 2019, doi: 10.30794/pausbed.451543.
ISNAD Üner, İbrahim - Akpınarlı, Hatice Feriha. “GELENEKSEL TEKSTİLLERİN ÖZELLİKLERİ VE ÇEŞİTLERİ”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 34 (January 2019), 133-145. https://doi.org/10.30794/pausbed.451543.
JAMA Üner İ, Akpınarlı HF. GELENEKSEL TEKSTİLLERİN ÖZELLİKLERİ VE ÇEŞİTLERİ. PAUSBED. 2019;:133–145.
MLA Üner, İbrahim and Hatice Feriha Akpınarlı. “GELENEKSEL TEKSTİLLERİN ÖZELLİKLERİ VE ÇEŞİTLERİ”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, no. 34, 2019, pp. 133-45, doi:10.30794/pausbed.451543.
Vancouver Üner İ, Akpınarlı HF. GELENEKSEL TEKSTİLLERİN ÖZELLİKLERİ VE ÇEŞİTLERİ. PAUSBED. 2019(34):133-45.