Türkiye’deki
motorlu taşıtlar vergisinin servet vergisi-çevre vergisi ikileminde kalması ve
vergi adaletini tam olarak sağlayamaması bu çalışmanın temel hazırlanma
amacıdır. 2017 yılında kabul edilen 7061 sayılı Kanun ile otomobil, arazi
taşıtı ve kaptıkaçtılar için yaş ve motor hacmi ölçütlerine ilave olarak “taşıt
değeri” ölçütünün getirilmiş olması motorlu taşıtlar vergisinin servet vergisi tarafını
güçlendirmiştir. Ancak söz konusu değişiklik sorunların çözümü noktasında
yetersiz kalmaktadır.
Çalışmada, motorlu
taşıtlar vergisi ile ilgili vergileme ölçütleri ortaya konularak, Denizli
ilindeki motorlu taşıtlar vergisi mükelleflerinin bu konudaki tutumlarına ve
görüşlerine yer verilmektedir. Elde edilen temel sonuçlara göre, mükellefler
motorlu taşıtlar vergisini çevre vergisinden ziyade servet vergisi olarak
görmektedir. Bunun dışında, mükellefler motorlu taşıtlar vergisi yükünü ağır
bulmakta ve motorlu taşıtlar vergisinin araçların gerçek piyasa değerleri
üzerinden alınması gerektiğini düşünmektedirler. Mükelleflerin vergi adaleti
ile ilgili algıları ise, motorlu taşıtlar vergisi yükünün adil bir şekilde
dağılmadığı yönündedir. Yaş, cinsiyet, medeni durum, eğitim durumu ve gelir
seviyesi gibi demografik değişkenler ile mükellef tutumları arasında ilişki
irdelendiğinde ise, özellikle cinsiyet faktörünün mükellef tutumları üzerindeki
etkisinin daha belirgin olduğu görülmektedir.
The main purpose
of this study is to show that motor vehicle tax in Turkey is in the wealth
tax-environmental tax dilemma and that tax justice cannot be fully achieved. With
the Law No. 7061 issued in 2017, the addition of the "vehicle value"
measure in addition to the age and motor volume criteria for automobiles, land
vehicles and station wagon cars has strengthened the wealth of motor vehicles
tax. However, the issue is insufficient at the point of solving the problem of change.
In this study,
tax rates related to motor vehicle tax are introduced and opinions and
attitudes of motor vehicle taxpayers in Denizli province are given. According
to the results obtained, taxpayers consider motor vehicle tax as a wealth tax
rather than environmental tax. In addition, taxpayers consider that the duty of
motor vehicle tax is heavy and the duty of motor vehicle tax must be taken over
the actual market value of the vehicles. The taxpayer's perception of tax
justice is that the tax burden of motor vehicles is not distributed in a fair
way. When the relationship between demographic variables such as age, gender,
marital status, education level and income level and taxpayer attitudes is
examined, it is seen that the effect on the taxpayer attitudes of the gender
factor is more evident.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 26, 2019 |
Acceptance Date | February 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 35 |