Research Article
BibTex RIS Cite

E-PERAKENDE HİZMET KALİTESİNİN MARKA DEĞERİNE ETKİSİ

Year 2020, Issue: 38, 1 - 18, 29.01.2020
https://doi.org/10.30794/pausbed.560763

Abstract

Bu çalışmanın temel
amacı, e-perakende hizmet kalitesinin marka değerine etkisini belirlemektir. E-perakende
sitesine örnek teşkil etmesi amacıyla Trendyol e-perakende sitesi seçilmiş ve
araştırmaya bu siteden alışveriş yapan 322 müşteri dahil edilmiştir. İlk
olarak, müşterilerinin sosyo-demografik özellikleri ile ilgili bulgulara yer
verilmiştir. Daha sonra, hem e-perakende hizmet kalitesi hem de marka değeri
açısından sosyo-demografik özelliklerin farklılık gösterip göstermediğine
bakılmıştır. Son olarak, e-perakende hizmet kalitesinin marka değerine etkisini
incelemek için regresyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda,
Trendyol e-perakende sitesinin hizmet kalitesinin marka değerine etkide
bulunduğu ortaya çıkmıştır. E-perakende hizmet kalitesinin, marka değeri
üzerinde %44,3 oranında değiştirme etkisine sahip olduğu belirlenmiştir.

References

  • Aaker, D. (2007). Marka Değeri Yönetimi, İstanbul: MediaCat Kitapları, Kapital Medya Hizmetleri.
  • Aktepe C. ve Baş, M. (2008). “Marka Bilgisi Sürecinde Marka Farkındalığı ve Algılanan Kalite (Beklenti) İlişkisi ve GSM Sektörüne Yönelik Bir Analiz”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt 10, Sayı 1, 81-96.
  • Aktuğlu, I. K. (2014). Marka Yönetimi, Güçlü ve Başarılı Markalar İçin Temel İlkeler, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Avcılar, M. Y. (2008). “Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçümü”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 17, Sayı 1, 11-30.
  • Ayas, N. (2012). “Marka Değeri Algılamalarının Tüketici Satın Alma Davranışı Üzerine Etkisi”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, Cilt 7, Sayı 1, 163-183.
  • Başkol, M. (2016). “E-Perakende Hizmet Kalitesinin Tekrar Satın Alma Üzerindeki Etkileri”, Business and Economics Research Journal, Cilt 7, Sayı 4, 107-121.
  • Bozbay, Z., Yaman, Y. ve Özkan, E. (2016). “İnternet Perakendeciliğinde Hizmet Kalitesinin Müşteri Memnuniyeti Üzerindeki Rolü: Hazır Giyim ve Kitap Sektörü Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma”, Journal of Transportation and Logistics, Cilt 1, Sayı 1, 19-38.
  • Çelik, H. (2009). “Bireysel Müşterilerin Sanal Mağazaları Kullanma Eğilimlerini Açıklarken Çevrim İçi Alışveriş Yapma Kaygısını Daha Ne Kadar Görmezlikten Gelebiliriz ?”, Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt 28, Sayı 2, 93-118.
  • Çetinsöz, B. C. ve Artuğer, S. (2013). “Antalya İl’inin Marka Değerinin Ölçülmesine Yönelik Bir Araştırma”, Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt  24, Sayı 2, 200-210.
  • Enginkaya, E. (2006). “Elektronik Perakendecilik ve Elektronik Alışveriş”, Ege Akademik Bakış Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 1, 10-16.
  • Fırat, D. ve Badem, C. (2008). “Marka Değerleme Yöntemleri ve Marka Değerinin Mali Tablolara Yansıtılması”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı: 38, 210-219.
  • İlter, B. (2009). “E-Perakendecilikte E-Hizmet Kalitesi, Müşteri Memnuniyeti ve Müşteri Sadakati İlişkisi: İşletme Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, İşletme Fakültesi Dergisi, Cilt 10, Sayı 1, 97-117.
  • İslamoğlu, A. H. ve Fırat, D. (2016). Stratejik Marka Yönetimi, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Kantarcı, Ö., Özalp, M., Sezginsoy, C., Özaşkınlı, O. ve Cavlak, C. (2017). Dijitalleşen Dünyada Ekonominin İtici Gücü: E-Ticaret, İstanbul: Yayın No: TÜSİAD-T/2017, 04-587.
  • Kotler, P. (2003). Kotler ve Pazarlama, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Odabaşı, Y. ve Oyman, M. (2003). Pazarlama İletişimi Yönetimi, 3. Baskı, İstanbul: MediaCat Kitapları, Kapital Medya Hizmetleri.
  • Özdemir, H. (2009). “Kurumsal Sosyal Sorumluluğun Marka İmajına Etkisi”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 8, Sayı 15, 57-72.
  • Resmi Gazete (1995). Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlık “556 Sayılı Markaların Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname”, 24.06.1995, 811-836, (11.03.2018), http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/4.5.556.pdf.
  • Saydan, R. (2008). “Tüketicilerin Online Alışverişe Yönelik Risk ve Fayda Algılamaları, Geleneksel ve Online Tüketicilerin Karşılaştırılması”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 7, Sayı 23, 386-402.
  • Sezgin, A. G. Ş. (2013). “Dünyada ve Türkiye’de E-Ticaret Sektörü”, İş Bankası İktisadi ve Araştırmalar Bölümü, 1-17.
  • T.C. Başbakanlık Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Türk Dil Kurumu, “Marka”, (30.04.2018), http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5ae7619a553286.97252721.
  • Tığlı, M. ve Cesur, Z. (2006). “Marka Adı Stratejisi ve Türk İşletmelerinin Yabancı Sözcük İçeren Marka Adı Belirlemelerine İlişkin Bir Araştırma”, Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 21, Sayı 1, 297-326.
  • Ural, T. ve Perk, H. G. (2012). “Tüketici Temelli Marka Değerinin Kişisel Bilgisayar Satın Alma Niyeti Üzerine Etkisi: Antakya’da Bir Çalışma”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 12, Sayı: 3, 11-25.
  • Yaraş, E. (2005). “Tüketicilerin Pazarlama Karması Kararları ve Marka Değeri Algılamalarına Göre Kümeler Halinde İncelenmesi”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 19, Sayı 2, 349-372.
Year 2020, Issue: 38, 1 - 18, 29.01.2020
https://doi.org/10.30794/pausbed.560763

Abstract

References

  • Aaker, D. (2007). Marka Değeri Yönetimi, İstanbul: MediaCat Kitapları, Kapital Medya Hizmetleri.
  • Aktepe C. ve Baş, M. (2008). “Marka Bilgisi Sürecinde Marka Farkındalığı ve Algılanan Kalite (Beklenti) İlişkisi ve GSM Sektörüne Yönelik Bir Analiz”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt 10, Sayı 1, 81-96.
  • Aktuğlu, I. K. (2014). Marka Yönetimi, Güçlü ve Başarılı Markalar İçin Temel İlkeler, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Avcılar, M. Y. (2008). “Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçümü”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 17, Sayı 1, 11-30.
  • Ayas, N. (2012). “Marka Değeri Algılamalarının Tüketici Satın Alma Davranışı Üzerine Etkisi”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, Cilt 7, Sayı 1, 163-183.
  • Başkol, M. (2016). “E-Perakende Hizmet Kalitesinin Tekrar Satın Alma Üzerindeki Etkileri”, Business and Economics Research Journal, Cilt 7, Sayı 4, 107-121.
  • Bozbay, Z., Yaman, Y. ve Özkan, E. (2016). “İnternet Perakendeciliğinde Hizmet Kalitesinin Müşteri Memnuniyeti Üzerindeki Rolü: Hazır Giyim ve Kitap Sektörü Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma”, Journal of Transportation and Logistics, Cilt 1, Sayı 1, 19-38.
  • Çelik, H. (2009). “Bireysel Müşterilerin Sanal Mağazaları Kullanma Eğilimlerini Açıklarken Çevrim İçi Alışveriş Yapma Kaygısını Daha Ne Kadar Görmezlikten Gelebiliriz ?”, Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt 28, Sayı 2, 93-118.
  • Çetinsöz, B. C. ve Artuğer, S. (2013). “Antalya İl’inin Marka Değerinin Ölçülmesine Yönelik Bir Araştırma”, Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt  24, Sayı 2, 200-210.
  • Enginkaya, E. (2006). “Elektronik Perakendecilik ve Elektronik Alışveriş”, Ege Akademik Bakış Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 1, 10-16.
  • Fırat, D. ve Badem, C. (2008). “Marka Değerleme Yöntemleri ve Marka Değerinin Mali Tablolara Yansıtılması”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı: 38, 210-219.
  • İlter, B. (2009). “E-Perakendecilikte E-Hizmet Kalitesi, Müşteri Memnuniyeti ve Müşteri Sadakati İlişkisi: İşletme Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, İşletme Fakültesi Dergisi, Cilt 10, Sayı 1, 97-117.
  • İslamoğlu, A. H. ve Fırat, D. (2016). Stratejik Marka Yönetimi, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Kantarcı, Ö., Özalp, M., Sezginsoy, C., Özaşkınlı, O. ve Cavlak, C. (2017). Dijitalleşen Dünyada Ekonominin İtici Gücü: E-Ticaret, İstanbul: Yayın No: TÜSİAD-T/2017, 04-587.
  • Kotler, P. (2003). Kotler ve Pazarlama, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Odabaşı, Y. ve Oyman, M. (2003). Pazarlama İletişimi Yönetimi, 3. Baskı, İstanbul: MediaCat Kitapları, Kapital Medya Hizmetleri.
  • Özdemir, H. (2009). “Kurumsal Sosyal Sorumluluğun Marka İmajına Etkisi”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 8, Sayı 15, 57-72.
  • Resmi Gazete (1995). Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlık “556 Sayılı Markaların Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname”, 24.06.1995, 811-836, (11.03.2018), http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/4.5.556.pdf.
  • Saydan, R. (2008). “Tüketicilerin Online Alışverişe Yönelik Risk ve Fayda Algılamaları, Geleneksel ve Online Tüketicilerin Karşılaştırılması”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 7, Sayı 23, 386-402.
  • Sezgin, A. G. Ş. (2013). “Dünyada ve Türkiye’de E-Ticaret Sektörü”, İş Bankası İktisadi ve Araştırmalar Bölümü, 1-17.
  • T.C. Başbakanlık Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Türk Dil Kurumu, “Marka”, (30.04.2018), http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5ae7619a553286.97252721.
  • Tığlı, M. ve Cesur, Z. (2006). “Marka Adı Stratejisi ve Türk İşletmelerinin Yabancı Sözcük İçeren Marka Adı Belirlemelerine İlişkin Bir Araştırma”, Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 21, Sayı 1, 297-326.
  • Ural, T. ve Perk, H. G. (2012). “Tüketici Temelli Marka Değerinin Kişisel Bilgisayar Satın Alma Niyeti Üzerine Etkisi: Antakya’da Bir Çalışma”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 12, Sayı: 3, 11-25.
  • Yaraş, E. (2005). “Tüketicilerin Pazarlama Karması Kararları ve Marka Değeri Algılamalarına Göre Kümeler Halinde İncelenmesi”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 19, Sayı 2, 349-372.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Finance
Journal Section Articles
Authors

İbrahim Halil Özdener This is me 0000-0003-2950-4600

Adnan Duygun This is me 0000-0003-4026-4054

Publication Date January 29, 2020
Acceptance Date October 7, 2019
Published in Issue Year 2020 Issue: 38

Cite

APA Özdener, İ. H., & Duygun, A. (2020). E-PERAKENDE HİZMET KALİTESİNİN MARKA DEĞERİNE ETKİSİ. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(38), 1-18. https://doi.org/10.30794/pausbed.560763
AMA Özdener İH, Duygun A. E-PERAKENDE HİZMET KALİTESİNİN MARKA DEĞERİNE ETKİSİ. PAUSBED. January 2020;(38):1-18. doi:10.30794/pausbed.560763
Chicago Özdener, İbrahim Halil, and Adnan Duygun. “E-PERAKENDE HİZMET KALİTESİNİN MARKA DEĞERİNE ETKİSİ”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, no. 38 (January 2020): 1-18. https://doi.org/10.30794/pausbed.560763.
EndNote Özdener İH, Duygun A (January 1, 2020) E-PERAKENDE HİZMET KALİTESİNİN MARKA DEĞERİNE ETKİSİ. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 38 1–18.
IEEE İ. H. Özdener and A. Duygun, “E-PERAKENDE HİZMET KALİTESİNİN MARKA DEĞERİNE ETKİSİ”, PAUSBED, no. 38, pp. 1–18, January 2020, doi: 10.30794/pausbed.560763.
ISNAD Özdener, İbrahim Halil - Duygun, Adnan. “E-PERAKENDE HİZMET KALİTESİNİN MARKA DEĞERİNE ETKİSİ”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 38 (January 2020), 1-18. https://doi.org/10.30794/pausbed.560763.
JAMA Özdener İH, Duygun A. E-PERAKENDE HİZMET KALİTESİNİN MARKA DEĞERİNE ETKİSİ. PAUSBED. 2020;:1–18.
MLA Özdener, İbrahim Halil and Adnan Duygun. “E-PERAKENDE HİZMET KALİTESİNİN MARKA DEĞERİNE ETKİSİ”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, no. 38, 2020, pp. 1-18, doi:10.30794/pausbed.560763.
Vancouver Özdener İH, Duygun A. E-PERAKENDE HİZMET KALİTESİNİN MARKA DEĞERİNE ETKİSİ. PAUSBED. 2020(38):1-18.