The COVID-19 pandemic that broke out in China in 2019 influenced the whole World and due to the pandemia all countries has entered a rapid change. This change also affects the purchasing behavior and food consumption habits of the consumers. The purspose of this study is to examine how COVID-19 pandemia effects the consumers’ buying behavior of food products in Turkey and to examine the effect of demographic variables. The data obtained from the questionnaires sent online without any city restriction and 231 participants were evaluated in the SPSS program. During the analysises, independent sample t test, one-way analysis of variance and Tukey Multiple Comparison tests were performed and significant differences were found in the statements about food purchases according to the income level of the consumers, gender and marital status. Percentage of customers that prefers online shopping came up lesser than expected. Also, obtained results had shown that participants preferred healthier diet during this period, such as greengrocery to supply vitamins, products containing high fiber, dairy products and fruit juices fortified with vitamins.
Baker S.R., Farrokhnia R. A. , Meyer S, Pagel M., Yannelis C. (2020), How Does Household Spending Respond to an Epidemic Consumption During the 2020 COVID-19 Pandemic, Becker Frşedman Institute Working Paper No. 26949, April 2020.
Bakırtaş D., Demirhan H. (2015), İhtiyaç ve istek paradoksu: iktisadi ve metafizik bir yaklaşım. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi; Yıl:3,Cilt:3, Sayı:3: 71-87.
Balcı, Y., Çetin G. (2020), covıd-19 pandemi sürecinin Türkiye'de istihdama etkileri ve kamu açısından alınması gereken tedbirler, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sayı:37, ss:40-58
Baltacı, A., Akaydın H. (2020) COVID-19 Pandemi Sürecinin Tüketicilerin Gıda Ürünlerini Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi: Bir Literatür Taraması, Yüksek İhtisas Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Dergisi, 2020:1, ss:57−64
Erciş, A., Kotan, G. ve Türk, B. (2016). Ölüm Kaygısının Tüketici Tutumları Üzerindeki Etkileri. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 1(23), ss:107-134
Gerhold L. COVID -19: Risk perception and Coping strategies,results from a survey in Germany, https://doi.org/10.31234/osf.io/xmpk4
Kalaycı, Ş. (2009). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayınevi.
Laato, S., Islam, A.K.M.N., Faroog, A., Dhir, A. (2020), Unusual purchasing behavior during the early stages of the COVID-19 pandemic: The stimulus-organism-response approach, Journal of Retailing and Consumer Services 57
Long, N.N., Khoi, H. B. (2020), An Empirical Study about the Intention to Hoard Food during COVID-19 Pandemic, EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(7)
TTB, (2020), COVID-19 pandemisi iki aylık değerlendirme raporu.
TÜBA,COVID-19 Küresel Salgın , Değerlendirme Raporu, Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları,, No: 34
https://mediatrend.mediamarkt.com.tr/arastirma-turk-halki-salginin-6-aydan-fazla-surmeyecegine-inaniyor/. (Erişim Tarihi: 7 Haziran 2020).
https://www.sivilsayfalar.org/2020/05/04/mckinsey-arastirmasi-COVID-19-kriziyle-degisen-tuketici-harcamalari-ve-turkiye/. (Erişim Tarihi: 7 Haziran 2020).
https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/tr/Documents/consulting/kuresel-COVID-19-salgininin-turkiyede-farkli-kategorilere-etkileri.pdf, (Erişim Tarihi: 7 Haziran 2020).
https://www.campaigntr.com/pandemi-sureci-tuketiciyi-nasil-etkiliyor/ , (Erişim Tarihi: 9 Haziran 2020).
https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/pandemi-turkiyede-hizli-tuketim-urunlerinin-satisini-artirdi/ (Erişim Tarihi: 5 Temmuz 2020).
COVİD-19 PANDEMİ SÜRECİNDE TÜKETİCİLERİN GIDA ÜRÜNLERİ SATIN ALMA DAVRANIŞLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
2019 yılında Çin’de ortaya çıkarak tüm dünyayı etkileyen COVID-19 pandemisi nedeni ile tüm dünya hızlı bir değişime girmiştir. Bu değişim tüketicilerin satın alma davranışlarını ve gıda tüketim alışkanlıklarını da etkilemektedir. Bu çalışmanın amacı; tüm dünyayı etkisi altına alan COVID-19 pandemisinin Türkiye’deki tüketicilerin gıda satın alma davranışını nasıl etkilediğini incelemek ve demografik değişkenlerin pandemi dönemindeki gıda ürünleri tüketim alışkanlıklarında farklılık yaratıp yaratmadığını araştırmaktır. Şehir kısıtlaması yapılmaksızın online olarak gönderilen anketler ile 231 katılımcıdan elde edilen veriler SPSS paket programında değerlendirilmiştir. Veri analizi sırasında bağımsız gruplar t testi, tek faktörlü varyans analizi ve Tukey testi gerçekleştirilmiştir. Analizler sonucunda tüketicilerin gelir düzeyine, cinsiyete ve medeni duruma göre gıda satın alımı ile ilgili ifadelerde anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Online alışverişi tercih edenlerin oranı beklenenin aksine düşük çıkmıştır. Ayrıca, elde edilen sonuçlar katılımcıların bu süreçte sağlıklı beslenmeye yöneldiklerini, vitamin ihtiyacını karşılayacak meyve ve sebzeleri, yüksek lif içerikli ürünleri, vitamin ve ek maddelerle takviye edilmiş meyve suları ve süt ürünlerini tercih ettiklerini göstermiştir.
Baker S.R., Farrokhnia R. A. , Meyer S, Pagel M., Yannelis C. (2020), How Does Household Spending Respond to an Epidemic Consumption During the 2020 COVID-19 Pandemic, Becker Frşedman Institute Working Paper No. 26949, April 2020.
Bakırtaş D., Demirhan H. (2015), İhtiyaç ve istek paradoksu: iktisadi ve metafizik bir yaklaşım. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi; Yıl:3,Cilt:3, Sayı:3: 71-87.
Balcı, Y., Çetin G. (2020), covıd-19 pandemi sürecinin Türkiye'de istihdama etkileri ve kamu açısından alınması gereken tedbirler, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sayı:37, ss:40-58
Baltacı, A., Akaydın H. (2020) COVID-19 Pandemi Sürecinin Tüketicilerin Gıda Ürünlerini Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi: Bir Literatür Taraması, Yüksek İhtisas Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Dergisi, 2020:1, ss:57−64
Erciş, A., Kotan, G. ve Türk, B. (2016). Ölüm Kaygısının Tüketici Tutumları Üzerindeki Etkileri. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 1(23), ss:107-134
Gerhold L. COVID -19: Risk perception and Coping strategies,results from a survey in Germany, https://doi.org/10.31234/osf.io/xmpk4
Kalaycı, Ş. (2009). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayınevi.
Laato, S., Islam, A.K.M.N., Faroog, A., Dhir, A. (2020), Unusual purchasing behavior during the early stages of the COVID-19 pandemic: The stimulus-organism-response approach, Journal of Retailing and Consumer Services 57
Long, N.N., Khoi, H. B. (2020), An Empirical Study about the Intention to Hoard Food during COVID-19 Pandemic, EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(7)
TTB, (2020), COVID-19 pandemisi iki aylık değerlendirme raporu.
TÜBA,COVID-19 Küresel Salgın , Değerlendirme Raporu, Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları,, No: 34
https://mediatrend.mediamarkt.com.tr/arastirma-turk-halki-salginin-6-aydan-fazla-surmeyecegine-inaniyor/. (Erişim Tarihi: 7 Haziran 2020).
https://www.sivilsayfalar.org/2020/05/04/mckinsey-arastirmasi-COVID-19-kriziyle-degisen-tuketici-harcamalari-ve-turkiye/. (Erişim Tarihi: 7 Haziran 2020).
https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/tr/Documents/consulting/kuresel-COVID-19-salgininin-turkiyede-farkli-kategorilere-etkileri.pdf, (Erişim Tarihi: 7 Haziran 2020).
https://www.campaigntr.com/pandemi-sureci-tuketiciyi-nasil-etkiliyor/ , (Erişim Tarihi: 9 Haziran 2020).
https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/pandemi-turkiyede-hizli-tuketim-urunlerinin-satisini-artirdi/ (Erişim Tarihi: 5 Temmuz 2020).
Gülçiçek Tolun, B., & Bulut, N. (2021). COVİD-19 PANDEMİ SÜRECİNDE TÜKETİCİLERİN GIDA ÜRÜNLERİ SATIN ALMA DAVRANIŞLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(45), 15-31. https://doi.org/10.30794/pausbed.799595
AMA
Gülçiçek Tolun B, Bulut N. COVİD-19 PANDEMİ SÜRECİNDE TÜKETİCİLERİN GIDA ÜRÜNLERİ SATIN ALMA DAVRANIŞLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. PAUSBED. July 2021;(45):15-31. doi:10.30794/pausbed.799595
Chicago
Gülçiçek Tolun, Beran, and Nurdan Bulut. “COVİD-19 PANDEMİ SÜRECİNDE TÜKETİCİLERİN GIDA ÜRÜNLERİ SATIN ALMA DAVRANIŞLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, no. 45 (July 2021): 15-31. https://doi.org/10.30794/pausbed.799595.
EndNote
Gülçiçek Tolun B, Bulut N (July 1, 2021) COVİD-19 PANDEMİ SÜRECİNDE TÜKETİCİLERİN GIDA ÜRÜNLERİ SATIN ALMA DAVRANIŞLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 45 15–31.
IEEE
B. Gülçiçek Tolun and N. Bulut, “COVİD-19 PANDEMİ SÜRECİNDE TÜKETİCİLERİN GIDA ÜRÜNLERİ SATIN ALMA DAVRANIŞLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”, PAUSBED, no. 45, pp. 15–31, July 2021, doi: 10.30794/pausbed.799595.
ISNAD
Gülçiçek Tolun, Beran - Bulut, Nurdan. “COVİD-19 PANDEMİ SÜRECİNDE TÜKETİCİLERİN GIDA ÜRÜNLERİ SATIN ALMA DAVRANIŞLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 45 (July 2021), 15-31. https://doi.org/10.30794/pausbed.799595.
JAMA
Gülçiçek Tolun B, Bulut N. COVİD-19 PANDEMİ SÜRECİNDE TÜKETİCİLERİN GIDA ÜRÜNLERİ SATIN ALMA DAVRANIŞLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. PAUSBED. 2021;:15–31.
MLA
Gülçiçek Tolun, Beran and Nurdan Bulut. “COVİD-19 PANDEMİ SÜRECİNDE TÜKETİCİLERİN GIDA ÜRÜNLERİ SATIN ALMA DAVRANIŞLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, no. 45, 2021, pp. 15-31, doi:10.30794/pausbed.799595.
Vancouver
Gülçiçek Tolun B, Bulut N. COVİD-19 PANDEMİ SÜRECİNDE TÜKETİCİLERİN GIDA ÜRÜNLERİ SATIN ALMA DAVRANIŞLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. PAUSBED. 2021(45):15-31.