Research Article
BibTex RIS Cite

CHANGING MOTIVATION STRATEGIES UNDER DIGITALISING WORLD

Year 2022, Issue: 51, 1 - 14, 29.06.2022
https://doi.org/10.30794/pausbed.1023621

Abstract

In today’s world, the conditions of living and working are rapidly changing, faster than any changes existed before in history and those changes affect people seriously. Those effects both change the physical living conditions of the people and the spiritual, emotional and psychological status of people. In this sense, the forms and the capabilities of the communication become a very important topic to be focused. In this period, mankind has faced the Covid-19 epidemic, which is rarely experienced in the World, and has been subjected to some restrictions worldwide due to the threat posed by this pandemic. In this sense, with the help of technological benefits in communication industry, both the students and the business people in Turkey are forced to continue their work from their homes and remotely. In this research, the potential effects of this situation on the psychology of the people are investigated on the university students with the motivation concept. In addition, the results obtained in this research intended to be shared with all relevant units and people both for instructors in academia and the managers in the business world to guide them for the changes that may occur in human life in the future.

References

  • Ackerman, C. E. (2020). Self-determination theory of motivation: Why intrinsic motivation matters. Positive Psychology.
  • Akbaba, S. (2006). ‘Eğitimde Motivasyon’, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi 13, 343-361
  • Arslan, H. (2012). ‘Sınıf Yönetiminin Temel Kavramları’, Sınıf Yönetimi (Ed. Ruhi Sarpkaya), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. New Jersey: Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (1989). Human agency in social cognitive theory. American Psychologist. https://doi.org/10.1037/0003-066X.44.9.1175
  • Başar, H. (2008). ‘Eğitim ve Sınıf Yönetimi’, Sınıf Yönetimi (Ed. Esmahan Ağaoğlu) Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Başaran, İ. E. (2000). Örgütsel Davranış. Ankara: Umut Yayın Dağıtm
  • Baygeldi, M., Öztürk G, & Dikkartın Övez, F. T. (2021). ‘Pandemi sürecinde eğitim fakültesi öğrencilerinin çevrimiçi öğrenme hazır bulunuşluk ve e-öğrenme ortamlarına yönelik motivasyon düzeyleri.’ Turkish Studies, 16(1), 285-311. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44485
  • Bayraktar, H. (2015). ‘Sınıf Yönetiminde Öğrenci Motivasyonu ve Motivasyonu Etkileyen Etmenler’ Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish Volume 10/3 Winter 2015, p. 1079-1100 DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7788
  • Bozanoğlu, İ. (2005), “Bilişsel Davranışçı Yaklaşıma Dayalı Grup Rehberliğinin Güdülenme, Benlik Saygısı, Başarı ve Sınav Kaygısı Düzeylerine Etkisi”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, cilt: 38, sayı: 1
  • Deci, E. L.; Ryan, R. M. (2002). ‘Self-determination research: Reflections and future directions’, Handbook of self-determination research (Ed: E. L. Deci & R. M. Ryan) (pp. 431–441). University of Rochester Press.
  • Demirtaş, S. (2005). Çalışma Yaşamında Motivasyonun Önemi ve Teşvik Araçlarının Yeri, Marmara Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi
  • Dweck, C. S.; Leggett, E. L. (1988). A social cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95(2), 256–273. https://doi.org/10.1037/0033- 295X.95.2.256
  • Ercan, L. (2003). ‘Motivasyon’, Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar (Ed: Leyla KÜÇÜKAHMET). Ankara, Nobel Yayınevi.
  • Eren, E. (2001). Yönetim ve Organizasyon, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım
  • Ersöz, A. (2004). ‘İngilizce Öğretiminde İçsel Güdüleme’, Eğitim ve Bilim, Sayı:29 (132)
  • Froiland, J. M.; Worrell, F. C. (2016). Intrinsic motivation, learning goals, engagement, and achievement in a diverse high school. Psychology in the Schools, 53(3), 321–336. https://doi.org/10.1002/pits.21901
  • Kasser, T.; Ryan, R. (1996). Aspirations Index. Personality and Social Psychology Bulletin.
  • Kaya, Z. (2001). Eğitimin Psikolojik Temelleri, Öğretmenlik Mesleğine Giriş, (Ed. Özcan Demirel), Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Öncü, H. (2001). ‘Motivasyon (Güdülenme)’, Sınıf Yönetimi, (Ed. Leyla Küçükahmet), Ankara: Nobel Yayınları
  • Özkalp, E.; Kırel, Ç. (1998). Örgütsel Davranış, Anadolu Ün. Yayını, No.111, Eskişehir
  • Pintrich, P.R.; Schunk, D.H. (1996) Motivation in education: Theory, research and applications, Englewood Cliffs NJ Merrill Company
  • Rahiem, M.D.H. (2021). ‘Remaining motivated despite the limitations: University students’ learning propensity during the COVID-19 pandemic’, Children and Youth Services Review 120 (2021) 105802, s:1-14
  • Ryan, R. M.; Deci, E. L. (2000). SDT and Wellbeing. American Psychologist. https://doi.org/10.1037110003-066X.55.1.68.
  • Selçuk, Z. (2001). Gelişim ve Ögrenme. Ankara, Nobel Yayınları.
  • Selçuk, Z.; Güner N. (2000). Sınıf İçi Rehberlik Uygulamaları, Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Teherani, A., Martimianakis, T., Stenfors-Hayes, T., Wadhwa, A.; Varpio, L. (2015). Choosing a qualitative research approach. Journal of Graduate Medical Education, 7 (4), 669–670. https://doi.org/10.4300/JGME-D-15-00414.1
  • Vansteenkiste, M., Lens, W.; Deci, E. L. (2006). ‘Intrinsic versus extrinsic goal contents in self-determination theory: Another look at the quality of academic motivation’. Educational Psychologist, 41(1), 19–31. https://doi.org/10.1207/s15326985ep4101_ 4
  • Vansteenkiste, M., Simons, J., Lens, W., Soenens, B.; Matos, L. (2005). Examining the motivational impact of intrinsic versus extrinsic goal framing and autonomy-supportive versus internally controlling communication style on early adolescents’ academic achievement. Child Development. https://doi.org/10.1111/j.1467- 8624.2005.00858.x
  • Vansteenkiste, M., Soenens, B.; Lens, W. (2007). Intrinsic versus extrinsic goal promotion in exercise and sport. Understanding the differential impacts on performance and persistence. Intrinsic Motivation and Self-Determination in Exercise and Sport.
  • Weiner, B. (1986). An attributional theory of motivation and emotion. Springer, US.. https://doi.org/10.1007/978-1-4612-4948-1
  • Willem, A., de Rycke, J.; Theeboom, M. (2017). The role of autonomous and controlled motivation in exercise intentions of participants in a mass cycling event. Frontiers in Psychology, 8. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00354
  • Yıldırım, A.; Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, G. (2004). ‘Ögrenme için Motivasyon’ Sınıf Yönetimi, (Edit: Şule ERÇETİN; Çagatay ÖZDEMİR). Ankara, Asil Yayınevi.
  • Zerbinati, S.; Souitaris, V. (2005). Entrepreneurship in the public sector: A framework of analysis in European local governments. Entrepreneurship & Regional Development, 17(1), 43–64. https://doi.org/10.1080/0898562042000310723

UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE BİREYLERİN MOTİVASYONUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLER

Year 2022, Issue: 51, 1 - 14, 29.06.2022
https://doi.org/10.30794/pausbed.1023621

Abstract

Günümüzde, dünyayı etkileyen koşullar tarihte hiç olmadığı kadar hızlı bir şekilde değişmekte ve bu hızlı değişim etkenleri insanları önemli ölçüde etkilemektedir. Bu etkiler, insanların fiziksel yaşam koşullarını değiştirdiği ve etkilediği gibi, ruhsal, duygusal ve psikolojik durumlarını da değiştirmekte ve etkileyebilmektedir. İletişim biçimleri ve imkânları, bu anlamda insanların hayatını etkileyen önemli başlıklardan biri haline gelmiştir. Yaşanılan bu dönemde, insanoğlu, dünyada nadir olarak yaşanılan Covid-19 salgını ile yüzleşmiş ve dünya çapında bu pandeminin ortaya çıkardığı tehdit yüzünden bazı kısıtlamalara maruz kalmıştır. Bu anlamda, teknolojinin iletişim anlamında da getirdiği kolaylıklar sayesinde Türkiye’de gerek öğrenciler eğitim hayatlarını, gerekse iş insanları işlerini uzaktan ve evden yürütmeye mecbur kalmışlardır. Bu çalışmada, meydana gelen bu değişikliğin insanların psikolojik durumlarına yaptığı olası etki, üniversite öğrencileri üzerinde ve motivasyon kavramı özelinde incelenmiştir. Yapılan bu araştırmada elde edilen sonuçlar, gelecekte insan hayatında oluşabilecek değişimler için gerek eğitmenlere gerekse iş insanlarına yol gösterebilmesi için tüm ilgili birim ve insanlar ile paylaşılması amaçlanmıştır.

References

  • Ackerman, C. E. (2020). Self-determination theory of motivation: Why intrinsic motivation matters. Positive Psychology.
  • Akbaba, S. (2006). ‘Eğitimde Motivasyon’, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi 13, 343-361
  • Arslan, H. (2012). ‘Sınıf Yönetiminin Temel Kavramları’, Sınıf Yönetimi (Ed. Ruhi Sarpkaya), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. New Jersey: Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (1989). Human agency in social cognitive theory. American Psychologist. https://doi.org/10.1037/0003-066X.44.9.1175
  • Başar, H. (2008). ‘Eğitim ve Sınıf Yönetimi’, Sınıf Yönetimi (Ed. Esmahan Ağaoğlu) Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Başaran, İ. E. (2000). Örgütsel Davranış. Ankara: Umut Yayın Dağıtm
  • Baygeldi, M., Öztürk G, & Dikkartın Övez, F. T. (2021). ‘Pandemi sürecinde eğitim fakültesi öğrencilerinin çevrimiçi öğrenme hazır bulunuşluk ve e-öğrenme ortamlarına yönelik motivasyon düzeyleri.’ Turkish Studies, 16(1), 285-311. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44485
  • Bayraktar, H. (2015). ‘Sınıf Yönetiminde Öğrenci Motivasyonu ve Motivasyonu Etkileyen Etmenler’ Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish Volume 10/3 Winter 2015, p. 1079-1100 DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7788
  • Bozanoğlu, İ. (2005), “Bilişsel Davranışçı Yaklaşıma Dayalı Grup Rehberliğinin Güdülenme, Benlik Saygısı, Başarı ve Sınav Kaygısı Düzeylerine Etkisi”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, cilt: 38, sayı: 1
  • Deci, E. L.; Ryan, R. M. (2002). ‘Self-determination research: Reflections and future directions’, Handbook of self-determination research (Ed: E. L. Deci & R. M. Ryan) (pp. 431–441). University of Rochester Press.
  • Demirtaş, S. (2005). Çalışma Yaşamında Motivasyonun Önemi ve Teşvik Araçlarının Yeri, Marmara Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi
  • Dweck, C. S.; Leggett, E. L. (1988). A social cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95(2), 256–273. https://doi.org/10.1037/0033- 295X.95.2.256
  • Ercan, L. (2003). ‘Motivasyon’, Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar (Ed: Leyla KÜÇÜKAHMET). Ankara, Nobel Yayınevi.
  • Eren, E. (2001). Yönetim ve Organizasyon, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım
  • Ersöz, A. (2004). ‘İngilizce Öğretiminde İçsel Güdüleme’, Eğitim ve Bilim, Sayı:29 (132)
  • Froiland, J. M.; Worrell, F. C. (2016). Intrinsic motivation, learning goals, engagement, and achievement in a diverse high school. Psychology in the Schools, 53(3), 321–336. https://doi.org/10.1002/pits.21901
  • Kasser, T.; Ryan, R. (1996). Aspirations Index. Personality and Social Psychology Bulletin.
  • Kaya, Z. (2001). Eğitimin Psikolojik Temelleri, Öğretmenlik Mesleğine Giriş, (Ed. Özcan Demirel), Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Öncü, H. (2001). ‘Motivasyon (Güdülenme)’, Sınıf Yönetimi, (Ed. Leyla Küçükahmet), Ankara: Nobel Yayınları
  • Özkalp, E.; Kırel, Ç. (1998). Örgütsel Davranış, Anadolu Ün. Yayını, No.111, Eskişehir
  • Pintrich, P.R.; Schunk, D.H. (1996) Motivation in education: Theory, research and applications, Englewood Cliffs NJ Merrill Company
  • Rahiem, M.D.H. (2021). ‘Remaining motivated despite the limitations: University students’ learning propensity during the COVID-19 pandemic’, Children and Youth Services Review 120 (2021) 105802, s:1-14
  • Ryan, R. M.; Deci, E. L. (2000). SDT and Wellbeing. American Psychologist. https://doi.org/10.1037110003-066X.55.1.68.
  • Selçuk, Z. (2001). Gelişim ve Ögrenme. Ankara, Nobel Yayınları.
  • Selçuk, Z.; Güner N. (2000). Sınıf İçi Rehberlik Uygulamaları, Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Teherani, A., Martimianakis, T., Stenfors-Hayes, T., Wadhwa, A.; Varpio, L. (2015). Choosing a qualitative research approach. Journal of Graduate Medical Education, 7 (4), 669–670. https://doi.org/10.4300/JGME-D-15-00414.1
  • Vansteenkiste, M., Lens, W.; Deci, E. L. (2006). ‘Intrinsic versus extrinsic goal contents in self-determination theory: Another look at the quality of academic motivation’. Educational Psychologist, 41(1), 19–31. https://doi.org/10.1207/s15326985ep4101_ 4
  • Vansteenkiste, M., Simons, J., Lens, W., Soenens, B.; Matos, L. (2005). Examining the motivational impact of intrinsic versus extrinsic goal framing and autonomy-supportive versus internally controlling communication style on early adolescents’ academic achievement. Child Development. https://doi.org/10.1111/j.1467- 8624.2005.00858.x
  • Vansteenkiste, M., Soenens, B.; Lens, W. (2007). Intrinsic versus extrinsic goal promotion in exercise and sport. Understanding the differential impacts on performance and persistence. Intrinsic Motivation and Self-Determination in Exercise and Sport.
  • Weiner, B. (1986). An attributional theory of motivation and emotion. Springer, US.. https://doi.org/10.1007/978-1-4612-4948-1
  • Willem, A., de Rycke, J.; Theeboom, M. (2017). The role of autonomous and controlled motivation in exercise intentions of participants in a mass cycling event. Frontiers in Psychology, 8. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00354
  • Yıldırım, A.; Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, G. (2004). ‘Ögrenme için Motivasyon’ Sınıf Yönetimi, (Edit: Şule ERÇETİN; Çagatay ÖZDEMİR). Ankara, Asil Yayınevi.
  • Zerbinati, S.; Souitaris, V. (2005). Entrepreneurship in the public sector: A framework of analysis in European local governments. Entrepreneurship & Regional Development, 17(1), 43–64. https://doi.org/10.1080/0898562042000310723
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Labor Economics
Journal Section Research Article
Authors

Alım Selin Mutdoğan 0000-0002-5845-123X

Kutay Mutdoğan 0000-0002-7357-027X

Early Pub Date July 18, 2022
Publication Date June 29, 2022
Acceptance Date April 13, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 51

Cite

APA Mutdoğan, A. S., & Mutdoğan, K. (2022). UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE BİREYLERİN MOTİVASYONUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLER. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(51), 1-14. https://doi.org/10.30794/pausbed.1023621
AMA Mutdoğan AS, Mutdoğan K. UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE BİREYLERİN MOTİVASYONUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLER. PAUSBED. June 2022;(51):1-14. doi:10.30794/pausbed.1023621
Chicago Mutdoğan, Alım Selin, and Kutay Mutdoğan. “UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE BİREYLERİN MOTİVASYONUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLER”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, no. 51 (June 2022): 1-14. https://doi.org/10.30794/pausbed.1023621.
EndNote Mutdoğan AS, Mutdoğan K (June 1, 2022) UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE BİREYLERİN MOTİVASYONUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLER. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 51 1–14.
IEEE A. S. Mutdoğan and K. Mutdoğan, “UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE BİREYLERİN MOTİVASYONUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLER”, PAUSBED, no. 51, pp. 1–14, June 2022, doi: 10.30794/pausbed.1023621.
ISNAD Mutdoğan, Alım Selin - Mutdoğan, Kutay. “UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE BİREYLERİN MOTİVASYONUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLER”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 51 (June 2022), 1-14. https://doi.org/10.30794/pausbed.1023621.
JAMA Mutdoğan AS, Mutdoğan K. UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE BİREYLERİN MOTİVASYONUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLER. PAUSBED. 2022;:1–14.
MLA Mutdoğan, Alım Selin and Kutay Mutdoğan. “UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE BİREYLERİN MOTİVASYONUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLER”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, no. 51, 2022, pp. 1-14, doi:10.30794/pausbed.1023621.
Vancouver Mutdoğan AS, Mutdoğan K. UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE BİREYLERİN MOTİVASYONUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLER. PAUSBED. 2022(51):1-14.