Research Article
BibTex RIS Cite

FASHION STUDIES AND QUALITATIVE RESEARCH

Year 2022, Issue: 51, 193 - 199, 09.08.2022
https://doi.org/10.30794/pausbed.1115335

Abstract

Although the field of fashion is a subject that feeds from different disciplines of social sciences, fashion research and studies have not yet become a discipline that is considered at an academic level. However, it is noticed that academic research in fashion studies has increased in recent years. Fashion studies have great potential to examine many different aspects of fashion. The understanding provided by the qualitative research tradition in the emergence of subjects such as fashion communication, fashion sociology, and fashion philosophy cannot be denied.
In this study, the relationship between the qualitative research derived from the hermeneutic paradigm and the fashion field is analyzed and the existing academic studies are interpreted from the perspective of fashion studies. The aim of this study is to explain the development of fashion studies and to present a conceptual framework for fashion research, using the perspective of qualitative research. With the determination of the fact that fashion studies are a new academic research field, the difficulties that await fashion researchers are indicated, and suggestions are made based on the literature analysis in order to overcome these difficulties.

References

  • Alnıaçık Ü. ve İslamoğlu A.H. (2014), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Beta, İstanbul.
  • Barbarosoğlu, F. K. (1995). Moda ve Zihniyet, İz Yayıncılık, İstanbul.
  • Black, S., v.d. (Ed.). (2014). The Handbook of Fashion Studies, A&C Black, UK.
  • Buckley, C. ve Clark, H. (2012). “Conceptualizing Fashion in Everyday Lives”, Design Issues, 28/4, 18-28.
  • Dilekçigil, B. (2010). “Bilimsel Paradigmaların Oluşumunda ve Dönüşümünde Sosyolojik Bağlam”, Toplum Bilimleri Dergisi, 4/7.
  • Entwistle, J. (2015). The Fashioned Body: Fashion, Dress and Social Theory, John Wiley & Sons, NYC.
  • Fischel A., vd. (2013). Moda: Geçmişten Günümüze Giyim Kuşam ve Stil Rehberi (Çev: D. Özen), Kaknüs Yayınları, İstanbul.
  • Fletcher, K. (2016). Craft of Use: Post-growth Fashion, Routledge, UK.
  • Fogg, M. (2014). Modanın Tüm Öyküsü, Hayalperest Yayınevi, Çin.
  • Glesne, C. (2012). Nitel Araştırmaya Giriş, (Çev. ed.: A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu), Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Kalan, Ö. (2014). “Foucault'un Biyopolitika Kavramı Bağlamında Moda Ve Beden: Vouge Dergisi Üzerinden Bir Söylem Analizi”, Selçuk İletişim, 8/3, 140-162.
  • Karataş, Z. (2015). “Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri”, Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1/1, 62-80.
  • Kaiser, S. B. (2012). Fashion and Cultural Studies, Berg Publisher, London.
  • Kawamura, Y. (2011). Doing Research in Fashion and Dress: An Introduction to Qualitative Methods, Berg Publishing, Oxford.
  • Kipöz, Ş. Ve Atalay, D. (2015). “Etik Modanın Temsiliyeti Bağlamında Vaatleri ve Çelişkileri:‘Etik Moda’Ne Kadar Etik Sunuluyor?”, Yedi, 14, 101-115.
  • Miller, D. vd. (2005). Materiality, Duke University Press, North Carolina.
  • McNeil, P. (2010). “Conference Report: The Future of Fashion Studies”, Fashion Theory, 14/1, 105-110.
  • Niessen, S. (2020). "Fashion, Its Sacrifice Zone, and Sustainability." Fashion Theory, 24/6, 859-877.
  • Odabaşı, S. (2016). Sürdürülebilir Moda Döngüsünde Moda Tasarımcısının Rolü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Anadolu Üniversitesi.
  • Odabaşı, S. Ve Şahin, Y. (2019). “Moda Tasarımı Eğitiminde Sürdürülebilirlik Üzerine Yaklaşımlar”, Art-e Sanat Dergisi, 12/23, 1-25.
  • Özüdoğru, Ş. (2019). Ulus Markalamada Bir Kültürel İletişim Ortamı Olarak Moda: Kavramsal Bir Model Önerisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Anadolu Üniversitesi.
  • Rocamora, A. (2002). “Fields of Fashion: Critical Insights into Bourdieu’s Sociology of Culture”. Journal of Consumer Culture, 2/3, 341-362.
  • Rocamora, A. (2012). “Hypertextuality and Remediation in the Fashion Media: The Case of Fashion Blogs.” Journalism Practice, 6/1, 92-106.
  • Rocamora, A. ve Smelik, A. (Ed.). (2015). Thinking Through Fashion: A Guide to Key Theorists. Bloomsbury Publishing, UK.. Sampson, E. (2016). Worn: Footwear, Attachment and Affective Experience (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Royal College of Art.
  • Sampson, E. (2018). “Entanglement, Affect and Experience: Walking and Wearing (Shoes) as Experimental Research Methodology”, International Journal of Fashion Studies, 5/1, 55-76.
  • Smal, D. ve Lavelle, C. (2011). “Developing a Discourse in Fashion Design What is Research for Fashion Design?”, 20/20 Design Vision, 192-198.
  • Tanyaş, B. (2014). “Nitel Araştırma Yöntemlerine Giriş: Genel İlkeler ve Psikolojideki Uygulamaları”, Eleştirel Psikoloji Bülteni, 5/1,25-38.
  • Taylor, L. (2002). The Study of a Dress, Berg Publishing, Oxford.
  • Waquet D. ve Laporte M. (2011). Moda (Çev:I. Ergüden), Dost Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Woodward, S., ve Fisher, T. (2014). “Fashioning Through Materials: Material Culture, Materiality and Processes of Materialization”, Critical Studies in Fashion & Beauty, 3-22.
  • Yıldırım, A. (1999). “Nitel Araştırma Yöntemlerinin Temel Özellikleri ve Eğitim Araştırmalarındaki Yeri ve Önemi”, TED Eğitim ve Bilim Dergisi, 23/112, 7-17.

MODA ÇALIŞMALARI VE NİTEL ARAŞTIRMA

Year 2022, Issue: 51, 193 - 199, 09.08.2022
https://doi.org/10.30794/pausbed.1115335

Abstract

Moda alanı sosyal bilimlerin farklı disiplinlerinden beslenen bir konu olmakla beraber, söz konusu moda araştırmaları ve çalışmaları akademik düzeyde ele alınan bir disiplin haline henüz gelememiştir. Bununla birlikte son yıllarda moda çalışmalarındaki akademik araştırmaların artmış olması da göze çarpmaktadır. Moda çalışmaları, modanın birçok farklı yönünü inceleme konusunda büyük bir potansiyele sahiptir. Moda iletişimi, moda sosyolojisi, moda felsefesi gibi konuların doğmasında nitel araştırma geleneğinin sağladığı anlayış yadsınamamaktadır.
Bu çalışmada yorumsamacı paradigmadan türeyen nitel araştırmaların moda alanıyla nasıl bir ilişki içinde olduğu analiz edilerek, var olan akademik çalışmalar moda çalışmaları perspektifinden yorumlanmaktadır. Bu çalışmanın amacı, nitel araştırmalar perspektifinden yararlanarak moda çalışmalarının gelişimini açıklamak ve moda araştırmalarına dair kavramsal çerçeve sunmaktır. Moda çalışmalarının henüz yeni bir akademik araştırma alanı olmasının tespiti ile, moda araştırmacılarını bekleyen zorluklar belirtilerek, bu zorlukların aşılabilmesi için alan yazın analizine dayanarak öneriler getirilmiştir.

References

  • Alnıaçık Ü. ve İslamoğlu A.H. (2014), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Beta, İstanbul.
  • Barbarosoğlu, F. K. (1995). Moda ve Zihniyet, İz Yayıncılık, İstanbul.
  • Black, S., v.d. (Ed.). (2014). The Handbook of Fashion Studies, A&C Black, UK.
  • Buckley, C. ve Clark, H. (2012). “Conceptualizing Fashion in Everyday Lives”, Design Issues, 28/4, 18-28.
  • Dilekçigil, B. (2010). “Bilimsel Paradigmaların Oluşumunda ve Dönüşümünde Sosyolojik Bağlam”, Toplum Bilimleri Dergisi, 4/7.
  • Entwistle, J. (2015). The Fashioned Body: Fashion, Dress and Social Theory, John Wiley & Sons, NYC.
  • Fischel A., vd. (2013). Moda: Geçmişten Günümüze Giyim Kuşam ve Stil Rehberi (Çev: D. Özen), Kaknüs Yayınları, İstanbul.
  • Fletcher, K. (2016). Craft of Use: Post-growth Fashion, Routledge, UK.
  • Fogg, M. (2014). Modanın Tüm Öyküsü, Hayalperest Yayınevi, Çin.
  • Glesne, C. (2012). Nitel Araştırmaya Giriş, (Çev. ed.: A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu), Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Kalan, Ö. (2014). “Foucault'un Biyopolitika Kavramı Bağlamında Moda Ve Beden: Vouge Dergisi Üzerinden Bir Söylem Analizi”, Selçuk İletişim, 8/3, 140-162.
  • Karataş, Z. (2015). “Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri”, Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1/1, 62-80.
  • Kaiser, S. B. (2012). Fashion and Cultural Studies, Berg Publisher, London.
  • Kawamura, Y. (2011). Doing Research in Fashion and Dress: An Introduction to Qualitative Methods, Berg Publishing, Oxford.
  • Kipöz, Ş. Ve Atalay, D. (2015). “Etik Modanın Temsiliyeti Bağlamında Vaatleri ve Çelişkileri:‘Etik Moda’Ne Kadar Etik Sunuluyor?”, Yedi, 14, 101-115.
  • Miller, D. vd. (2005). Materiality, Duke University Press, North Carolina.
  • McNeil, P. (2010). “Conference Report: The Future of Fashion Studies”, Fashion Theory, 14/1, 105-110.
  • Niessen, S. (2020). "Fashion, Its Sacrifice Zone, and Sustainability." Fashion Theory, 24/6, 859-877.
  • Odabaşı, S. (2016). Sürdürülebilir Moda Döngüsünde Moda Tasarımcısının Rolü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Anadolu Üniversitesi.
  • Odabaşı, S. Ve Şahin, Y. (2019). “Moda Tasarımı Eğitiminde Sürdürülebilirlik Üzerine Yaklaşımlar”, Art-e Sanat Dergisi, 12/23, 1-25.
  • Özüdoğru, Ş. (2019). Ulus Markalamada Bir Kültürel İletişim Ortamı Olarak Moda: Kavramsal Bir Model Önerisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Anadolu Üniversitesi.
  • Rocamora, A. (2002). “Fields of Fashion: Critical Insights into Bourdieu’s Sociology of Culture”. Journal of Consumer Culture, 2/3, 341-362.
  • Rocamora, A. (2012). “Hypertextuality and Remediation in the Fashion Media: The Case of Fashion Blogs.” Journalism Practice, 6/1, 92-106.
  • Rocamora, A. ve Smelik, A. (Ed.). (2015). Thinking Through Fashion: A Guide to Key Theorists. Bloomsbury Publishing, UK.. Sampson, E. (2016). Worn: Footwear, Attachment and Affective Experience (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Royal College of Art.
  • Sampson, E. (2018). “Entanglement, Affect and Experience: Walking and Wearing (Shoes) as Experimental Research Methodology”, International Journal of Fashion Studies, 5/1, 55-76.
  • Smal, D. ve Lavelle, C. (2011). “Developing a Discourse in Fashion Design What is Research for Fashion Design?”, 20/20 Design Vision, 192-198.
  • Tanyaş, B. (2014). “Nitel Araştırma Yöntemlerine Giriş: Genel İlkeler ve Psikolojideki Uygulamaları”, Eleştirel Psikoloji Bülteni, 5/1,25-38.
  • Taylor, L. (2002). The Study of a Dress, Berg Publishing, Oxford.
  • Waquet D. ve Laporte M. (2011). Moda (Çev:I. Ergüden), Dost Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Woodward, S., ve Fisher, T. (2014). “Fashioning Through Materials: Material Culture, Materiality and Processes of Materialization”, Critical Studies in Fashion & Beauty, 3-22.
  • Yıldırım, A. (1999). “Nitel Araştırma Yöntemlerinin Temel Özellikleri ve Eğitim Araştırmalarındaki Yeri ve Önemi”, TED Eğitim ve Bilim Dergisi, 23/112, 7-17.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Sanem Odabaşı 0000-0001-8467-9038

Early Pub Date August 26, 2022
Publication Date August 9, 2022
Acceptance Date June 24, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 51

Cite

APA Odabaşı, S. (2022). MODA ÇALIŞMALARI VE NİTEL ARAŞTIRMA. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(51), 193-199. https://doi.org/10.30794/pausbed.1115335
AMA Odabaşı S. MODA ÇALIŞMALARI VE NİTEL ARAŞTIRMA. PAUSBED. August 2022;(51):193-199. doi:10.30794/pausbed.1115335
Chicago Odabaşı, Sanem. “MODA ÇALIŞMALARI VE NİTEL ARAŞTIRMA”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, no. 51 (August 2022): 193-99. https://doi.org/10.30794/pausbed.1115335.
EndNote Odabaşı S (August 1, 2022) MODA ÇALIŞMALARI VE NİTEL ARAŞTIRMA. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 51 193–199.
IEEE S. Odabaşı, “MODA ÇALIŞMALARI VE NİTEL ARAŞTIRMA”, PAUSBED, no. 51, pp. 193–199, August 2022, doi: 10.30794/pausbed.1115335.
ISNAD Odabaşı, Sanem. “MODA ÇALIŞMALARI VE NİTEL ARAŞTIRMA”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 51 (August 2022), 193-199. https://doi.org/10.30794/pausbed.1115335.
JAMA Odabaşı S. MODA ÇALIŞMALARI VE NİTEL ARAŞTIRMA. PAUSBED. 2022;:193–199.
MLA Odabaşı, Sanem. “MODA ÇALIŞMALARI VE NİTEL ARAŞTIRMA”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, no. 51, 2022, pp. 193-9, doi:10.30794/pausbed.1115335.
Vancouver Odabaşı S. MODA ÇALIŞMALARI VE NİTEL ARAŞTIRMA. PAUSBED. 2022(51):193-9.