This research is made to examine the relationship between academic performance and leader-member exchange perceived by individuals practicing the profession of academics in the institutions they work. A total of 365 academicians working in public and foundation universities participated in the research. Primary data is used in the research. A questionnaire was used as a data collection method. The relational screening method was used to determine whether there is a relationship between the two variables considered within the scope of the research. As a result of the correlation analysis, significant positive associations were found between the variables. As a result of the regression analysis, it was seen that the perception of leader-member interaction positively affected academic performance. The study results coincide with similar studies on different sample groups in the literature. With this research, a positive relationship between the perception of leader-member interaction and performance in the academic profession has been revealed.
Bu araştırma akademisyenlik mesleğini icra eden bireylerin çalıştıkları kurumlarda algıladıkları lider-üye etkileşimi ile akademik performans arasındaki ilişkiye yönelik yapılmıştır. Araştırmaya kamu ve vakıf üniversitelerinde akademisyen kadrosunda görev yapan toplam 365 kişi katılmıştır. Araştırmada birincil verilerden yararlanılmıştır. Veri toplama yöntemi olarak anket kullanılmıştır. Araştırma kapsamında ele alınan iki değişken arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığının tespit edilmesi için ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Yapılan korelasyon analizi sonucunda değişkenler arasında pozitif yönlü anlamlı ilişkiler bulunmuş ayrıca yapılan regresyon analizi sonucunda lider-üye etkileşimi algısının akademik performansı pozitif yönde etkilediği görülmüştür. Araştırmanın sonuçları literatürde daha önceden farklı örneklem grupları üzerinde yapılan benzer çalışmaların sonuçlarıyla örtüşmektedir. Bu araştırma ile akademisyenlik mesleğinde lider-üye etkileşimi algısı ve performans arasında pozitif bir ilişkinin varlığı ortaya konmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Finance |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 10, 2022 |
Publication Date | October 28, 2022 |
Acceptance Date | June 10, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 53 |