As Descartes’ process of searching for explicitly exact information to remove doubt would be understood as the activity
of making the existence certain, it would also mean breaking from the traditional information and the wisdom pattern of
the understanding of existence, and the structure which had the explanatoriness of the partial information based on such
wisdom. This breakage necessitated an analytic process in terms of the partials or singulars of the new world instead of the
tradition›s universals, and even in the social meaning the God and religious community was starting to give way to mind and
philosophical I notion. While the existence and its assurance, the thought itself, was subjected to the analytical process to
understand the whole in this scope, it meant gaining independence from each other, for the pieces obtained from the whole,
because of analytical process. This situation should be seen as the othering of each piece from each other, as much as each
piece›s gaining independence. Because of this reason our paper takes a glance at an othering sociology that starts from the
specialty fields that break from each other in science, through groups in society that break from each other, to the individuals.
Descartes’in, şüpheyi ortadan kaldırmak için açık ve seçik bir biçimde kesin bilgiyi arama süreci, varlığı kesinleştirme faaliyeti
olarak anlaşılacağından dolayı, geleneksel bilgiden ve varlık anlayışının hikmet örüntüsünden, ayrıca bu hikmete bağlı
olarak kısmî bilginin açıklayıcılığına sahip yapısından da kopuş anlamına gelmekteydi. Bu kopuş geleneğin tümelleri yerine,
yenidünyanın tikelleri veya tekilleri açısından analitik bir süreci zorunlu kılıyordu ki, sosyal manada dahi Tanrı ve ümmeti, yerini,
akıl ve felsefi ben kavramına terk etmeye başlıyordu. Bu açıdan bütünü anlamak için, varlığın ve onun teminatı düşüncenin
kendisi analitik sürece tabi tutulurken, analitik süreç sebebiyle bütünden elde edilen parçaların birbirinden de bağımsızlaşması
anlamına geliyordu. Bu durum her bir parçanın bağımsızlaşması olduğu kadar, hepsinin birbirinden ötekileşmesi olarak da
okunmalıdır. İşte bu sebeple makalemiz, tümelin parçalanması sonucunda, bilimde birbirinden kopan uzmanlık sahalarından
başlayarak toplumda birbirinden kopan gruplar ve bireylere kadar uzanan bir ötekileştirme sosyolojisine göz atmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History of Philosophy (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2018 |
Acceptance Date | January 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 30 |