The aim of this research is to understand the trends of scientific publications in the field of "tourism education" in the world and to reveal how authors, institutions and countries interact with each other in studies in the field of tourism. In this study, bibliometric analysis, which is described as both qualitative and quantitative research methods, was used. In this context, international publications (articles, papers, book chapters, etc.) published between 1987-2023 were examined within certain parameters (author, number of publications, keywords, country, etc.). Related scientific publications were searched in the Web of Science database on 11.07.2023 using the keyword "tourism education". As a result of the search, a total of 307 international scientific publications were reached. The VOSviewer software program was used to analyse these publications within the determined parameters. As a result of both the information provided by the Web of Science database and the analyses made, it has been determined that the most studies on tourism education belong to 2021 and the most references to 2022. It is seen that the majority of the studies conducted within the scope of the subject are in the type of articles and the English language is mostly used in the publications. It was concluded that the concepts of "tourism education", "education" and "tourism" are frequently used as keywords in the studies. The United States of America and the People's Republic of China have contributed to the development of the existing literature as the countries that publish the most on this topic. In addition, it has been determined that the studies on tourism education are mostly carried out in the fields of educational research and accommodation, leisure and sports tourism. In this context, a general evaluation of tourism education within the scope of international literature has been made in the study and a perspective has been presented to the new studies planned to be done.
Bu araştırmanın amacı, “turizm eğitimi” alanındaki uluslararası bilimsel yayınların dünyadaki eğilimlerini anlamak ve turizm alanında yapılan çalışmalarda yazar, kurum ve ülkelerin birbirleriyle nasıl etkileşim içinde olduğunu ortaya koymaktır. Bu çalışmada hem nitel hem de nicel araştırma yöntemi olarak tanımlanan bibliyometrik analizden faydalanılmıştır. Bu kapsamda 1987-2023 yılları arasında yayımlanan uluslararası yayınlar (makale, bildiri, kitap bölümü vb.), belirli parametreler (yazar, yayın sayısı, anahtar kelimeler, ülke vb.) dâhilinde incelenmiştir. İlgili bilimsel yayınlar, Web of Science veri tabanında “tourism education” anahtar kelimesi kullanılarak 11.07.2023 tarihinde taranmıştır. Tarama sonucunda toplam 307 uluslararası bilimsel yayına ulaşılmıştır. Ulaşılan bu yayınların belirlenen parametreler dâhilinde incelenmesinde VOSviewer yazılım programı kullanılmıştır. Hem Web of Science veri tabanının sağladığı bilgiler hem de yapılan analizler sonucunda turizm eğitimi konusunda yapılan en fazla çalışmanın 2021 yılına ait olduğu, en fazla atfın da 2022 yılında gerçekleştiği tespit edilmiştir. Konu kapsamında yapılan çalışmaların çoğunun makale türünde olduğu ve yayınlarda en fazla İngilizce dilinin kullanıldığı görülmektedir. Yapılan çalışmalarda “turizm eğitimi”, “eğitim” ve “turizm” kavramlarının en sık kullanılan anahtar kelimeler olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Amerika Birleşik Devletleri ile Çin Halk Cumhuriyeti ülkeleri, bu alanda en fazla yayın yapan ülkeler olarak mevcut literatürün gelişmesine katkı sağlamıştır. Ayrıca turizm eğitimi alanında yapılan çalışmaların en fazla eğitim araştırmaları ve konaklama, boş zaman ve spor turizmi alanlarında yapıldığı da tespit edilmiştir. Bu bağlamda çalışmada turizm eğitiminin uluslararası literatür kapsamında genel bir değerlendirilmesi yapılmış olup yapılması planlanan yeni çalışmalara da bir perspektif sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | May 16, 2024 |
Publication Date | May 16, 2024 |
Acceptance Date | April 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 62 |