SPOR MANŞETLERİNDEKİ METAFORLAR BİZE NE DEMEK İSTİYOR? DİJİTAL SPOR HABERLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
Year 2025,
Issue: 66, 247 - 257
Rana Eti
,
Özlem Işık İnan
,
Hamza Kaya Beşler
Abstract
Toplumun takip ettiği en önemli alanlardan biri olan spor haberleridir. Hem evrensel bir yapıya bürünmesi hem de insanların yoğun ilgisini kazanmış olan spor, toplumsal yaşantımızın bir parçası haline gelmiş olması nedeniyle de çok yakından takip edilen bir kitle etkinliği olarak gündemdeki yerini almaktadır. Dijitalleşme ile birlikte spor medyası da bundan payını alarak basılı geleneksel yayınlardan ziyade dijital gazetelerden takip edilir duruma gelmiş bulunmaktadır. Tüm bu gelişmeler ışığında çalışmamızın konusu da tıklama, takip edilme açısından yüksek bilinirliği bulunan Fotomaç ve Fanatik spor gazetelerinin dijital yayınlarındaki manşetler olmuştur. Çalışmanın deseni nitel araştırmadır. Analiz yöntemi olarak ise içerik analiz yöntemi kullanılmıştır. Gündem yaratan manşetlerin ilgi çekiciliğinin artırılması için metaforik terimlerin ne oranda ve ne şekilde kullanıldığı araştırılmıştır. Bu amaç doğrultusunda elde edilen bulgular ise spor manşetlerin de kullanılan metaforların %50’nin üzerinde kısmının olumlu metaforlardan oluştuğu ve spor branşları arasında en çok futbol branşından yoğunlaştığı gözlemlenmiştir.
References
- Aktuğ, M. (2020), Online pazar yerleri 2019-2020 q1 sektör raporu. Temmuz 2020, https://zeo.org/PazarYerleri-Sektor-Analizi-ZeoAgency.pdf adresinden alındı.
- Ahmadova, A.M. (2022). “The Comparıson Of Tradıtıonal Medıa And Socıal Medıa In Sport News” Sport Science Journal vol. 4, № 1, 2022, pp. 175-179.
- Argan M., Özen C., Yetim G. ve Çakır K.D. (2018). “Futbol Haberlerinde Metafor Kullanımı: Türkiye'deki Gazetelere Yönelik İçerik Analizi”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6/71, 321-333.
- Arslan H., Topal A. ve Dönük G. D. (2020). “Türkiye’de Geleneksel Medya ve Yeni Medyada Kadın Kimliği Üzerinden Üretilen Haberlere Eleştirel Bakış”, Dördüncü Kuvvet, 3/1. 21-38.
- Autio, J. (2021). News values and conceptual metaphors in sports news discourse, (Yayınlanmamış Lisans tezi). Oulu Üniversitesi.
- Aydoğdu, V. (2023). “Dijitalleşen Spor Medyası: İzleyici Kanaatlerinin İncelenmesi”, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 13/3, 848-857.
- Aytaş, K.Y., Yetiş, Ü., Daban, M. (2022). “Öğrencilerin Spor Medyasından Beklentilerinin Araştırılması”, Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5/2, 996-1010.
- Binark, M. (2007). Yeni Medya Çalışmalarında Yeni Sorular ve Yöntem, Dipnot Yayınları, Ankara.
- Binark, M. (2015). Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
- Coşkun, M. (2015). “İletişim teknolojilerinin stratejik kaynak yönetimi: Türk Telekomünikasyon Anonim Şirketi (Ttaş örneği)”, Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 1/1, 31-53.
- Creeber, G., ve Martin, R. (2008).” Digital culture: Understanding new media: Understanding new media”. McGraw-Hill Education (UK).
- Djafarova E., ve Foots S. (2022). “Exploring Ethical Consumption of Generation Z: Theory of Planned Behaviour,” Young Consumers, 23/3, 413–43.
- Eti, R. ve Dağlı Ekmekçi (2022). “Z Kuşağı Spor Bilimleri Öğrencilerinin Kariyer Farkındalıkları: Ege Bölgesi Örneği”, 2022 Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Bildiri Kitapçığı, 211-221.
- Hua, T. K., Khalis, H., Mohd Said, N, Howe, O, S. (2021). “The Polarity of War Metaphors in Sports News: A Corpus-Informed Analysis”, Journal of Language Studies Volume 21/2, 238-252.
- Hülür, H. ve Yaşır C. (2021). Yeni Medya, Toplum Ve İletişim Biliminin Dönüşümü, Siyasal Kitabevi, Ankara.
- Irmaksoy, M. (2022). “Spor Kulüplerinin Instagram Paylaşımları Üzerine Bir İnceleme: Beşiktaş, Fenerbahçe ve Galatasaray Örneği”, Pamukkale Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 1/2,150.
- Jie, B. (2021). “A contrastive study of war metaphor in Russian and Chinese news headlines of new media in the context of conceptual metaphors”. Scientific reports of Bukhara State University, 5/4, 76-86. 167.
- Johnston, W. J., Khalıl, S., Nhat Hanh Le, A., ve Cheng, J. M. S. (2018). “Behavioral Implications Of International Social Media Advertising: An Investigation ofIntervening and Contingency Factors”, Journal of International Marketing, 26/2, 43-61.
- Kara, M.A, Erdem, A. ve Baş, E. (2023). “Süper Lig Futbol Kulüplerinin Web Sitelerinin SWARA Ve WASPAS Yöntemleri İle Web Sitesi Performansına Göre Sıralanması”, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20/2 615–627.
- Koçyiğit, B. ve Eti, R. (2020). “Kitle Psikolojisini Etkileyen Etkenlerden Biri Olan Sporun Korona Virüs Pandemi (Covıd-19) Sürecinin Değerlendirilmesi”, Spor Bilimlerinde Multidisipliner Araştırmalar (Multidisciplinary Research in Sports Sciences), Efe Akademi Yayınları, 121- 133.
- Kuran, E. (2019). Z- Bir Kuşağı Anlamak, Mundi Kitap, İstanbul.
- Leong, E. K., Huang, X. ve Stanners, P. J. (1998). “Comparing the effectiveness of the web site with traditional media”, Journal of Advertising Research, 38/5, 44-45.
- Literat, I. (2014). “Measuring New Media Literacies: Towards the Development of a Comprehensive Assessment Tool” . Journal of media literacy education, 6(1), 15-27.
- Livingstone, S. (1999). New media, new audiences? New media & society, 1(1), 59-66.
- Lopez-Gonzalez, H., Guerrero-Solé, F., Estévez, A., & Griffiths, M. (2018). Betting is loving and bettors are predators: A conceptual metaphor approach to online sports betting advertising. Journal of Gambling Studies, 34, 709-726.
- Özcan, A. ve Tugen, B. (2014). “Geleneksel Medya Olarak Gazete ve Radyoda Yeni İletişim Uygulamaları” III. Türkiye Lisansüstü Çalışmaları Kongresi-Bildiriler Kitabı, 259-270.
- Özgür, U. (2019). “Spor Gazetelerinde Dil Kullanımı: Stad ve Fanatik’te Kullanılan Savaş Metaforları” Tarih Okulu Dergisi (TOD), XL, 560-576.
- Perreault, G., & Bell, T. R. (2022). Towards a “digital” sports journalism: Field theory, changing boundaries and evolving technologies. Communication & Sport, 10 (3), 398-416.
- Perrin, A. (2015). “Social media usage”, Pew research center, 125, 52-68.
- Ramadhanti, T. N., Alwasilah, S. S., & Harnady, K. K. (2021). An Analysis of Metaphor in Sport News of thejakartapost. com. English Education and Applied Linguistics Journal (EEAL Journal), 4(2), 118-126.
- Şen, F. ve Yıllar, Ö.E. (2020). “Türkiye’de Gazeteciliğin Dijital Dönüşümü: En Son Haber, Hürriyet ve Medya Scope Haber Siteleri Örnekleri”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20/30, 391-414.
- Tuncay, B, ve Biçer, T. (2021). “Spor Medyası ve Dijitalleşme: Türkiye’de İnternet Haber Sitelerinin Dönüşümü Üzerine Bir İnceleme”, Turkish Studies - Social, 16/5, 1839-1851.
- Yücedoğan, G. (2002). “İnternet haberciliği”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 14, 143-158.
- Yıldırım ve Şimşek (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 11. Baskı, Seçkin Yayınları, Ankara.
- Gtmetrix. (2023). www.gtmetrix.com / (03.11.2023 son erişim tarihi)
- Harvard Bussiness Reviw Türkiye. (2023). Z Kuşağı Metaverse’ten Ne İster? (06.11.23 son erişim tarihi). www.hbrtürkiye.com
- Similar web.( 2023).http://www.similarweb.com/ (03.11.2023 son erişim tarihi)
- Tübitak. 2023. İçerik çözümlemesi Ansiklopediler. (03.11.23 son erişim tarihi). www.tübitak.gov.tr
WHAT DO THE METAPHORS IN SPORTS HEADLINES WANT TO TELL US? A RESEARCH ON DIGITAL SPORTS NEWS
Year 2025,
Issue: 66, 247 - 257
Rana Eti
,
Özlem Işık İnan
,
Hamza Kaya Beşler
Abstract
Sports news is one of the most important areas followed by society. Sports, which has both a universal structure and has gained the intense interest of people, is at the top of the agenda as a mass activity that is followed very closely because it has become a part of our social life. With digitalization, Sports news are followed from digital newspapers rather than printed traditional publications. In the sum of all these developments, the subject of our study is the headlines in the digital publications of Fotomaç and Fanatik sports newspapers, which have high recognition in terms of clicks and follow-up. Qualitative design was prefered in this study. Content analysis method was used as the analysis method. It was aimed to investigate to what extent and in what way metaphorical terms were used to increase the attractiveness of these agenda-creating headlines. The findings obtained in the light of this purpose are that more than 50% of the metaphors used in sports headlines consist of positive metaphors and that football is the most concentrated among sports branches.
References
- Aktuğ, M. (2020), Online pazar yerleri 2019-2020 q1 sektör raporu. Temmuz 2020, https://zeo.org/PazarYerleri-Sektor-Analizi-ZeoAgency.pdf adresinden alındı.
- Ahmadova, A.M. (2022). “The Comparıson Of Tradıtıonal Medıa And Socıal Medıa In Sport News” Sport Science Journal vol. 4, № 1, 2022, pp. 175-179.
- Argan M., Özen C., Yetim G. ve Çakır K.D. (2018). “Futbol Haberlerinde Metafor Kullanımı: Türkiye'deki Gazetelere Yönelik İçerik Analizi”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6/71, 321-333.
- Arslan H., Topal A. ve Dönük G. D. (2020). “Türkiye’de Geleneksel Medya ve Yeni Medyada Kadın Kimliği Üzerinden Üretilen Haberlere Eleştirel Bakış”, Dördüncü Kuvvet, 3/1. 21-38.
- Autio, J. (2021). News values and conceptual metaphors in sports news discourse, (Yayınlanmamış Lisans tezi). Oulu Üniversitesi.
- Aydoğdu, V. (2023). “Dijitalleşen Spor Medyası: İzleyici Kanaatlerinin İncelenmesi”, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 13/3, 848-857.
- Aytaş, K.Y., Yetiş, Ü., Daban, M. (2022). “Öğrencilerin Spor Medyasından Beklentilerinin Araştırılması”, Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5/2, 996-1010.
- Binark, M. (2007). Yeni Medya Çalışmalarında Yeni Sorular ve Yöntem, Dipnot Yayınları, Ankara.
- Binark, M. (2015). Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
- Coşkun, M. (2015). “İletişim teknolojilerinin stratejik kaynak yönetimi: Türk Telekomünikasyon Anonim Şirketi (Ttaş örneği)”, Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 1/1, 31-53.
- Creeber, G., ve Martin, R. (2008).” Digital culture: Understanding new media: Understanding new media”. McGraw-Hill Education (UK).
- Djafarova E., ve Foots S. (2022). “Exploring Ethical Consumption of Generation Z: Theory of Planned Behaviour,” Young Consumers, 23/3, 413–43.
- Eti, R. ve Dağlı Ekmekçi (2022). “Z Kuşağı Spor Bilimleri Öğrencilerinin Kariyer Farkındalıkları: Ege Bölgesi Örneği”, 2022 Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Bildiri Kitapçığı, 211-221.
- Hua, T. K., Khalis, H., Mohd Said, N, Howe, O, S. (2021). “The Polarity of War Metaphors in Sports News: A Corpus-Informed Analysis”, Journal of Language Studies Volume 21/2, 238-252.
- Hülür, H. ve Yaşır C. (2021). Yeni Medya, Toplum Ve İletişim Biliminin Dönüşümü, Siyasal Kitabevi, Ankara.
- Irmaksoy, M. (2022). “Spor Kulüplerinin Instagram Paylaşımları Üzerine Bir İnceleme: Beşiktaş, Fenerbahçe ve Galatasaray Örneği”, Pamukkale Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 1/2,150.
- Jie, B. (2021). “A contrastive study of war metaphor in Russian and Chinese news headlines of new media in the context of conceptual metaphors”. Scientific reports of Bukhara State University, 5/4, 76-86. 167.
- Johnston, W. J., Khalıl, S., Nhat Hanh Le, A., ve Cheng, J. M. S. (2018). “Behavioral Implications Of International Social Media Advertising: An Investigation ofIntervening and Contingency Factors”, Journal of International Marketing, 26/2, 43-61.
- Kara, M.A, Erdem, A. ve Baş, E. (2023). “Süper Lig Futbol Kulüplerinin Web Sitelerinin SWARA Ve WASPAS Yöntemleri İle Web Sitesi Performansına Göre Sıralanması”, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20/2 615–627.
- Koçyiğit, B. ve Eti, R. (2020). “Kitle Psikolojisini Etkileyen Etkenlerden Biri Olan Sporun Korona Virüs Pandemi (Covıd-19) Sürecinin Değerlendirilmesi”, Spor Bilimlerinde Multidisipliner Araştırmalar (Multidisciplinary Research in Sports Sciences), Efe Akademi Yayınları, 121- 133.
- Kuran, E. (2019). Z- Bir Kuşağı Anlamak, Mundi Kitap, İstanbul.
- Leong, E. K., Huang, X. ve Stanners, P. J. (1998). “Comparing the effectiveness of the web site with traditional media”, Journal of Advertising Research, 38/5, 44-45.
- Literat, I. (2014). “Measuring New Media Literacies: Towards the Development of a Comprehensive Assessment Tool” . Journal of media literacy education, 6(1), 15-27.
- Livingstone, S. (1999). New media, new audiences? New media & society, 1(1), 59-66.
- Lopez-Gonzalez, H., Guerrero-Solé, F., Estévez, A., & Griffiths, M. (2018). Betting is loving and bettors are predators: A conceptual metaphor approach to online sports betting advertising. Journal of Gambling Studies, 34, 709-726.
- Özcan, A. ve Tugen, B. (2014). “Geleneksel Medya Olarak Gazete ve Radyoda Yeni İletişim Uygulamaları” III. Türkiye Lisansüstü Çalışmaları Kongresi-Bildiriler Kitabı, 259-270.
- Özgür, U. (2019). “Spor Gazetelerinde Dil Kullanımı: Stad ve Fanatik’te Kullanılan Savaş Metaforları” Tarih Okulu Dergisi (TOD), XL, 560-576.
- Perreault, G., & Bell, T. R. (2022). Towards a “digital” sports journalism: Field theory, changing boundaries and evolving technologies. Communication & Sport, 10 (3), 398-416.
- Perrin, A. (2015). “Social media usage”, Pew research center, 125, 52-68.
- Ramadhanti, T. N., Alwasilah, S. S., & Harnady, K. K. (2021). An Analysis of Metaphor in Sport News of thejakartapost. com. English Education and Applied Linguistics Journal (EEAL Journal), 4(2), 118-126.
- Şen, F. ve Yıllar, Ö.E. (2020). “Türkiye’de Gazeteciliğin Dijital Dönüşümü: En Son Haber, Hürriyet ve Medya Scope Haber Siteleri Örnekleri”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20/30, 391-414.
- Tuncay, B, ve Biçer, T. (2021). “Spor Medyası ve Dijitalleşme: Türkiye’de İnternet Haber Sitelerinin Dönüşümü Üzerine Bir İnceleme”, Turkish Studies - Social, 16/5, 1839-1851.
- Yücedoğan, G. (2002). “İnternet haberciliği”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 14, 143-158.
- Yıldırım ve Şimşek (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 11. Baskı, Seçkin Yayınları, Ankara.
- Gtmetrix. (2023). www.gtmetrix.com / (03.11.2023 son erişim tarihi)
- Harvard Bussiness Reviw Türkiye. (2023). Z Kuşağı Metaverse’ten Ne İster? (06.11.23 son erişim tarihi). www.hbrtürkiye.com
- Similar web.( 2023).http://www.similarweb.com/ (03.11.2023 son erişim tarihi)
- Tübitak. 2023. İçerik çözümlemesi Ansiklopediler. (03.11.23 son erişim tarihi). www.tübitak.gov.tr