Aileden başlayan eğitimin her aşamasında formal veya informal yollardan çocuğun görüşlerine, düşüncesine değer verilmek sureti ile kendisini serbest biçimde ifade edebilmesi, şahsını doğrudan etkileyen ya da etkileyeceğini düşündüğü hususlarda karar alma süreçlerine müdahil bir hâle gelmesi, temel bir hak olduğu gibi eğitim ortamlarını pozitif manada da etkileyen bir durumdur. Dünya üzerinde çocuk haklarının varlığı denildiğinde resmî olarak Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi kabul edilirken, ülkemizde de çocuk haklarının muhafazası ilkesi söz konusu belgenin imzalanmasıyla resmiyet kazanmıştır. Yapılan çalışmada Cumhuriyet’in ilk yıllarından itibaren eğitim sahasının günümüzde en önemli tartışma mevzularından birisi olan “katılım” kavramının milletin ikbâl ve istikbâli olan çocukların yetiştirilmesi noktasında Türk eğitim sistemi içerisinde kendisine yer bulup bulamadığının tespitinin ardından, çocuk terbiyesi noktasında dönemin idari yönetiminin mevcut girişimlerinin çocuk ve aile katılımına katkısı tartışılmış ve devamında çocuk ile aile katılımının Cumhuriyet’in ilanının ardından geçen çeyrek yüzyıllık tarihsel süreç içerisinde mevcut değişimden bahsedilmeye gayret edilmiştir.
yoktur
The child's ability to express himself/herself freely, by valuing his/her opinions and thoughts through formal or informal means at every stage of education, starting from the family, and to become involved in decision-making processes on issues that directly affect him/her or that he/she thinks will affect him/her, is a fundamental right and has a positive impact on educational environments. When it comes to the existence of children's rights in the world, the United Nations Convention on the Rights of the Child is officially accepted. In our country, the principle of protecting children's rights became official with the signing of the document in question. In this study, after determining whether the concept of "participation," which has been one of the most significant debates in the field of education from the early years of the Republic, has found a place within the Turkish education system in the context of raising children, who represent the nation's future and destiny, the contributions of the administrative initiatives of the period to child and family participation in child-rearing were examined. Subsequently, the study seeks to address the transformation of child and family participation over the quarter-century historical process following the proclamation of the Republic.
yoktur
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History of The Republic of Turkiye |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | yoktur |
Early Pub Date | March 4, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | December 2, 2024 |
Acceptance Date | January 20, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 67 |