BibTex RIS Cite

Factors Related with Students’ Foreign Language Achievement

Year 2014, Volume: 4 Issue: 3 - Volume: 4 Issue: 3, 1 - 18, 14.07.2016

Abstract

This study aims to identify the predicting variables of Turkish 7th grade students for their foreign language achievements. In order to project the variables that could be related with students’ achievement in a foreign language test, Multi Linear Regression Analysis was employed. The results reveal that region, gender, family education level, family income level, attitude, and out-of-school activities explain students’ foreign language achievement to the degree of 16% in Turkey at country level (F= 77.791, R= .398, p=.000). All of these variables predict the foreign language achievement meaningfully in a positive direction at least at p<.05 significance level. The model formed of these variables create meaningful results for all geographical regions except for East and South Eastern Anatolian regions, where the results were not meaningful at p<.05 significance level.

References

  • bölgelere göre TÜİK oranları ile benzeşik olsa da, Doğu ve Güney Doğu Anadolu Bölgelerinin örneklem
  • sayısının küçük olması, araştırma sonuçlarını etkilemiş olabilmektedir. Bu nedenle, bu yordayıcı
  • değişkenlerle ilgili bu bölgelere yönelik kesin yorumlarda bulunabilmek için daha geniş bir popülâsyonla
  • benzeri bir çalışma yürütülmelidir.
  • Aydın, A., Sarıer, Y., & Uysal, Ş. (2012). Sosyo ekonomik ve sosyo kültürel değişkenler açısından PISA Matematik sonuçlarının karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 37(164), 20-30.
  • Aydın, S. (2006). İkinci dil olarak İngilizce öğrenimindeki başarı düzeyinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2), 273-283.
  • Bennett, R. E. & Ward, W. C. (1993). Construction versus choice in cognitive measurement. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Berberoğlu, G., Çelebi, Ö., Özdemir, E., & Yayan, B. (2003). 3. Uluslararası Matematik ve Fen Çalışması’nda Türk öğrencilerinin başarı düzeylerini etkileyen etmenler. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2(3), 3-14.
  • Boekaerts, M. (1999). Self-regulated learning: Where are we today? International Journal of Educational Research, 31, 445-456.
  • Bos, K. & Kuiper, W. (2010). Modelling TIMMS data in a Europe and comparative perspective: Exploring influencing factors on achievements in mathematics in grade 8.Educational Research and Evaluation: An International Journal on Theory and Practice, 5(2), 157-179.
  • Bradley, R. H., Caldwell, B. M., & Rock, S. L. (1988). Home environment and school performance: A ten- year follow-up and examination of three models of environmental action. Child Development, 59,
  • Buchmann, C. & Hannum, E. (2001). Education and stratification in developing countries: A review of theories and research. Annual Review of Sociology, 27, 77-102.
  • Carroll, J. B. (1963). A model of school learning. Teachers College Record, 64, 723-733.
  • Carroll, J. B. (1989). The Carroll model. A 25-year retrospective and prospective view. Educational Researcher, 18, 26-31.
  • Ceylan, E. & Berberoğlu, G. (2007). Öğrencilerin fen başarısını açıklayan etmenler: Bir modelleme çalışması. Eğitim ve Bilim, 32(144), 36-48.
  • Creemers B. P. M. (1994). The effective classroom. London: Cassell.
  • Coleman, J., Campbell, E., Hobson, C., McPartland, J., Mood, A., Weinfall, F., & York, R. (1966). Equality of educational opportunity. Washington, DC: Department of Health, Education and Welfare.
  • Cotton, K. (1995). Effective schooling practices: A research synthesis. 1995 Update. School Improvement Research Series. Northwest Regional Educational Laboratory.
  • Davis-Kean, P. E. (2005). The influence of parent education and family income on child achievement: The indirect role of parental expectations and home environment. Journal of Family Psychology, 19(2), 294-304.
  • Dekkers, H. P. J. M., Bosker, J. R., & Driessen, G. W. J. M. (2000).Complex inequalities of educational opportunities. A large-scale longitudinal study on the relation between gender, social lass, ethnicity, and school success. Educational Research and Evaluation, 6, 59-82.
  • Doğan, E. (2008). SBS II deneme sinavi psikometrik özellikleri. American Institute for Research (AIR), Washington DC.
  • Edmonds, R. R. (1979). Effective schools for the urban poor. Educational Leadership, 37(1), 15-27.
  • Ferreira, F. H. G. & Gignoux, J. (2010). Eğitimde fırsat eşitsizliği: Türkiye örneği. T.C. Cumhuriyeti DPT ve Dünya Bankası Refah ve Sosyal Politika Analitik Çalışma Programı. Çalışma Raporu 4. Ankara.
  • Gök, F. (2004). Eğitim hakkı: Türkiye gerçeği. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Hanushek, E.A. (1997). Assessing the effects of school resources on student performance: an update.Educational Evaluation and Policy Analysis, 19, 141-164.
  • İçer, M. M. (1997).Türkiye’de eğitim sisteminin genel amaçlari ve temel eğitim ilkelerinin değerlendirilmesi. Unpublished master’s thesis,, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Iverson, B K. & Walberg, H. J. (1982).Home environment and school learning: A quantitative synthesis. Journal of Experimental Education, 50, 144-151.
  • Jencks, C., Smith, M. S., Acklan, H., Bane, M. J., Cohen, D., Grintlis, H., Heynes, B., & Michelson, S. (1972). Inequality. New York. Basic Books.
  • Jimerson, S., Egeland, B., & Teo, A. (1999). A longitudinal study of achievement trajectories factors associated with change. Journal of Educational Psychology, 91, 116–126.
  • Kelly, D.L. &Chen, D.S. (2008). Öğrenci performansı ve öğrenci arka plan değişkenleri raporu. American Institute for Research (AIR), Washington DC.
  • Kubota, R. (2003). New approaches to gender, class, and race in second language writing.Journal of Second Language Writing, 12, 31 – 47.
  • Leung, F. K. (2002). Behind the high achievement of East Asian students. Educational Research and Evaluation, 8, 87-108.
  • Levine, D.K. & Lezotte, L.W. (1990).Unusually effective schools: A review and analysis of research and practice. Madison, Wise: Nat. Centre for Effective Schools Research and Development.
  • Linver, M. R., Brooks-Gunn, J., & Kohen, D. E. (2002). Family processes as pathways from income to young children’s development. Developmental Psychology, 38, 719–734.
  • Luster, T., Rhoades, K., & Haas, B. (1989). The relation between parental values and parenting behavior: A test of the Kohn Hypothesis. Journal of Marriage and the Family, 51, 139–147.
  • Meng, X. (2012). Impact of economic reform on labor market outcomes in China. Journal of Economics Perspective, 26(4), 75-102.
  • McDowell, L. (1995). The impact of innovative assessment on student learning. Innovations in Education and Training International, 32, 302-313.
  • Mistry, R. S., Vandewater, E. A., Houston, A. C., & McLoyd, V. C. (2002). Economic well-being and children’s social adjustment: The role of family process in an ethnically diverse low income sample. Child Development, 73, 935–951.
  • Özkal, N. & Çetingöz, D. (2006). Akademik başarı, cinsiyet, tutum ve öğrenme stratejilerinin kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 46, 259-275.
  • PIRLS, (2003). PIRLS 2001 Uluslararası okuma becerilerinde gelişim projesi ulusal rapor. MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • PISA, (2010). PISA 2009 Ulusal Ön Raporu. MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara, 2010.
  • Purkey, S.C. & Smith, M.S. (1983). Effective schools: a review. The Elementary School Journal, 83(4), 427- 452.
  • Qian, X. & Smyth, R. (2008). Measuring regional inequality of education in China: Widening cost-inland gap or widening rural-urban gap? Journal of International Development, 20(2), 132-144.
  • Ramirez, M. J. (2006). Understanding the low mathematics achievement of Chilean students: A cross- national analysis using TIMSS data. International Journal of Educational Research, 45, 102-116.
  • Sammons, P., Hillman, J., & Mortimore, P. (1995).Key characteristics of effective schools: A review of school effectiveness research. London: OFSTED.
  • Scheerens, J. & Bosker, R.J. (1997). The Foundations of educational effectiveness. Oxford: Elsevier Science Ltd.
  • Scheerens, J. & Creemers, B. P. M. (1989).Conceptualizing school effectiveness. International Journal of Educational Research, 13, 691-706.
  • Schoenfeld, A. (1988). When good teaching leads to bad results. The disasters of well-taught mathematics courses. Educational Psychologist, 23, 145-166.
  • Stringfield, S. C. & Slavin, R. E. (1992).A hierarchical longitudinal model for elementary school effects. In B. P. M. Creemers & G. J. Reezigt (Eds), Evaluation of educational effectiveness (pp. 35-69). Groningen, The Netherlands: ICO.
  • TIMMS, (2003). TIMMS 1999 3.Uluslararası Matematik ve Fen Bilgisi Çalışması Ulusal Rapor. MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • Uzun, B. & Öğretmen, T. (2010). Fen başarısı ile ilgili bazı değişkenlerin TIMSS-R Türkiye örnekleminde cinsiyete gore ölçme değişmezliğinin değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 35(155), 26-35.
  • Valentine, J. C., Cooper, H., Bettencourt, B. A. & DuBois, D. L. (2002). Out-of-school activities and academic achievement: The mediating role of self-beliefs. Educational Psychologist, 37(4), 245-256.
  • Van den Broeck, A., Opdenakker, M.C., & Van Damme, J. (2005). The effects of student characteristics on mathematics achievement in Flemish TIMSS 1999 data. Educational Research and Evaluation: An International Journal of Theory and Practice,11(2), 107-121.
  • Webster, B. J. & Fisher, D. L. (2000). Accounting for variation in science and mathematics achievement: A multilevel analysis of Australian data TIMSS. School Effectiveness and School Improvement, 11(3),
  • Woesmann, L. (2004). How equal are educational opportunities? Family background and student achievement in Europe and the United States. Discussion paper, No. 1284. IZA: Bonn
  • Won, S. J. & Han, S. (2010). Out-of-school activities and achievement among middle school students in the U.S. and South Korea. .Journal of Advanced Academics, 21(4), 628-661.
  • Wu, X. (2010). Economic transition, school expansion and educational inequality in China, 1990- 2000.Research in Social Stratification and Mobility, 28(1), 91-108.
  • Yang, Y. (2003). Dimensions of socio-economic status and their relationship to mathematics and science achievement at individual and collective levels. Scandinavian Journal of Educational Research, 47(1), 21-41
  • Yeung, W. J., Linver, M. R., & Brooks-Gunn, J. (2002). How money matters for young children’s development: Parental investment and family processes. Child Development, 73, 1861–1879.
  • Yücel, C., Karadağ, E., & Turan, S. (2013). TIMSS 2011 Ulusal ön değerlendirme raporu. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Eğitimde Politika Analizi Raporlar Serisi I. Eskişehir.
  • Zhao, G. (2013). Essays on the effects of parental education and private tutoring on children’s education outcomes, and the rural-urban student achievement differential in China. Unpublished doctorate dissertation, The Australian National University, Australia.

Öğrencilerin Yabancı Dil Başarısını Açıklayan Etmenler

Year 2014, Volume: 4 Issue: 3 - Volume: 4 Issue: 3, 1 - 18, 14.07.2016

Abstract

Bu araştırmada, Türkiye’deki 7. sınıf öğrencilerinin yabancı dil alanındaki başarılarını yordamaya yardımcı olacak öğrenci seviyesindeki bazı faktörlerin ortaya konması hedeflenmektedir. Öğrencilerin yabancı dil testindeki başarıları ile ilişkili olabilecek değişkenleri yordamaya yönelik Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, bölge, cinsiyet, aile eğitim durumu, aile mali durumu, tutum ve okul dışı etkinlikler değişkenlerinin Türkiye genelinde (F= 77.791, R= .398, p=.000) yabancı dil başarısını % 16 oranında açıkladığı saptanmıştır. Tüm değişkenler yabancı dil başarısında pozitif yönde ve en az p

References

  • bölgelere göre TÜİK oranları ile benzeşik olsa da, Doğu ve Güney Doğu Anadolu Bölgelerinin örneklem
  • sayısının küçük olması, araştırma sonuçlarını etkilemiş olabilmektedir. Bu nedenle, bu yordayıcı
  • değişkenlerle ilgili bu bölgelere yönelik kesin yorumlarda bulunabilmek için daha geniş bir popülâsyonla
  • benzeri bir çalışma yürütülmelidir.
  • Aydın, A., Sarıer, Y., & Uysal, Ş. (2012). Sosyo ekonomik ve sosyo kültürel değişkenler açısından PISA Matematik sonuçlarının karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 37(164), 20-30.
  • Aydın, S. (2006). İkinci dil olarak İngilizce öğrenimindeki başarı düzeyinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2), 273-283.
  • Bennett, R. E. & Ward, W. C. (1993). Construction versus choice in cognitive measurement. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Berberoğlu, G., Çelebi, Ö., Özdemir, E., & Yayan, B. (2003). 3. Uluslararası Matematik ve Fen Çalışması’nda Türk öğrencilerinin başarı düzeylerini etkileyen etmenler. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2(3), 3-14.
  • Boekaerts, M. (1999). Self-regulated learning: Where are we today? International Journal of Educational Research, 31, 445-456.
  • Bos, K. & Kuiper, W. (2010). Modelling TIMMS data in a Europe and comparative perspective: Exploring influencing factors on achievements in mathematics in grade 8.Educational Research and Evaluation: An International Journal on Theory and Practice, 5(2), 157-179.
  • Bradley, R. H., Caldwell, B. M., & Rock, S. L. (1988). Home environment and school performance: A ten- year follow-up and examination of three models of environmental action. Child Development, 59,
  • Buchmann, C. & Hannum, E. (2001). Education and stratification in developing countries: A review of theories and research. Annual Review of Sociology, 27, 77-102.
  • Carroll, J. B. (1963). A model of school learning. Teachers College Record, 64, 723-733.
  • Carroll, J. B. (1989). The Carroll model. A 25-year retrospective and prospective view. Educational Researcher, 18, 26-31.
  • Ceylan, E. & Berberoğlu, G. (2007). Öğrencilerin fen başarısını açıklayan etmenler: Bir modelleme çalışması. Eğitim ve Bilim, 32(144), 36-48.
  • Creemers B. P. M. (1994). The effective classroom. London: Cassell.
  • Coleman, J., Campbell, E., Hobson, C., McPartland, J., Mood, A., Weinfall, F., & York, R. (1966). Equality of educational opportunity. Washington, DC: Department of Health, Education and Welfare.
  • Cotton, K. (1995). Effective schooling practices: A research synthesis. 1995 Update. School Improvement Research Series. Northwest Regional Educational Laboratory.
  • Davis-Kean, P. E. (2005). The influence of parent education and family income on child achievement: The indirect role of parental expectations and home environment. Journal of Family Psychology, 19(2), 294-304.
  • Dekkers, H. P. J. M., Bosker, J. R., & Driessen, G. W. J. M. (2000).Complex inequalities of educational opportunities. A large-scale longitudinal study on the relation between gender, social lass, ethnicity, and school success. Educational Research and Evaluation, 6, 59-82.
  • Doğan, E. (2008). SBS II deneme sinavi psikometrik özellikleri. American Institute for Research (AIR), Washington DC.
  • Edmonds, R. R. (1979). Effective schools for the urban poor. Educational Leadership, 37(1), 15-27.
  • Ferreira, F. H. G. & Gignoux, J. (2010). Eğitimde fırsat eşitsizliği: Türkiye örneği. T.C. Cumhuriyeti DPT ve Dünya Bankası Refah ve Sosyal Politika Analitik Çalışma Programı. Çalışma Raporu 4. Ankara.
  • Gök, F. (2004). Eğitim hakkı: Türkiye gerçeği. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Hanushek, E.A. (1997). Assessing the effects of school resources on student performance: an update.Educational Evaluation and Policy Analysis, 19, 141-164.
  • İçer, M. M. (1997).Türkiye’de eğitim sisteminin genel amaçlari ve temel eğitim ilkelerinin değerlendirilmesi. Unpublished master’s thesis,, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Iverson, B K. & Walberg, H. J. (1982).Home environment and school learning: A quantitative synthesis. Journal of Experimental Education, 50, 144-151.
  • Jencks, C., Smith, M. S., Acklan, H., Bane, M. J., Cohen, D., Grintlis, H., Heynes, B., & Michelson, S. (1972). Inequality. New York. Basic Books.
  • Jimerson, S., Egeland, B., & Teo, A. (1999). A longitudinal study of achievement trajectories factors associated with change. Journal of Educational Psychology, 91, 116–126.
  • Kelly, D.L. &Chen, D.S. (2008). Öğrenci performansı ve öğrenci arka plan değişkenleri raporu. American Institute for Research (AIR), Washington DC.
  • Kubota, R. (2003). New approaches to gender, class, and race in second language writing.Journal of Second Language Writing, 12, 31 – 47.
  • Leung, F. K. (2002). Behind the high achievement of East Asian students. Educational Research and Evaluation, 8, 87-108.
  • Levine, D.K. & Lezotte, L.W. (1990).Unusually effective schools: A review and analysis of research and practice. Madison, Wise: Nat. Centre for Effective Schools Research and Development.
  • Linver, M. R., Brooks-Gunn, J., & Kohen, D. E. (2002). Family processes as pathways from income to young children’s development. Developmental Psychology, 38, 719–734.
  • Luster, T., Rhoades, K., & Haas, B. (1989). The relation between parental values and parenting behavior: A test of the Kohn Hypothesis. Journal of Marriage and the Family, 51, 139–147.
  • Meng, X. (2012). Impact of economic reform on labor market outcomes in China. Journal of Economics Perspective, 26(4), 75-102.
  • McDowell, L. (1995). The impact of innovative assessment on student learning. Innovations in Education and Training International, 32, 302-313.
  • Mistry, R. S., Vandewater, E. A., Houston, A. C., & McLoyd, V. C. (2002). Economic well-being and children’s social adjustment: The role of family process in an ethnically diverse low income sample. Child Development, 73, 935–951.
  • Özkal, N. & Çetingöz, D. (2006). Akademik başarı, cinsiyet, tutum ve öğrenme stratejilerinin kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 46, 259-275.
  • PIRLS, (2003). PIRLS 2001 Uluslararası okuma becerilerinde gelişim projesi ulusal rapor. MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • PISA, (2010). PISA 2009 Ulusal Ön Raporu. MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara, 2010.
  • Purkey, S.C. & Smith, M.S. (1983). Effective schools: a review. The Elementary School Journal, 83(4), 427- 452.
  • Qian, X. & Smyth, R. (2008). Measuring regional inequality of education in China: Widening cost-inland gap or widening rural-urban gap? Journal of International Development, 20(2), 132-144.
  • Ramirez, M. J. (2006). Understanding the low mathematics achievement of Chilean students: A cross- national analysis using TIMSS data. International Journal of Educational Research, 45, 102-116.
  • Sammons, P., Hillman, J., & Mortimore, P. (1995).Key characteristics of effective schools: A review of school effectiveness research. London: OFSTED.
  • Scheerens, J. & Bosker, R.J. (1997). The Foundations of educational effectiveness. Oxford: Elsevier Science Ltd.
  • Scheerens, J. & Creemers, B. P. M. (1989).Conceptualizing school effectiveness. International Journal of Educational Research, 13, 691-706.
  • Schoenfeld, A. (1988). When good teaching leads to bad results. The disasters of well-taught mathematics courses. Educational Psychologist, 23, 145-166.
  • Stringfield, S. C. & Slavin, R. E. (1992).A hierarchical longitudinal model for elementary school effects. In B. P. M. Creemers & G. J. Reezigt (Eds), Evaluation of educational effectiveness (pp. 35-69). Groningen, The Netherlands: ICO.
  • TIMMS, (2003). TIMMS 1999 3.Uluslararası Matematik ve Fen Bilgisi Çalışması Ulusal Rapor. MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • Uzun, B. & Öğretmen, T. (2010). Fen başarısı ile ilgili bazı değişkenlerin TIMSS-R Türkiye örnekleminde cinsiyete gore ölçme değişmezliğinin değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 35(155), 26-35.
  • Valentine, J. C., Cooper, H., Bettencourt, B. A. & DuBois, D. L. (2002). Out-of-school activities and academic achievement: The mediating role of self-beliefs. Educational Psychologist, 37(4), 245-256.
  • Van den Broeck, A., Opdenakker, M.C., & Van Damme, J. (2005). The effects of student characteristics on mathematics achievement in Flemish TIMSS 1999 data. Educational Research and Evaluation: An International Journal of Theory and Practice,11(2), 107-121.
  • Webster, B. J. & Fisher, D. L. (2000). Accounting for variation in science and mathematics achievement: A multilevel analysis of Australian data TIMSS. School Effectiveness and School Improvement, 11(3),
  • Woesmann, L. (2004). How equal are educational opportunities? Family background and student achievement in Europe and the United States. Discussion paper, No. 1284. IZA: Bonn
  • Won, S. J. & Han, S. (2010). Out-of-school activities and achievement among middle school students in the U.S. and South Korea. .Journal of Advanced Academics, 21(4), 628-661.
  • Wu, X. (2010). Economic transition, school expansion and educational inequality in China, 1990- 2000.Research in Social Stratification and Mobility, 28(1), 91-108.
  • Yang, Y. (2003). Dimensions of socio-economic status and their relationship to mathematics and science achievement at individual and collective levels. Scandinavian Journal of Educational Research, 47(1), 21-41
  • Yeung, W. J., Linver, M. R., & Brooks-Gunn, J. (2002). How money matters for young children’s development: Parental investment and family processes. Child Development, 73, 1861–1879.
  • Yücel, C., Karadağ, E., & Turan, S. (2013). TIMSS 2011 Ulusal ön değerlendirme raporu. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Eğitimde Politika Analizi Raporlar Serisi I. Eskişehir.
  • Zhao, G. (2013). Essays on the effects of parental education and private tutoring on children’s education outcomes, and the rural-urban student achievement differential in China. Unpublished doctorate dissertation, The Australian National University, Australia.
There are 61 citations in total.

Details

Other ID JA36PT52KY
Journal Section Articles
Authors

Sinem Vatanartıran This is me

Gülay Dalgıç This is me

Şirin Karadeniz This is me

Publication Date July 14, 2016
Published in Issue Year 2014 Volume: 4 Issue: 3 - Volume: 4 Issue: 3

Cite

APA Vatanartıran, S., Dalgıç, G., & Karadeniz, Ş. (2016). Öğrencilerin Yabancı Dil Başarısını Açıklayan Etmenler. Pegem Eğitim Ve Öğretim Dergisi, 4(3), 1-18.
AMA Vatanartıran S, Dalgıç G, Karadeniz Ş. Öğrencilerin Yabancı Dil Başarısını Açıklayan Etmenler. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi. July 2016;4(3):1-18.
Chicago Vatanartıran, Sinem, Gülay Dalgıç, and Şirin Karadeniz. “Öğrencilerin Yabancı Dil Başarısını Açıklayan Etmenler”. Pegem Eğitim Ve Öğretim Dergisi 4, no. 3 (July 2016): 1-18.
EndNote Vatanartıran S, Dalgıç G, Karadeniz Ş (July 1, 2016) Öğrencilerin Yabancı Dil Başarısını Açıklayan Etmenler. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 4 3 1–18.
IEEE S. Vatanartıran, G. Dalgıç, and Ş. Karadeniz, “Öğrencilerin Yabancı Dil Başarısını Açıklayan Etmenler”, Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, vol. 4, no. 3, pp. 1–18, 2016.
ISNAD Vatanartıran, Sinem et al. “Öğrencilerin Yabancı Dil Başarısını Açıklayan Etmenler”. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 4/3 (July 2016), 1-18.
JAMA Vatanartıran S, Dalgıç G, Karadeniz Ş. Öğrencilerin Yabancı Dil Başarısını Açıklayan Etmenler. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi. 2016;4:1–18.
MLA Vatanartıran, Sinem et al. “Öğrencilerin Yabancı Dil Başarısını Açıklayan Etmenler”. Pegem Eğitim Ve Öğretim Dergisi, vol. 4, no. 3, 2016, pp. 1-18.
Vancouver Vatanartıran S, Dalgıç G, Karadeniz Ş. Öğrencilerin Yabancı Dil Başarısını Açıklayan Etmenler. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi. 2016;4(3):1-18.