This study aims to identify the predicting variables of Turkish 7th grade students for their foreign language achievements. In order to project the variables that could be related with students’ achievement in a foreign language test, Multi Linear Regression Analysis was employed. The results reveal that region, gender, family education level, family income level, attitude, and out-of-school activities explain students’ foreign language achievement to the degree of 16% in Turkey at country level (F= 77.791, R= .398, p=.000). All of these variables predict the foreign language achievement meaningfully in a positive direction at least at p<.05 significance level. The model formed of these variables create meaningful results for all geographical regions except for East and South Eastern Anatolian regions, where the results were not meaningful at p<.05 significance level.
Bu araştırmada, Türkiye’deki 7. sınıf öğrencilerinin yabancı dil alanındaki başarılarını yordamaya yardımcı olacak öğrenci seviyesindeki bazı faktörlerin ortaya konması hedeflenmektedir. Öğrencilerin yabancı dil testindeki başarıları ile ilişkili olabilecek değişkenleri yordamaya yönelik Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, bölge, cinsiyet, aile eğitim durumu, aile mali durumu, tutum ve okul dışı etkinlikler değişkenlerinin Türkiye genelinde (F= 77.791, R= .398, p=.000) yabancı dil başarısını % 16 oranında açıkladığı saptanmıştır. Tüm değişkenler yabancı dil başarısında pozitif yönde ve en az p
Other ID | JA36PT52KY |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 14, 2016 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 4 Issue: 3 - Volume: 4 Issue: 3 |