Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Hanehalkı Kültür ve Eğlence Harcamalarını Etkileyen Faktörlerin Analizi

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 1, 52 - 62, 26.06.2021
https://doi.org/10.30586/pek.941145

Öz

Bu çalışmanın amacı Türkiye’de hanehalkı düzeyinde yapılan, kültür ve spor harcamalarını belirleyen faktörlerin mikro veri analizini yapmaktır. Bu amaçla Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından en son 2019 yılında yapılan “Hanehalkı Bütçe Anketi” veri seti kullanılmıştır. Lojistik regresyon tahmin yönteminin kullanıldığı çalışmada bağımsız değişkenler olarak, hanehalkı reisinin cinsiyeti, eğitim düzeyi, gelir düzeyi, hanehalkı tipi, hanehalkı büyüklüğü, konut mülkiyeti, otomobil sahipliği, dışarda yeme alışkanlıkları, kredi kartı kullanımı ve hanedeki gazete ve dergi alışkanlığı alınmıştır. Elde edilen bulgulara göre kadınların, yüksek gelir ve eğitim düzeyine sahip olanların, yakınlarıyla birlikte yaşayanların, göreli geniş ailelerin, otomobil sahiplerinin, dışarda yeme alışkanlığı olanların, kredi kartı kullananların ve gazete ve dergi alışkanlığı olanların kültür ve spor harcaması yapma eğilimlerinin daha yüksek olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Akdede, S. H. (2011). Kültür ve Sanatın Politik Ekonomisi. Eflatun Basım Dağıtım Yayıncılık.
  • Agresti, A. (2003). Categorical data analysis (Vol. 482). John Wiley & Sons.
  • Büyükyazıcı, D. (2016). Kültür ve sanat ekonomisi kapsamında talep analizleri yardımı ile kültür politikasına teorik yaklaşım: Türkiye örneği. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 1(1), 71-83.
  • Cai, L. A. (1999). Relationship of household characteristics and lodging expenditure on leisure trips. Journal of Hospitality & Leisure Marketing, 6(2), 5-18.
  • Cellini, R., & Cuccia, T. (2021). Female workforce participation and household expenditure for culture and recreation: macroeconomic evidence from the Italian regions. Applied Economics, 53(14), 1659-1671.
  • Muñiz, C., Rodríguez, P., & Suárez, M. J. (2017). Participation in cultural activities: specification issues. Journal of Cultural Economics, 41(1), 71-93.
  • Juster, F. T. (1985). A note on recent changes in time use. Time, goods, and well-being, Institute for Social Research, University of Michigan, pp. 313-332.
  • Selim, S. (2020). Türkiye’de Hanehalkı Eğlence ve Kültür Harcamaları: Karşılaştırmalı Bir Analiz. İzmir Yönetim Dergisi, 1(1), 47-60.
  • Şengül, S., Şengül, H., & Lopcu, K. (2018). Türkiye'de Hanehalkının Eğlence-Kültür Harcamalarına Katılım Kararları. Business and Economics Research Journal, 9(1), 15-24.
  • Şengül, S. (2013). Türkiye’de Hanehalkı Tüketim Harcamaları: Pseudo Panel Veri ile Talep Sisteminin Tahmini, INTERNATIONAL CONFERENCE ON EURASIAN ECONOMIES 2013
  • TÜİK (2015), Zaman Kullanımı İstatistikleri, https://tuikweb.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1009.
  • TÜİK (2019). Hanehalkı Bütçe Anketi, Türkiye İstatistik Kurumu, Ankara
  • Uraz, A. (2008). Assessing patterns of household expenditures on recreation and culture in Turkey in 2003 (Master's thesis).
  • Üçdoğruk, Ş., Fahamet, A., & Hamdi, E. (2001). Türkiye hanehalkı eğlence kültür harcamalarında tobit modelin kullanımı. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(3), 13-26.
  • Wang, B. (2018). Study on Regional Culture Consumption Level and Its Affecting Factors—On Basis of 31 Provinces’ Data in China. Advances in Applied Sociology, 8(04), 350.

The Analysis Of Factors Affecting Culture And Recreation Expenditures of Household in Turkey

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 1, 52 - 62, 26.06.2021
https://doi.org/10.30586/pek.941145

Öz

The purpose of this study is to analyze the factors that affecting expenditures on culture and recreation at the level of household in Turkey. To this end, Turkey Statistical Institute (TUIK) conducted in 2019 by the latest "Household Budget Survey" data sets have been used. In the study in which the logistic regression estimation method was used, the gender of household head, income level, education level, types of household, size of household, housing ownership, automobile ownership, eating out habits, credit card usage and newspaper and/or magazine habit were used as explanatory variables. The findings obtained from the study, it was observed that women, those with high income and education level, those who live with their relatives, relatively large families, car owners, those who have eating habits outside, those who use credit cards and those who have newspaper and magazine habits have higher tendency to spend on culture and sports.

Kaynakça

  • Akdede, S. H. (2011). Kültür ve Sanatın Politik Ekonomisi. Eflatun Basım Dağıtım Yayıncılık.
  • Agresti, A. (2003). Categorical data analysis (Vol. 482). John Wiley & Sons.
  • Büyükyazıcı, D. (2016). Kültür ve sanat ekonomisi kapsamında talep analizleri yardımı ile kültür politikasına teorik yaklaşım: Türkiye örneği. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 1(1), 71-83.
  • Cai, L. A. (1999). Relationship of household characteristics and lodging expenditure on leisure trips. Journal of Hospitality & Leisure Marketing, 6(2), 5-18.
  • Cellini, R., & Cuccia, T. (2021). Female workforce participation and household expenditure for culture and recreation: macroeconomic evidence from the Italian regions. Applied Economics, 53(14), 1659-1671.
  • Muñiz, C., Rodríguez, P., & Suárez, M. J. (2017). Participation in cultural activities: specification issues. Journal of Cultural Economics, 41(1), 71-93.
  • Juster, F. T. (1985). A note on recent changes in time use. Time, goods, and well-being, Institute for Social Research, University of Michigan, pp. 313-332.
  • Selim, S. (2020). Türkiye’de Hanehalkı Eğlence ve Kültür Harcamaları: Karşılaştırmalı Bir Analiz. İzmir Yönetim Dergisi, 1(1), 47-60.
  • Şengül, S., Şengül, H., & Lopcu, K. (2018). Türkiye'de Hanehalkının Eğlence-Kültür Harcamalarına Katılım Kararları. Business and Economics Research Journal, 9(1), 15-24.
  • Şengül, S. (2013). Türkiye’de Hanehalkı Tüketim Harcamaları: Pseudo Panel Veri ile Talep Sisteminin Tahmini, INTERNATIONAL CONFERENCE ON EURASIAN ECONOMIES 2013
  • TÜİK (2015), Zaman Kullanımı İstatistikleri, https://tuikweb.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1009.
  • TÜİK (2019). Hanehalkı Bütçe Anketi, Türkiye İstatistik Kurumu, Ankara
  • Uraz, A. (2008). Assessing patterns of household expenditures on recreation and culture in Turkey in 2003 (Master's thesis).
  • Üçdoğruk, Ş., Fahamet, A., & Hamdi, E. (2001). Türkiye hanehalkı eğlence kültür harcamalarında tobit modelin kullanımı. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(3), 13-26.
  • Wang, B. (2018). Study on Regional Culture Consumption Level and Its Affecting Factors—On Basis of 31 Provinces’ Data in China. Advances in Applied Sociology, 8(04), 350.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Hakan Dikmen 0000-0001-6390-2501

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Dikmen, F. H. (2021). Türkiye’de Hanehalkı Kültür ve Eğlence Harcamalarını Etkileyen Faktörlerin Analizi. Politik Ekonomik Kuram, 5(1), 52-62. https://doi.org/10.30586/pek.941145

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.