Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla ortaya koymaktır. Araştırmadaki çalışma grubunu 2023-2024 eğitim ve öğretim yılında Batman ili merkez ilçesinde görev yapan okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmada öğretmenlerin iş sağlığı ve güvenliği kavramından yola çıkarak oluşturdukları mecazları tanımlamada ve açıklamada nitel araştırma yöntemlerinden mecazlar yoluyla nitel veri toplama deseni tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu oluşturacak katılımcıların seçimi için amaçlı örnekleme yöntemleri arasından maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri “İş sağlığı ve güvenliği....................gibidir. Çünkü....................” ifadesinin yer aldığı yarı yapılandırılmış metafor formuyla toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi ve betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonunda iş sağlığı ve güvenliği kavramının öğretmenler tarafından 68 farklı metaforla ifade edildiği görülmüştür. Bu metaforların hepsinin olumlu algıları yansıttığı tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin metaforları oluştururken ifade ettikleri gerekçelerine ve metaforların benzer özelliklerine göre 9 farklı tema (Koruyuculuk, Önleyicilik, Gereklilik, Hayatilik, Destekleyicilik, Devamlılık, Düzenleyicilik, Dayanıklılık, Evrensellik) olarak ortaya çıkmıştır. Öğretmenler iş sağlığı ve güvenliğini en çok Koruyuculuk olarak algılamışlardır. Koruyuculuk temasından sonra da Önleyicilik temasının, iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin öğretmenlerin en çok algıladığı ikinci tema olduğu görülmüştür. Bununla birlikte öğretmenlerin iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin algılarının bir bütün olarak olumlu yönde olduğu tespit edilmiştir. Bu bulgulara dayanarak öğretmenlerin iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin görüşlerinin gözden geçirilerek değerlendirilmesine yönelik öneriler sunulmuştur.
This study reveals teachers' perceptions of occupational health and safety through metaphors. The study group includes nursery, primary, secondary and high schools teachers working in the central district of Batman province in the 2023-2024 academic year. The study employed a qualitative approach to identify and explain metaphors regarding occupational health and safety. The researchers used diversity sampling, one of the purposeful sampling methods, to reach the participants. To collect data, a semi-structured from was created which included the following expression “Occupational health and safety is like.............because............”. Content and descriptive analysis methods were used to analyse the data. The findings suggested that teachers described occupational health and safety through 68 different metaphors all of which represented positive perceptions. These metaphors were categorized under nine themes based on the justifications for the metaphors and their similarity. The themes were protectiveness, preventativeness, need, essentiality, supportiveness, continuity, systematizer, resilience, and universality. The most metaphors were created under the theme of protectiveness which was followed by preventativeness. Based on these findings, suggestions are presented to review and evaluate teachers' views on occupational health and safety.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Educational Administration, Supervision, Planning and Economics (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 11, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | October 17, 2024 |
Acceptance Date | November 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 2 |