Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2017, Volume: 4 Issue: 1, 208 - 213, 01.06.2016

Abstract

References

  • Çamloğlu, N. (2014). Yavaş geçişli animasyon tekniğinin öğrencilerin akademik başarılarına, motivasyonlarına ve akademik özyeterliliklerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Daşdemir, İ. (2006). Animasyon kullanımının ilköğretim fen bilgisi dersinde akademik başarıya ve kalıcılığa olan etkisi. Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Erzurum.
  • Daşdemir, İ. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde animasyon kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına, öğrenilen bilgilerin kalıcılığına ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Ensititüsü, Erzurum.
  • Daşdemir, İ. ve Doymuş, K. (2016). 6. Sınıf elektrik ünitesinde animasyon kullanımının öğrencilerın akademik başarılarına ve bilgilerin kalıcılığına etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2).
  • Efe, H. A. (2015). Animasyon destekli çevre eğitiminin akademik başarıya, akılda kalıcılığa ve çevreye yönelik tutuma etkisi. Journal of Computer and Education Research (ISSN: 2148-2896), 3(5), 130-143.
  • Ekici, E. ve Ekici, F. (2011). Fen eğitiminde bilişim teknolojilerinden faydalanmanın yeni ve etkili bir yolu: Yavaş Geçişli Animasyonlar, Elementary Education Online, 10(2).
  • Genç, M. (2013). Öğretmen adaylarının bilgisayar animasyonları hakkında görüşleri: hücre ve dokular örneği. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 9(2), 288- 300.
  • Hoban, G. (2005). From claymation to slowmation: A teaching procedure to develop students' science understandings. Teaching Science: Australian Science Teachers Journal, 51(2).
  • Hoban, G. & Ferry, B. (2006). Teaching science concepts in higher education classes with slow motion animation (slowmation), World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare & Higher Education, 1641-1646.
  • Hoban, G. & Nielsen, W. (2010). The 5 Rs: A new teaching approach to encourage slowmations (student-generated animations) of science concepts, Teaching Science, 56, (3), 33-38.
  • Keast, S., Cooper, R., Berry, A., Loughran, J. & Hoban, G. (2010). Slowmation as a pedagogical scaffold for improving science teaching and learning. Brunei International Journal of Science and Mathematics Education, 2(1), 1-15.
  • Kidman, G., Keast, S., & Cooper, R. (2012). Understanding pre-service teacher conceptual change through slowmation animation. In (Ed.) Proceedings of 2nd International STEM in Education Conference, Beijing Normal University, Beijing, China.
  • Koç, Y., Şimşek, Ü., ve Has, C. (2013). Işık ünitesinin öğretiminde bilgisayar animasyonlarının etkisi. Muş Alparslan Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 2(2).
  • Kolomuç, A. (2009). 11. Sınıf kimyasal reaksiyonların hızları ünitesinin 5E modeline göre animasyon destekli öğretimi. Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Uzun, E. ve Karaman, İ. (2015). Slow motion animasyon tekniği ile fotoelektrik olayı konusunun modellenmesi ve öğrenci görüşleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2).

The Slow-motion Technique in Science Teaching

Year 2017, Volume: 4 Issue: 1, 208 - 213, 01.06.2016

Abstract

It is known that the usage of technological
materials in science courses is beneficial for the learning process in
education. According to Ekici and Ekici, 2011, a proper method and an efficient
learning process should be created to get involved students to this process
actively by using technological devices. Animation supported lessons can be
shown as an example method of using technology in classes. This study consists
of the meaning of the animation, using it in science teaching, upcoming of the
slowmation technique, the steps and the studies about the slow-motion
techniques. Moreover, features advantages and disadvantages of the technique
are explained. Through the animation gives the objects dynamism, the teaching
activities become more effective (Koç, Şimşek ve Has 2013). In particular,
the use of animation methods for science courses which is in the majority of
abstract concepts makes it quite clear learning for students (Daşdemir, 2006).
According to Hoban (2005) animation preparation process can be expressed as
planning, drafting, creation, rebuild. At the planning stage, the draft is
created after necessary research on the subject. Music, sound and text or other
kind of multimedia can be added creating the animation during the process.
According to the literature, the advantages of a slowmation technique are; to
develop students' skills, to make students active in the learning process, to
be able to be used in every educational level, to make the science
understandable, and to be able to prepared in a short time. The disadvantages
of a slowmation technique are; to be expensive because of the need of
technological devices such as camera, computer and tripod, the difficulty of
practicing in crowded classrooms, students’ inability to create ideas for
sketches and models necessary for the process of creating animation (Ekici and
Ekici, 2011). Although the first practices of slow-motion techniques in teaching
may seem as compulsive or time consuming, more efficient results in terms of
learning can be achieved after a few attempts if it is used properly. For this
reason, the slow-motion technique can be recommended in science lessons for.

References

  • Çamloğlu, N. (2014). Yavaş geçişli animasyon tekniğinin öğrencilerin akademik başarılarına, motivasyonlarına ve akademik özyeterliliklerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Daşdemir, İ. (2006). Animasyon kullanımının ilköğretim fen bilgisi dersinde akademik başarıya ve kalıcılığa olan etkisi. Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Erzurum.
  • Daşdemir, İ. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde animasyon kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına, öğrenilen bilgilerin kalıcılığına ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Ensititüsü, Erzurum.
  • Daşdemir, İ. ve Doymuş, K. (2016). 6. Sınıf elektrik ünitesinde animasyon kullanımının öğrencilerın akademik başarılarına ve bilgilerin kalıcılığına etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2).
  • Efe, H. A. (2015). Animasyon destekli çevre eğitiminin akademik başarıya, akılda kalıcılığa ve çevreye yönelik tutuma etkisi. Journal of Computer and Education Research (ISSN: 2148-2896), 3(5), 130-143.
  • Ekici, E. ve Ekici, F. (2011). Fen eğitiminde bilişim teknolojilerinden faydalanmanın yeni ve etkili bir yolu: Yavaş Geçişli Animasyonlar, Elementary Education Online, 10(2).
  • Genç, M. (2013). Öğretmen adaylarının bilgisayar animasyonları hakkında görüşleri: hücre ve dokular örneği. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 9(2), 288- 300.
  • Hoban, G. (2005). From claymation to slowmation: A teaching procedure to develop students' science understandings. Teaching Science: Australian Science Teachers Journal, 51(2).
  • Hoban, G. & Ferry, B. (2006). Teaching science concepts in higher education classes with slow motion animation (slowmation), World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare & Higher Education, 1641-1646.
  • Hoban, G. & Nielsen, W. (2010). The 5 Rs: A new teaching approach to encourage slowmations (student-generated animations) of science concepts, Teaching Science, 56, (3), 33-38.
  • Keast, S., Cooper, R., Berry, A., Loughran, J. & Hoban, G. (2010). Slowmation as a pedagogical scaffold for improving science teaching and learning. Brunei International Journal of Science and Mathematics Education, 2(1), 1-15.
  • Kidman, G., Keast, S., & Cooper, R. (2012). Understanding pre-service teacher conceptual change through slowmation animation. In (Ed.) Proceedings of 2nd International STEM in Education Conference, Beijing Normal University, Beijing, China.
  • Koç, Y., Şimşek, Ü., ve Has, C. (2013). Işık ünitesinin öğretiminde bilgisayar animasyonlarının etkisi. Muş Alparslan Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 2(2).
  • Kolomuç, A. (2009). 11. Sınıf kimyasal reaksiyonların hızları ünitesinin 5E modeline göre animasyon destekli öğretimi. Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Uzun, E. ve Karaman, İ. (2015). Slow motion animasyon tekniği ile fotoelektrik olayı konusunun modellenmesi ve öğrenci görüşleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2).
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Articles
Authors

Özge Nur Uzuner This is me

Recep Çakır This is me

Publication Date June 1, 2016
Acceptance Date November 30, 2016
Published in Issue Year 2017 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Uzuner, Ö. N., & Çakır, R. (2016). The Slow-motion Technique in Science Teaching. Participatory Educational Research, 4(1), 208-213.