Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2022, Volume: 9 Issue: 2, 358 - 397, 01.03.2022
https://doi.org/10.17275/per.22.45.9.2

Abstract

References

  • Arslan, A. (2008). Web destekli öğretimin ve öğretimsel materyal kullanımının öğrencilerin matematik kaygısına, tutumuna ve başarısına etkisi [The effects of web supported instruction and use of instructional materials on students? Mathematics anxieties, attitudes and achievements]. Marmara Üniversitesi [Marmara University]: Doktora tezi [Doctoral thesis].
  • Baki, A. (2002). Bilgisayar destekli matematik öğretimi [Computer aided mathematics teaching]. İstanbul: TÜBİTAK/BİTAV Ceren Yayınları [TÜBİTAK/BİTAV Ceren Pub.].
  • Binbay, T., Ulaş, H., Elbi, H., & Alptekin, K. (2011). Türkiye’ de psikoz epidemiyolojisi: Yaygınlık tahminleri ve başvuru oranları üzerine sistematik bir gözden geçirme [The psychosis epidemiology in Turkey: A systematic review on prevalence estimates and admission rates]. Türk Psikiyatri Dergisi [Turkish Journal of Psychiatry], 22(1), 40-52.
  • Borenstein, M., Hedges, L., Higgins, J. P. T, & Rothstein, H. (2009). Meta-analysis fixed effects vs. random effects. United Kingdom: John Wiley & Sons
  • Camnalbur, M. (2008). Bilgisayar destekli öğretimin etkililiği üzerine bir meta analiz çalışması [A meta-analysis for the effectiveness of computer based education]. Marmara Üniversitesi [Marmara University]: Yüksek Lisans Tezi [Master’s thesis].
  • Carter, V., & Good, E. (1973). Dictionary of Education, 4th Edition. New York: McGraw Hill Book Company. Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education, 6th edition, Rotledge Falmer, New York.
  • Çavuş, H. (2006). Türkiye’de matematik öğretiminde öğretmenlerin eğitim ortamlarında bilgisayar ve matematik programlarından yararlanma düzeyleri [Mathematics teachers' usage level of the computer and mathematics programs at the educational contexts in Turkey]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi [Yuzuncu Yil University]: Doktora tezi [Doctoral thesis].
  • Dinçer, S. (2014). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta-analiz [Applied meta-analysis in educational sciences]. Ankara: Pegem Akademi Yayınları [Pegem Academy].
  • Durmuş, S. (2001). Matematik eğitimine oluşturmacı yaklaşımlar [Constructivist approaches to mathematics education]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri [Educational Sciences:Theory and Practice], 1, 93-107.
  • Egger M, Smith G. D., & Phillips A.N., (1997). Meta-analysis: Principles and procedures. BMJ, 315, 1533-1537. Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi. (2016). Eğitim teknolojisi kılavuzu [Education technology guide]. Ankara: MEB EARGED Yayınları [MEB EARGED Pub.].
  • Ersoy, Y. (2003). Teknoloji destekli matematik öğretimi- II: hesap makinesinin matematik etkinliklerinde kullanılması [Technology supported mathematics teaching-ii: using calculator in mathematics activities]. İlköğretim-online [Elementary Education Online], 2(2), 19-27. http://ilkogretim-online.org.tr/
  • Ersoy, Y. (2005). Matematik eğitimini yenileme yönünde ileri hareketler-I: Teknoloji destekli matematik öğretimi [Movements for innovations of mathematics education-I: Technology supported mathematics teaching]. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(2), 51-63.
  • Ersoy, Y. (2005). Fen lisesi matematik öğretmenlerinin görüşleri-II: Matematik öğretim ortamı ve bazı kısıtlar [The views of science lyceum mathematics teachers-II: The media of mathematics teaching and some constraints]. The Turkish Journal of Educational Technology, 4(4). 135-145.
  • Güven, B. (2002). Dinamik geometri yazılımı cabri ile keşfederek geometri öğrenme [Exploratory geometry learning within cabri-based environment]. Karadeniz Teknik Üniversitesi[Karadeniz Technical University]: Yüksek Lisans Tezi [Master’s thesis].
  • Hacısalihoğlu Karadeniz, M., & Akar, Ü. (2014). Dinamik geometri yazılımının açıortay ve kenarortay öğretiminde meslek lisesi öğrencilerinin başarılarına etkisi [The effect of dynamic geometry software on the vocational high school students' succes for teaching bisector and the median concepts]. Bilgisayar ve Eğitim Araştırmaları Dergisi[Journal of Computer and Education Research], 2(4), 74-90.
  • Kış, A. (2014). Okul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışlarını gösterme düzeylerine ilişkin yönetici ve öğretmen görüşlerine yönelik bir meta-analiz [The views of administrators and teachers on levels of principals instructional leadership behaviours: A meta-analysis]. İnönü Üniversitesi [Inonu University]: Yüksek Lisans Tezi [Master’s thesis].
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2016). İlköğretim matematik dersi öğretim programı ve kılavuzu [Elementary math curriculum and guide]. Ankara. Ankara: MEB Yayınları [MEB Pub].
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2016). Ortaöğretim matematik dersi (9, 10, 11 ve 12. sınıflar) öğretim programı [Secondary education mathematics course (grades 9, 10, 11 and 12) curriculum] Ankara: MEB Yayınları [MEB Pub].
  • National Council of teachers of Mathematics (2004). Principles and Standards for School Mathematics, VA: Philadelphia.
  • Okursoy Günhan, F. (2009). Kavram haritaları öğretim stratejisinin öğrenci başarısına etkisi: bir meta analiz çalışması [The effect of concept mapping on learner success: A meta-analytic study]. Marmara Üniversitesi [Marmara University]: Yüksek Lisans Tezi [Master’s thesis].
  • Olkun, S., & Toluk, Z. (2001). İlköğretimde matematik öğretimi 1 – 5 sınıflar [Teaching mathematics in primary education grades 1-5]. Ankara: Artım Yayınları [Artım Pub].
  • Öksüz, C., & Ak, Ş. (2010). İlköğretim okullarında matematik derslerinde teknoloji kullanım düzeyini belirleme ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması [A validity and reliability study of the level of technology use scale in mathematics lessons at elementary school level]. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi [Electronic Journal of Social Sciences], 9(32), 372-383.
  • Özcan, Ş. (2008). Eğitim yöneticisinin cinsiyet ve hizmet içi eğitim durumunun göreve etkisi: Bir meta analitik etki analizi [The effect of education managers' gender and in-service training status on the task: A meta-analytical impact analysis]. Marmara Üniversitesi[Marmara University]: Doktora Tezi [Doctoral thesis].
  • Tarım, K. (2003). Kubaşık öğrenme yönteminin matematik öğretimindeki etkinliği ve kubaşık öğrenme yöntemine ilişkin bir meta analiz çalışması [Effectiveness of cooperative learning method on teaching mathematics and meta analytic study for cooperative learning method]. Çukurova Üniversitesi [Cukurova University]: Doktora Tezi [Doctoral thesis].
  • Thalheimer, W., & Cook, S. (2002, August). How to calculate effect sizes from published research articles: A simplified methodology. Retrieved November 31, 2002 from http://work-learning.com/effect_sizes.htm.
  • Üstün, U., & Eryılmaz, A. (2014). Etkili araştırma sentezleri yapabilmek için bir araştırma yöntemi: Meta-analiz [A research methodology to conduct effective research syntheses: Meta-analysis]. Education and Science, 39(174), 1-32.
  • Wolf, F. M. (1986). Meta-analysis: Quantitative methods for research synthesis. California: Sage Publications Inc.
  • Yıldız, N. (2009). Meta-analizinde heterojenliğin ve farklı varyans tahmin yöntemlerinin incelenmesi [Analysis of the heterogeneity and various variance estimation methods in meta-analysis]. Marmara Üniversitesi[Marmara University]: Doktora Tezi [Doctoral thesis].

The Effect of Technology Assisted Teaching on Success in Mathematics and Geometry: A Meta-Analysis Study

Year 2022, Volume: 9 Issue: 2, 358 - 397, 01.03.2022
https://doi.org/10.17275/per.22.45.9.2

Abstract

In this research, experimental studies comparing the effectiveness of technology-assisted teaching to traditional method up on mathematical and geometry success are combined through meta-analytical review method. For that purpose, articles, master’s, and doctoral theses carried out between the years 2000-2016 in Turkey are examined. 98 studies on academic achievement meet the specified criteria and thus were included in the meta-analysis and the effect size between variables has been demonstrated by assembling numerically the findings of these studies. CMA 2.0, MS Office Excel 2010 programs were used in the analysis of the data. As a result of the calculations of meta-analysis, the effect size of the technology-assisted teaching is calculated as 0,758 on students' mathematics achievement and as 1,136 on students' geometry achievement. This study is based on the classification system according to Cohen (1988). The effect sizes attained represent a medium effect size for mathematics academic achievement and a very large size for geometry achievement. Those both values are regarded as medium effect size according to Cohen (1988). In addition, the comparative effect sizes of the studies included in the study were calculated according to techniques of implementation, level of education and learning fields. At the end of the research, it is found that according to the traditional learning method of technology-assisted mathematic and geometry teaching is more effective in terms of achievement. It is concluded that the effect size on the academic achievement of mathematic and geometry does not differ according to time of implementation, level of education, and learning fields

References

  • Arslan, A. (2008). Web destekli öğretimin ve öğretimsel materyal kullanımının öğrencilerin matematik kaygısına, tutumuna ve başarısına etkisi [The effects of web supported instruction and use of instructional materials on students? Mathematics anxieties, attitudes and achievements]. Marmara Üniversitesi [Marmara University]: Doktora tezi [Doctoral thesis].
  • Baki, A. (2002). Bilgisayar destekli matematik öğretimi [Computer aided mathematics teaching]. İstanbul: TÜBİTAK/BİTAV Ceren Yayınları [TÜBİTAK/BİTAV Ceren Pub.].
  • Binbay, T., Ulaş, H., Elbi, H., & Alptekin, K. (2011). Türkiye’ de psikoz epidemiyolojisi: Yaygınlık tahminleri ve başvuru oranları üzerine sistematik bir gözden geçirme [The psychosis epidemiology in Turkey: A systematic review on prevalence estimates and admission rates]. Türk Psikiyatri Dergisi [Turkish Journal of Psychiatry], 22(1), 40-52.
  • Borenstein, M., Hedges, L., Higgins, J. P. T, & Rothstein, H. (2009). Meta-analysis fixed effects vs. random effects. United Kingdom: John Wiley & Sons
  • Camnalbur, M. (2008). Bilgisayar destekli öğretimin etkililiği üzerine bir meta analiz çalışması [A meta-analysis for the effectiveness of computer based education]. Marmara Üniversitesi [Marmara University]: Yüksek Lisans Tezi [Master’s thesis].
  • Carter, V., & Good, E. (1973). Dictionary of Education, 4th Edition. New York: McGraw Hill Book Company. Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education, 6th edition, Rotledge Falmer, New York.
  • Çavuş, H. (2006). Türkiye’de matematik öğretiminde öğretmenlerin eğitim ortamlarında bilgisayar ve matematik programlarından yararlanma düzeyleri [Mathematics teachers' usage level of the computer and mathematics programs at the educational contexts in Turkey]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi [Yuzuncu Yil University]: Doktora tezi [Doctoral thesis].
  • Dinçer, S. (2014). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta-analiz [Applied meta-analysis in educational sciences]. Ankara: Pegem Akademi Yayınları [Pegem Academy].
  • Durmuş, S. (2001). Matematik eğitimine oluşturmacı yaklaşımlar [Constructivist approaches to mathematics education]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri [Educational Sciences:Theory and Practice], 1, 93-107.
  • Egger M, Smith G. D., & Phillips A.N., (1997). Meta-analysis: Principles and procedures. BMJ, 315, 1533-1537. Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi. (2016). Eğitim teknolojisi kılavuzu [Education technology guide]. Ankara: MEB EARGED Yayınları [MEB EARGED Pub.].
  • Ersoy, Y. (2003). Teknoloji destekli matematik öğretimi- II: hesap makinesinin matematik etkinliklerinde kullanılması [Technology supported mathematics teaching-ii: using calculator in mathematics activities]. İlköğretim-online [Elementary Education Online], 2(2), 19-27. http://ilkogretim-online.org.tr/
  • Ersoy, Y. (2005). Matematik eğitimini yenileme yönünde ileri hareketler-I: Teknoloji destekli matematik öğretimi [Movements for innovations of mathematics education-I: Technology supported mathematics teaching]. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(2), 51-63.
  • Ersoy, Y. (2005). Fen lisesi matematik öğretmenlerinin görüşleri-II: Matematik öğretim ortamı ve bazı kısıtlar [The views of science lyceum mathematics teachers-II: The media of mathematics teaching and some constraints]. The Turkish Journal of Educational Technology, 4(4). 135-145.
  • Güven, B. (2002). Dinamik geometri yazılımı cabri ile keşfederek geometri öğrenme [Exploratory geometry learning within cabri-based environment]. Karadeniz Teknik Üniversitesi[Karadeniz Technical University]: Yüksek Lisans Tezi [Master’s thesis].
  • Hacısalihoğlu Karadeniz, M., & Akar, Ü. (2014). Dinamik geometri yazılımının açıortay ve kenarortay öğretiminde meslek lisesi öğrencilerinin başarılarına etkisi [The effect of dynamic geometry software on the vocational high school students' succes for teaching bisector and the median concepts]. Bilgisayar ve Eğitim Araştırmaları Dergisi[Journal of Computer and Education Research], 2(4), 74-90.
  • Kış, A. (2014). Okul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışlarını gösterme düzeylerine ilişkin yönetici ve öğretmen görüşlerine yönelik bir meta-analiz [The views of administrators and teachers on levels of principals instructional leadership behaviours: A meta-analysis]. İnönü Üniversitesi [Inonu University]: Yüksek Lisans Tezi [Master’s thesis].
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2016). İlköğretim matematik dersi öğretim programı ve kılavuzu [Elementary math curriculum and guide]. Ankara. Ankara: MEB Yayınları [MEB Pub].
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2016). Ortaöğretim matematik dersi (9, 10, 11 ve 12. sınıflar) öğretim programı [Secondary education mathematics course (grades 9, 10, 11 and 12) curriculum] Ankara: MEB Yayınları [MEB Pub].
  • National Council of teachers of Mathematics (2004). Principles and Standards for School Mathematics, VA: Philadelphia.
  • Okursoy Günhan, F. (2009). Kavram haritaları öğretim stratejisinin öğrenci başarısına etkisi: bir meta analiz çalışması [The effect of concept mapping on learner success: A meta-analytic study]. Marmara Üniversitesi [Marmara University]: Yüksek Lisans Tezi [Master’s thesis].
  • Olkun, S., & Toluk, Z. (2001). İlköğretimde matematik öğretimi 1 – 5 sınıflar [Teaching mathematics in primary education grades 1-5]. Ankara: Artım Yayınları [Artım Pub].
  • Öksüz, C., & Ak, Ş. (2010). İlköğretim okullarında matematik derslerinde teknoloji kullanım düzeyini belirleme ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması [A validity and reliability study of the level of technology use scale in mathematics lessons at elementary school level]. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi [Electronic Journal of Social Sciences], 9(32), 372-383.
  • Özcan, Ş. (2008). Eğitim yöneticisinin cinsiyet ve hizmet içi eğitim durumunun göreve etkisi: Bir meta analitik etki analizi [The effect of education managers' gender and in-service training status on the task: A meta-analytical impact analysis]. Marmara Üniversitesi[Marmara University]: Doktora Tezi [Doctoral thesis].
  • Tarım, K. (2003). Kubaşık öğrenme yönteminin matematik öğretimindeki etkinliği ve kubaşık öğrenme yöntemine ilişkin bir meta analiz çalışması [Effectiveness of cooperative learning method on teaching mathematics and meta analytic study for cooperative learning method]. Çukurova Üniversitesi [Cukurova University]: Doktora Tezi [Doctoral thesis].
  • Thalheimer, W., & Cook, S. (2002, August). How to calculate effect sizes from published research articles: A simplified methodology. Retrieved November 31, 2002 from http://work-learning.com/effect_sizes.htm.
  • Üstün, U., & Eryılmaz, A. (2014). Etkili araştırma sentezleri yapabilmek için bir araştırma yöntemi: Meta-analiz [A research methodology to conduct effective research syntheses: Meta-analysis]. Education and Science, 39(174), 1-32.
  • Wolf, F. M. (1986). Meta-analysis: Quantitative methods for research synthesis. California: Sage Publications Inc.
  • Yıldız, N. (2009). Meta-analizinde heterojenliğin ve farklı varyans tahmin yöntemlerinin incelenmesi [Analysis of the heterogeneity and various variance estimation methods in meta-analysis]. Marmara Üniversitesi[Marmara University]: Doktora Tezi [Doctoral thesis].
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Hayati Çavuş 0000-0001-5602-5221

Serap Deniz This is me 0000-0002-9458-1453

Publication Date March 1, 2022
Acceptance Date July 24, 2021
Published in Issue Year 2022 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Çavuş, H., & Deniz, S. (2022). The Effect of Technology Assisted Teaching on Success in Mathematics and Geometry: A Meta-Analysis Study. Participatory Educational Research, 9(2), 358-397. https://doi.org/10.17275/per.22.45.9.2