Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2021, Volume: 8 Issue: 3, 209 - 221, 25.07.2021

Abstract

References

  • Aktaş, Ş. (2009). Edebî metin ve özellikleri. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 15(39), 187-200.
  • Altun, A. (2016). Tarih merakına yönelik bir inceleme: fen-edebiyat fakültesi (AİBÜ) tarih bölümü öğrencilerinin tarihe dair merakları. Turkish History Education Journal, 5(2), 390-436.
  • Arıcı, A. (2008). Okumayı niye sevmiyoruz? üniversite öğrencileri ile mülakatlar/Why Don't We Like Reading? Interviews with Undergraduates. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 91-100.
  • Arslan, A., & Şimşek, G. S. (2018). Ortaöğretim Öğrencileri için Türk Dili ve Edebiyatı Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1).
  • Bayazıt, Z. (2012). Türk edebiyatı ile dil ve anlatım derslerinde karşılaşılan sorunlar ve bu sorunlara yönelik çözüm önerileri [Unpublished master’s thesis]. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem A Yayıncılık.
  • Can, R. (2016). Türk edebiyatı dersine katılıma yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 325-344.
  • Comrey, A. L., & Lee, H. B. (1992). A first course in factor analysis (2nd Edition). Lawrence Erlbaum.
  • Çeçen, M. A. & Deniz, E. (2015). Lise öğrencilerinin okumaya yönelik tutumları (Diyarbakır ili örneği). Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(30).
  • Ebadi, H. (2020). Bütünleşik anksiyete stres ölçeği ölçek geliştirme çalışması. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 89-99.
  • Gay, L. R., & Airasian, P. (2000). Educational research: competencies for analysis and application. Merrill an imprint of Prentice Hall.
  • George, D. & Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update (10a ed.). Pearson Education Inc.
  • Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. R. (2008). Structural equation modeling: Guidelines for determining model fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53–60.
  • Karakuş, İ. (2005). Türkçe Türk dili ve edebiyatı öğretimi:(öğretmen el kitabı). Sistem Ofset Yayınları.
  • Kashdan, T. B., Rose, P., & Fincham, F. D. (2004). Curiosity and exploration: Facilitating positive subjective experiences and personal growth opportunities. Journal of Personality Assessment, 82(3), 291-305.
  • Kilmer, S.J. & Hofman, H. (1995). Transforming science curriculum. In S. Bredekamp & Rosegrant, T. (Eds.). Reaching potentials: Transforming early childhood curriculum and assessment (pp. 43-63). NAEYC.
  • Koç, S. & Müftüoğlu, G. (1998). Dinleme ve okuma öğretimi. S. Topbaş (Ed.). In Türkçe öğretimi. (pp.53-70). Açık Öğretim Fakültesi Yayınları No: 587.
  • Kuzu, T. S. (2013). Öğretmen adaylarının okumaya karşı tutumları ile genel kültür düzeyleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 2(6), 55.
  • Özdamar, K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. Kaan Kitapevi.
  • Renesse, C., & Ecke, V. (2017). Teaching inquiry with a lens toward curiosity. PRIMUS, 27(1), 148-164.
  • Schmitt, F. F., & Lahroodi, R. (2008). The epistemic value of curiosity. Educational theory, 58(2), 125-148.
  • Schumacker, R. E. & Lomax, R. G. (2004). A beginner’s guide to structural equation modeling. Taylor & Francis.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.
  • Şimşek Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş, temel ilkeler ve LİSREL uygulamaları. Ekinoks Yayınları.
  • Tabachnick, B. G. & Fidel, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Pearson Education Inc.
  • Tabachnick, B. G. & Fidel, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th edition). Boston: Pearson Education Inc.
  • Taşkesenlioğlu, L. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin okuma alışkanlıkları üzerine bir inceleme. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9).
  • Uzun, H. & Hüküm, M. (2014). Öğretmen adaylarının çağdaş Türk edebiyatına yönelik ilgilerinin incelenmesi (Kilis ili örneği). Journal of Social Sciences/Sosyal Bilimler Dergisi (2146-4561), 4(8).
  • Ünsal Batum, A. (2015). Çocuk edebiyatı yapıtlarının öğrencilerin okumaya güdülenmesine etkisi [Unpublished doctoral dissertation]. Ankara Üniversitesi.
  • Waltz, C. F., Strcikland, O. L. & Lenz, E. R. (2010). Measurement in nursing and health research. Springer.
  • Wang. J. & Wang, X. (2012). Structural equation modelling: applications using Mplus: methods and applications. John Wiley & Sons.
  • Wigfield, A., & Guthrie, J. T. (1997). Relations of children’s motivation for reading to the amount and breadth of their reading. Journal of Educational Psychology, 89, 420–432

Literary Curiosity Scale for Secondary Education Students: A Scale Development Study

Year 2021, Volume: 8 Issue: 3, 209 - 221, 25.07.2021

Abstract

This study is an attitude scale development study that reveals high school students (9th, 10th, 11th grades) literary curiosity. It is thought that students with high literary curiosity have a reading culture. Reading culture is a reading level reached by transforming reading into a habit and critical reading skill. The scale created for this purpose is a 5-point Likert-type scale consisting of 30 items. The scales pilot study was conducted on 522 high school students in the fall semester of the 2018-2019 academic year. Exploratory factor analysis was performed to assess the construct validity of the scale. A relationship was found between the variables in the factor analysis of the items (KMO=0.955>0.60). This size was sufficient for factor analysis. As a result of the factor analysis, the variables were gathered under four factors with a total explained variance of 52.664%. The Cronbach’s Alpha (α) internal consistency coefficient for the scale items was found to be 0.945. According to the scale and test-retest findings, the scale scores differed in the bottom 27% and top 27% groups. Therefore, the literary curiosity scale was found out to be a valid and reliable instrument considering the alpha for reliability, the explained variance value, and the factor loads.

References

  • Aktaş, Ş. (2009). Edebî metin ve özellikleri. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 15(39), 187-200.
  • Altun, A. (2016). Tarih merakına yönelik bir inceleme: fen-edebiyat fakültesi (AİBÜ) tarih bölümü öğrencilerinin tarihe dair merakları. Turkish History Education Journal, 5(2), 390-436.
  • Arıcı, A. (2008). Okumayı niye sevmiyoruz? üniversite öğrencileri ile mülakatlar/Why Don't We Like Reading? Interviews with Undergraduates. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 91-100.
  • Arslan, A., & Şimşek, G. S. (2018). Ortaöğretim Öğrencileri için Türk Dili ve Edebiyatı Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1).
  • Bayazıt, Z. (2012). Türk edebiyatı ile dil ve anlatım derslerinde karşılaşılan sorunlar ve bu sorunlara yönelik çözüm önerileri [Unpublished master’s thesis]. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem A Yayıncılık.
  • Can, R. (2016). Türk edebiyatı dersine katılıma yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 325-344.
  • Comrey, A. L., & Lee, H. B. (1992). A first course in factor analysis (2nd Edition). Lawrence Erlbaum.
  • Çeçen, M. A. & Deniz, E. (2015). Lise öğrencilerinin okumaya yönelik tutumları (Diyarbakır ili örneği). Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(30).
  • Ebadi, H. (2020). Bütünleşik anksiyete stres ölçeği ölçek geliştirme çalışması. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 89-99.
  • Gay, L. R., & Airasian, P. (2000). Educational research: competencies for analysis and application. Merrill an imprint of Prentice Hall.
  • George, D. & Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update (10a ed.). Pearson Education Inc.
  • Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. R. (2008). Structural equation modeling: Guidelines for determining model fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53–60.
  • Karakuş, İ. (2005). Türkçe Türk dili ve edebiyatı öğretimi:(öğretmen el kitabı). Sistem Ofset Yayınları.
  • Kashdan, T. B., Rose, P., & Fincham, F. D. (2004). Curiosity and exploration: Facilitating positive subjective experiences and personal growth opportunities. Journal of Personality Assessment, 82(3), 291-305.
  • Kilmer, S.J. & Hofman, H. (1995). Transforming science curriculum. In S. Bredekamp & Rosegrant, T. (Eds.). Reaching potentials: Transforming early childhood curriculum and assessment (pp. 43-63). NAEYC.
  • Koç, S. & Müftüoğlu, G. (1998). Dinleme ve okuma öğretimi. S. Topbaş (Ed.). In Türkçe öğretimi. (pp.53-70). Açık Öğretim Fakültesi Yayınları No: 587.
  • Kuzu, T. S. (2013). Öğretmen adaylarının okumaya karşı tutumları ile genel kültür düzeyleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 2(6), 55.
  • Özdamar, K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. Kaan Kitapevi.
  • Renesse, C., & Ecke, V. (2017). Teaching inquiry with a lens toward curiosity. PRIMUS, 27(1), 148-164.
  • Schmitt, F. F., & Lahroodi, R. (2008). The epistemic value of curiosity. Educational theory, 58(2), 125-148.
  • Schumacker, R. E. & Lomax, R. G. (2004). A beginner’s guide to structural equation modeling. Taylor & Francis.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.
  • Şimşek Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş, temel ilkeler ve LİSREL uygulamaları. Ekinoks Yayınları.
  • Tabachnick, B. G. & Fidel, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Pearson Education Inc.
  • Tabachnick, B. G. & Fidel, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th edition). Boston: Pearson Education Inc.
  • Taşkesenlioğlu, L. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin okuma alışkanlıkları üzerine bir inceleme. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9).
  • Uzun, H. & Hüküm, M. (2014). Öğretmen adaylarının çağdaş Türk edebiyatına yönelik ilgilerinin incelenmesi (Kilis ili örneği). Journal of Social Sciences/Sosyal Bilimler Dergisi (2146-4561), 4(8).
  • Ünsal Batum, A. (2015). Çocuk edebiyatı yapıtlarının öğrencilerin okumaya güdülenmesine etkisi [Unpublished doctoral dissertation]. Ankara Üniversitesi.
  • Waltz, C. F., Strcikland, O. L. & Lenz, E. R. (2010). Measurement in nursing and health research. Springer.
  • Wang. J. & Wang, X. (2012). Structural equation modelling: applications using Mplus: methods and applications. John Wiley & Sons.
  • Wigfield, A., & Guthrie, J. T. (1997). Relations of children’s motivation for reading to the amount and breadth of their reading. Journal of Educational Psychology, 89, 420–432
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Nil Didem Şimşek 0000-0002-3494-1971

Fatih Sontay This is me 0000-0002-9191-198X

Publication Date July 25, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 8 Issue: 3

Cite

APA Şimşek, N. D., & Sontay, F. (2021). Literary Curiosity Scale for Secondary Education Students: A Scale Development Study. International Journal of Psychology and Educational Studies, 8(3), 209-221.