Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect Of Play Method On Creating Pattern Ability To Children In The Preschool Educational Institution

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 3, 77 - 91, 01.10.2017

Öz

The purpose of this research is to demonstrate the effectiveness of the game
method in acquiring pattern skills for children who attend the pre-school
education institution. The working group of the study consisted of 44 children,
including 21 trials and 23 control groups attending a pre-school education
institution in the city center of Istanbul. The study was conducted using an
experimental design with pre-test post-test control group. The "Personal
Information Form" was used to get information about children and their
families, and the "Pattern Competency Test" developed by Kesicioğlu (2013)
was used to evaluate the pattern skills of children. The "Game Based Pattern
Skills Program" prepared by the researcher for the children in the experimental
group was applied three times a week for seven weeks and six days. Meanwhile,
the children in the control group continued their current training. The data
obtained in the study were analyzed using the SPSS 23 program. In the analysis
of the data, Shapiro-Wilk test, Mann-Whitney U test and Wilcoxon Marked
Rank test were used. As a result of the research, it was both seen that after the
game-based pattern skills program, the children in the experimental and
control groups did not make any difference in the ability of Pattern-Based
Object-Oriented Patterning (p> 0.05); and that the children in the experimental
group had a significant difference in the ability to complete the Missing Object
in a Pattern and to Create an Original Pattern by Objects compared to the
children in the control group (p <0,05). As a result, it was observed that the
game-based pattern skills program given to children positively affected the
development of pattern skills of the children in the experimental group.

Kaynakça

  • Akkuş Sevigen, Fatma (2013), Oyun Temelli Matematik Eğitim Programının Çocuğun Matematik Gelişimine Etkisinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, T.C. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Akman, Berrin (2002), “Okul Öncesi Dönemde Matematik”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 23, s. 244-248. Birken, M. ve A. C. Coon (2008), Discovering Patterns In Mathematics and Poetry, Rodopi, Amsterdam. Blanton, M. L. ve Kaput, J. J. (2004), “Elementary Grades Students’ Capacity for Functional Thinking”, Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Volume: 2, p. 135-142. Bursalıoğlu, Fikri (2010). Örüntü ve Süsleme Etkinliklerinin, Analizle Öğretim Yöntemiyle Öğretiminin İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Dersine Yönelik Tutumları ve Akademik Başarıları Üzerine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, T.C. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. Cengiz, Özlem (2002), 5.6-6 Yaş Çocuklarının Görsel Algı Gelişimini Destekleyici Eğitim Programının Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, T.C. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Ciancio, D., A. Sadovsky, V. Malabonga, L. Trueblood ve R. Pasnak (1999), “Teaching Classification and Seriation to Preschoolers”, Child Study Journal, Volume: 29, Issue: 3, p. 193-205. Clements, D. H. ve J. Sarama (2014), Learning and Teaching Early Math The Learning Trajectories Approach, Routledge, New York and London. Ercan, Zülfiye Gül (2009), Anasınıfına Devam Eden Altı Yaş Çocuklarına Verilen Görsel Algı Eğitiminin Görsel-Motor Koordinasyon Gelişimine Etkisinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Gök Çolak, Feride (2016), Örüntü Temelli Matematik Eğitimi Programı’nın 61-72 Aylık Çocukların Akıl Yürütme Becerisine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, T.C. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Guerrero, L. ve A. Rivera (2002), “Exploration of Patterns and Recursive Functions”, Proceedings of the Annual Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (24th, Athens, Georgia, October 26-29) (Volume 1-4), Editors: In D. S. Mewborn, P. Sztajn, D. Y. White, H. G. Heide, L. Y. Bryant ve K. Nooney, Athens, PME-NA, Georgia. Güven, Nergis (1989), “Okul Öncesi Dönemde Matematik Eğitimi”, Ya-Pa 6. Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri Kitabı, Ya-Pa Yayınları, İstanbul. Güven, Yıldız (1998), “Kız ve Erkek Çocuklarda Matematik Yeteneği ve Matematik Başarısı Konusunda Okul Öncesi ve İlkokul (İlköğretim) Öğretmenlerinin Görüşlerinin Değerlendirilmesi”, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı: 10, s. 121-138. Hargreaves, M., D. Shorrocks-Taylor ve J. Threlfall (1998), “Children’s Strategies With Number Patterns”, Educational Studies, Volume: 24, Issue: 3, p. 315-331. Herbert, K. ve H. R. Brown (1997), “Patterns as Tools for Algebraic Reasoning”, Teaching Children Mathematics, Volume: 3, p. 123-128. Hoşgör, Aslı (2010), İlköğretim 1. Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Derslerinde Oyun Etkinliklerinin Kullanımına İlişkin Görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, T.C. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. İncikabı, Lutfi ve Abdulkadir Tuna (2012), “Türkiye ve Amerika Eğitim Sistemlerinin 60-72 Aylıklar İçin Geliştirilen Okul Öncesi Matematik Eğitimi Programı Açısından Karşılaştırılması”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 3, s. 94-101. Karaduman, B. Dilek (2004), Dikkat Toplama Eğitim Programının İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Dikkat Toplama Düzeyi, Benlik Algısı ve Başarı Düzeylerine Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Karaman, Selin ve İvrendi, Asiye (2015), “Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Matematik Becerileri ile Onların Sosyo-Demografik Özellikleri ve Sosyo-Dramatik Oyunları Arasındaki İlişki”, Eğitim ve Bilim, Cilt: 40, Sayı: 177, s. 313-326. Kesicioğlu, Oğuz Serdar (2013), “Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Matematiksel Örüntü Becerilerinin İncelenmesi”, Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, Sayı: 13, s. 19-26. Kılıç, Meral (2007), İlköğretim 1. Sınıf Matematik Dersinde Oyunla Öğretimde Kullanılan Ödüllerin Matematik Başarısına Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, T.C. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Ktoridou, D., N. Eteokleous ve G. Gregoriou (2005), “Preschoolers Developing Mathematical Understanding Through Computer-Based Activities”, EUROCON The International Conference on “Computer as a Tool” (Volume 2), Editor: Ljiljana Milić, Belgrade, Serbia and Montenegro. MEB Okul Öncesi Eğitim Programı (2013), Ankara. Miller, M. R., B. Rittle-Johnson, A. M. Loehr ve E. R. Fyfe (2016), “The Influence of Relational Knowledge and Executive Function on Preschoolers’ Repeating Pattern Knowledge”, Journal of Cognition and Development, Volume: 17, Issue: 1, p. 85-104. Ontario (2007), A Guide to Effective Instruction In Mathematics Kindergarten to Grade 3 Patterning and Algebra. Oppermann, E., Y. Anders ve A. Hachfeld (2016), “The Influence of Preschool Teachers’ Content Knowledge and Mathematical Ability Beliefs on Their Sensitivity to Mathematics In Children’s Play”, Teaching and Teacher Education, Volume: 58, p. 174-184. Orçan, Maide (2013), “Erken Çocukluk Dönemi Matematik Eğitimi İçin Örnek Bir Model: Yapı Taşları (Building Blocks)”, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 2, s. 1-13. Papic, M. ve J. Mulligan (2005), “Preschoolers’ Mathematical Patterning”, The Proceedings of the 28th Mathematical Education Research Group of Australasia Conference, p. 609-616. Papic, M. (2007), “Promoting Repeating Patterns With Young Children-More Than Just Alternating Colours! ”, Australian Primary Mathematics Classroom, Volume: 12, Issue: 3, p. 8-13. Papic, M. (2015), “An Early Mathematical Patterning Assessment: Identifying Young Australian Indigenous Children’s Patterning Skills”, Mathematics Education Research Journal, Volume: 27, Issue: 4, p. 519-534. Peters, S. (1998), “Playing Games and Learning Mathematics: The Results of Two Intervention Studies”, International Journal of Early Years Education, Volume: 6, Issue: 1, p. 49-58. Pilten, Pusat ve Dündar Yener (2009), “İlköğretim 1 Kademe Öğrencilerinin Matematiksel Örüntüleri Analiz Etme ve Tahminde Bulunma Becerilerinin Değerlendirilmesi”, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 18, s. 62-78. Schmerold, K., A. Bock, M. Peterson, B. Leaf, K. Vennergrund ve R. Pasnak (2017), “The Relations Between Patterning, Executive Function, and Mathematics”, The Journal of Psychology, Volume: 151, Issue: 2, p. 207-228. Semrud-Clikeman M., K. H. Nielsen, A. Clinton, L. Sylvester, N. Parle ve R. T. Connor (1999), “An Intervention Approach for Children With Teacher and Parent-Identified Attentional Difficulties”, Journal of Learning Disabilities, Volume: 32, Issue: 6, p. 581-590. Sevinç, Müzeyyen (2009), Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitiminde Oyun, Morpa Kültür Yayınları, İstanbul. Şirin, Selma (2011), Anaokuluna Devam Eden Beş Yaş Grubu Çocuklara Sayı ve İşlem Kavramlarını Kazandırmada Oyun Yönteminin Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, T.C. Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa. Trawick-Smith, J., S. Swaminathan ve X. Liu (2016), “The Relationship of Teacher-Child Play Interactions to Mathematics Learning In Preschool”, Early Child Development and Care, Volume: 186, Issue: 5, p. 716-733. Türkmenoğlu, Filiz (2006), 60-72 Aylık Çocukların Matematik Becerilerini Kazanmalarında, Oyun Yoluyla Matematik Becerilerini Kazandırma Programının Etkisinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, T.C. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Uyanık, Özgün ve Adalet Kandır (2010), “Okul Öncesi Dönemde Erken Akademik Beceriler”, Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, s. 118-134. Warren, E. (2005), “Patterns Supporting The Development of Early Algebraic Thinking”, Building Connections: Research, Theory and Practice (Proceedings of the 28th annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australia, Melbourne), p. 759-766. Warren, E. ve T. Cooper (2006), “Using Repeating Patterns to Explore Functional Thinking”, Australian Primary Mathematics Classroom, Volume: 11, Issue: 1, p. 9-14. Waters, J. (2004), “Mathematical Patterning In Early Childhood Settings”, Mathematics Education for the 3rd Millennium: Towards 2010 (Proceedings of the 27th Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia), Editors: In I. Putt, R. Faragher ve M. McLean, MERGA, p. 565-572. Yaman, Hakan (2010), İlköğretim Öğrencilerinin Matematiksel Örüntülerdeki İlişkileri Algılayışları Üzerine Bir İnceleme, Doktora Tezi, T.C. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Yıldırım Hacıibrahimoğlu, Binnur (2014), “Örüntü ve Fonksiyon”, Okul Öncesi Matematik Eğitimi, Editör: Berrin Akman, Pegem Akademi, Ankara.

The Effect of Play Method on Creating Pattern Ability to Children in the Preschool Educational Institution

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 3, 77 - 91, 01.10.2017

Öz

The purpose of this research is to demonstrate the effectiveness of the game method in acquiring pattern skills for children who attend the pre-school education institution. The working group of the study consisted of 44 children, including 21 trials and 23 control groups attending a pre-school education institution in the city center of Istanbul. The study was conducted using an experimental design with pre-test post-test control group. The "Personal Information Form" was used to get information about children and their families, and the "Pattern Competency Test" developed by Kesicioğlu (2013) was used to evaluate the pattern skills of children. The "Game Based Pattern Skills Program" prepared by the researcher for the children in the experimental group was applied three times a week for seven weeks and six days. Meanwhile, the children in the control group continued their current training. The data obtained in the study were analyzed using the SPSS 23 program. In the analysis of the data, Shapiro-Wilk test, Mann-Whitney U test and Wilcoxon Marked Rank test were used. As a result of the research, it was both seen that after the game-based pattern skills program, the children in the experimental and control groups did not make any difference in the ability of Pattern-Based Object-Oriented Patterning (p> 0.05); and that the children in the experimental group had a significant difference in the ability to complete the Missing Object in a Pattern and to Create an Original Pattern by Objects compared to the children in the control group (p <0,05). As a result, it was observed that the game-based pattern skills program given to children positively affected the development of pattern skills of the children in the experimental group.

Kaynakça

  • Akkuş Sevigen, Fatma (2013), Oyun Temelli Matematik Eğitim Programının Çocuğun Matematik Gelişimine Etkisinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, T.C. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Akman, Berrin (2002), “Okul Öncesi Dönemde Matematik”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 23, s. 244-248. Birken, M. ve A. C. Coon (2008), Discovering Patterns In Mathematics and Poetry, Rodopi, Amsterdam. Blanton, M. L. ve Kaput, J. J. (2004), “Elementary Grades Students’ Capacity for Functional Thinking”, Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Volume: 2, p. 135-142. Bursalıoğlu, Fikri (2010). Örüntü ve Süsleme Etkinliklerinin, Analizle Öğretim Yöntemiyle Öğretiminin İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Dersine Yönelik Tutumları ve Akademik Başarıları Üzerine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, T.C. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. Cengiz, Özlem (2002), 5.6-6 Yaş Çocuklarının Görsel Algı Gelişimini Destekleyici Eğitim Programının Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, T.C. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Ciancio, D., A. Sadovsky, V. Malabonga, L. Trueblood ve R. Pasnak (1999), “Teaching Classification and Seriation to Preschoolers”, Child Study Journal, Volume: 29, Issue: 3, p. 193-205. Clements, D. H. ve J. Sarama (2014), Learning and Teaching Early Math The Learning Trajectories Approach, Routledge, New York and London. Ercan, Zülfiye Gül (2009), Anasınıfına Devam Eden Altı Yaş Çocuklarına Verilen Görsel Algı Eğitiminin Görsel-Motor Koordinasyon Gelişimine Etkisinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Gök Çolak, Feride (2016), Örüntü Temelli Matematik Eğitimi Programı’nın 61-72 Aylık Çocukların Akıl Yürütme Becerisine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, T.C. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Guerrero, L. ve A. Rivera (2002), “Exploration of Patterns and Recursive Functions”, Proceedings of the Annual Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (24th, Athens, Georgia, October 26-29) (Volume 1-4), Editors: In D. S. Mewborn, P. Sztajn, D. Y. White, H. G. Heide, L. Y. Bryant ve K. Nooney, Athens, PME-NA, Georgia. Güven, Nergis (1989), “Okul Öncesi Dönemde Matematik Eğitimi”, Ya-Pa 6. Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri Kitabı, Ya-Pa Yayınları, İstanbul. Güven, Yıldız (1998), “Kız ve Erkek Çocuklarda Matematik Yeteneği ve Matematik Başarısı Konusunda Okul Öncesi ve İlkokul (İlköğretim) Öğretmenlerinin Görüşlerinin Değerlendirilmesi”, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı: 10, s. 121-138. Hargreaves, M., D. Shorrocks-Taylor ve J. Threlfall (1998), “Children’s Strategies With Number Patterns”, Educational Studies, Volume: 24, Issue: 3, p. 315-331. Herbert, K. ve H. R. Brown (1997), “Patterns as Tools for Algebraic Reasoning”, Teaching Children Mathematics, Volume: 3, p. 123-128. Hoşgör, Aslı (2010), İlköğretim 1. Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Derslerinde Oyun Etkinliklerinin Kullanımına İlişkin Görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, T.C. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. İncikabı, Lutfi ve Abdulkadir Tuna (2012), “Türkiye ve Amerika Eğitim Sistemlerinin 60-72 Aylıklar İçin Geliştirilen Okul Öncesi Matematik Eğitimi Programı Açısından Karşılaştırılması”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 3, s. 94-101. Karaduman, B. Dilek (2004), Dikkat Toplama Eğitim Programının İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Dikkat Toplama Düzeyi, Benlik Algısı ve Başarı Düzeylerine Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Karaman, Selin ve İvrendi, Asiye (2015), “Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Matematik Becerileri ile Onların Sosyo-Demografik Özellikleri ve Sosyo-Dramatik Oyunları Arasındaki İlişki”, Eğitim ve Bilim, Cilt: 40, Sayı: 177, s. 313-326. Kesicioğlu, Oğuz Serdar (2013), “Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Matematiksel Örüntü Becerilerinin İncelenmesi”, Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, Sayı: 13, s. 19-26. Kılıç, Meral (2007), İlköğretim 1. Sınıf Matematik Dersinde Oyunla Öğretimde Kullanılan Ödüllerin Matematik Başarısına Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, T.C. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Ktoridou, D., N. Eteokleous ve G. Gregoriou (2005), “Preschoolers Developing Mathematical Understanding Through Computer-Based Activities”, EUROCON The International Conference on “Computer as a Tool” (Volume 2), Editor: Ljiljana Milić, Belgrade, Serbia and Montenegro. MEB Okul Öncesi Eğitim Programı (2013), Ankara. Miller, M. R., B. Rittle-Johnson, A. M. Loehr ve E. R. Fyfe (2016), “The Influence of Relational Knowledge and Executive Function on Preschoolers’ Repeating Pattern Knowledge”, Journal of Cognition and Development, Volume: 17, Issue: 1, p. 85-104. Ontario (2007), A Guide to Effective Instruction In Mathematics Kindergarten to Grade 3 Patterning and Algebra. Oppermann, E., Y. Anders ve A. Hachfeld (2016), “The Influence of Preschool Teachers’ Content Knowledge and Mathematical Ability Beliefs on Their Sensitivity to Mathematics In Children’s Play”, Teaching and Teacher Education, Volume: 58, p. 174-184. Orçan, Maide (2013), “Erken Çocukluk Dönemi Matematik Eğitimi İçin Örnek Bir Model: Yapı Taşları (Building Blocks)”, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 2, s. 1-13. Papic, M. ve J. Mulligan (2005), “Preschoolers’ Mathematical Patterning”, The Proceedings of the 28th Mathematical Education Research Group of Australasia Conference, p. 609-616. Papic, M. (2007), “Promoting Repeating Patterns With Young Children-More Than Just Alternating Colours! ”, Australian Primary Mathematics Classroom, Volume: 12, Issue: 3, p. 8-13. Papic, M. (2015), “An Early Mathematical Patterning Assessment: Identifying Young Australian Indigenous Children’s Patterning Skills”, Mathematics Education Research Journal, Volume: 27, Issue: 4, p. 519-534. Peters, S. (1998), “Playing Games and Learning Mathematics: The Results of Two Intervention Studies”, International Journal of Early Years Education, Volume: 6, Issue: 1, p. 49-58. Pilten, Pusat ve Dündar Yener (2009), “İlköğretim 1 Kademe Öğrencilerinin Matematiksel Örüntüleri Analiz Etme ve Tahminde Bulunma Becerilerinin Değerlendirilmesi”, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 18, s. 62-78. Schmerold, K., A. Bock, M. Peterson, B. Leaf, K. Vennergrund ve R. Pasnak (2017), “The Relations Between Patterning, Executive Function, and Mathematics”, The Journal of Psychology, Volume: 151, Issue: 2, p. 207-228. Semrud-Clikeman M., K. H. Nielsen, A. Clinton, L. Sylvester, N. Parle ve R. T. Connor (1999), “An Intervention Approach for Children With Teacher and Parent-Identified Attentional Difficulties”, Journal of Learning Disabilities, Volume: 32, Issue: 6, p. 581-590. Sevinç, Müzeyyen (2009), Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitiminde Oyun, Morpa Kültür Yayınları, İstanbul. Şirin, Selma (2011), Anaokuluna Devam Eden Beş Yaş Grubu Çocuklara Sayı ve İşlem Kavramlarını Kazandırmada Oyun Yönteminin Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, T.C. Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa. Trawick-Smith, J., S. Swaminathan ve X. Liu (2016), “The Relationship of Teacher-Child Play Interactions to Mathematics Learning In Preschool”, Early Child Development and Care, Volume: 186, Issue: 5, p. 716-733. Türkmenoğlu, Filiz (2006), 60-72 Aylık Çocukların Matematik Becerilerini Kazanmalarında, Oyun Yoluyla Matematik Becerilerini Kazandırma Programının Etkisinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, T.C. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Uyanık, Özgün ve Adalet Kandır (2010), “Okul Öncesi Dönemde Erken Akademik Beceriler”, Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, s. 118-134. Warren, E. (2005), “Patterns Supporting The Development of Early Algebraic Thinking”, Building Connections: Research, Theory and Practice (Proceedings of the 28th annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australia, Melbourne), p. 759-766. Warren, E. ve T. Cooper (2006), “Using Repeating Patterns to Explore Functional Thinking”, Australian Primary Mathematics Classroom, Volume: 11, Issue: 1, p. 9-14. Waters, J. (2004), “Mathematical Patterning In Early Childhood Settings”, Mathematics Education for the 3rd Millennium: Towards 2010 (Proceedings of the 27th Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia), Editors: In I. Putt, R. Faragher ve M. McLean, MERGA, p. 565-572. Yaman, Hakan (2010), İlköğretim Öğrencilerinin Matematiksel Örüntülerdeki İlişkileri Algılayışları Üzerine Bir İnceleme, Doktora Tezi, T.C. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Yıldırım Hacıibrahimoğlu, Binnur (2014), “Örüntü ve Fonksiyon”, Okul Öncesi Matematik Eğitimi, Editör: Berrin Akman, Pegem Akademi, Ankara.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Büşra Hayıroğlu Bu kişi benim

Leyla Ulus Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 20 Haziran 2017
Kabul Tarihi 21 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Hayıroğlu, B., & Ulus, L. (2017). The Effect of Play Method on Creating Pattern Ability to Children in the Preschool Educational Institution. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(3), 77-91.

                                     DRJI_Logo.jpg         

Akademia_sosyal_bilimler_indeksi_logosu.gif                     imageedit_26_6265761829.png               ESJIndex_logo.png

 

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.