Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’de Siyasal Sistem Tartışmalarında Halkın Bilinç Düzeyi: Google Türkiye Aramaları Üzerine Bir İnceleme

Year 2018, Volume: 4 Issue: 1, 148 - 160, 31.03.2018

Abstract

Türk siyasal sistemi, Cumhuriyet’in kuruluş yıllarında kısa bir süre uygulanan Meclis Hükümeti Sistemi dışında, yakın zamana kadar Parlamenter Sistem şeklinde tanımlanmıştır. Ancak özellikle 1982 Anayasası ile yaratılan güçlü Cumhurbaşkanı ve 2007 yılında Cumhurbaşkanının halk tarafından seçilmesine yönelik anayasal değişiklikle birlikte Parlamenter Sistemin temel niteliklerinde değişiklik oluşmuş, günümüzde ise 16 Nisan 2017 tarihinde yapılan halk oylamasında yeni bir sistem, halk tarafından onaylanmıştır. Geçmişten bu yana sistem konusundaki tartışmaların Başkanlık Hükümet Sistemi etrafında olması sebebi ile toplum içindeki genel yargı, sistemin Başkanlık Sistemi olduğu yönünde olmuştur. Ancak yapılan anayasal değişiklikler incelendiğinde sunulan sistemin Başkanlık Sisteminin temel niteliklerinden ayrı bir sistem olduğu görülmektedir. Zira sunulan yasa değişikliği tasarısı da Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi şeklinde olmuştur. Bu çalışmada halkın sisteme yönelik bilinç düzeyini ölçmek amacıyla, Google Türkiye arama motorunda anayasa değişikliğinin meclise sunulduğu 10 Aralık 2016 tarihinden 16 Nisan 2017 tarihine kadar internet kullanıcıları tarafından yapılan aramalar analiz edilecektir. Günümüzde internet teknolojisi hayatımızın her alanına etki etmektedir. Tüm verilerin internet ortamında depolanması, bilgiye anında ve kolayca erişimi olanaklı kılmıştır. Bu nedenle çalışmamızda Türkiye'de en çok kullanılan arama motoru da olan Google Türkiye seçilmiştir. Google Türkiye üzerinden “Başkanlık”, "Başkanlık Sistemi" ve "Cumhurbaşkanlığı Sistemi" anahtar kelimeleri ile yapılan aramalar analiz edilerek, halkın sistemi nasıl algıladığı ve halkın siyasal bilinç düzeyinin tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Sistemi belirleyen halkın, sistem konusundaki yaklaşımı, endişeleri ve bilinç düzeyinin belirlenmesi sistemin benimsenmesi açısından önem taşımakta ve bu çalışmanın amacını ve önemini de belirlemektedir.

References

  • Balcıgil O. (1982). Başkanlık-Yarıbaşkanlık”. Balcıgil O. (der.), İki Seminer ve Bir Anayasa Önerisinde Tartışılan Anayasa, İstanbul, Birikim Yayınları. Barosso, L. A., Dean, J., Hölzle, U. (2003). “Web search for a planet:the google cluster architecture”, IEEE Micro, 23 (2), 22-28. Choi, H., Varian, H. (2012). “Predicting the present with Google trends”, The Economic Record, 88, 2-9. Eroğul, C. (2001). Çağdaş devlet düzenleri, Ankara: İmaj yayıncılık. Google, (2017). “Hikayemiz: Garajdan Googleplex’e”, https://www.google.com/intl/tr/about/our-story/, Erişim tarihi: Ağustos 2017. Google Trends, www.google.com/trends, Erişim tarihi: Ağustos 2017. Gönenç, E. Ö. (2003). “Siyasal yaşamın belirlenmesinde kitle iletişim araçlarının rolü”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi| Istanbul University Faculty of Communication Journal, 17, 31-41. Gözler, K. (2001). Devlet Başkanları Bir Karşılaştırmalı Anayasa Hukuku İncelemesi, Ekin Kitabevi Yayınları, Bursa, 2001, Ideasoft, “Google trends nedir; ne işe yarar?”, https://www.ideasoft.com.tr/konu/bilgibankasi/google-trends-nedir-ne-ise-yarar/, Erişim tarihi: Ağustos 2017. Kalender, A. (1999). “Mesaj stratejilerinin planlanmasında siyasal tutum ve motivasyon ölçümlerinin önemi”, Selçuk İletişim, 1 (1), 91-98. Küçük, A. (2017). “Yeni Anayasa Değişikliği ile Getirilmek İstenen Türkiye’ye Özgü Başkanlık Sistemi: Korkular, Algılar, Beklentiler”, Liberal Düşünce Dergisi, c. 22, s. 85, s. 157-189. Özer, A. (1981). Batı Demokrasilerinde ve Türkiye de Hükümetin Kuruluş Yöntemleri, AİTİA Yayını, Ankara Rowlands, I., Nicholas, D., Williams, P., Huntington, P., Fieldhouse, M., Gunter, B., ... & Tenopir, C. (2008). “The Google generation: the information behaviour of the researcher of the future” Aslib Proceedings, 60 (4), 290-310. Teziç, E. (2013). Anayasa Hukuku, 16. Bası, İstanbul: Beta Yayıncılık. Tonta, Y., Sever, H., (2006). “Arama motorları”, Türkiye Bilişim Ansiklopedisi, Papatya Yayıncılık, 95-99. Turan İ. (1976). Siyasal Sistem ve Siyasal Davranış. İstanbul: Der Yayınları Türkiye Cumhuriyeti Anayasasında Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun, http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2017/02/20170211-1.htm Uysal, B. (1984). “Siyasal katılma ve katılma davranışı üzerinde ailenin etkisi”, Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü Dergisi, 109-134. Yılmaz, N. (2013). “Sosyalleşme sürecinin siyasallaşma boyutu”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 9 (19), 319-332. Yılmaz, Sait. (2013). “Başkanlık Sistemi; ABD, Türkiye’ye Örnek Olabilir mi?”, Yeni Türkiye, yıl 9, sayı 51, ss. 617-635.
Year 2018, Volume: 4 Issue: 1, 148 - 160, 31.03.2018

Abstract

References

  • Balcıgil O. (1982). Başkanlık-Yarıbaşkanlık”. Balcıgil O. (der.), İki Seminer ve Bir Anayasa Önerisinde Tartışılan Anayasa, İstanbul, Birikim Yayınları. Barosso, L. A., Dean, J., Hölzle, U. (2003). “Web search for a planet:the google cluster architecture”, IEEE Micro, 23 (2), 22-28. Choi, H., Varian, H. (2012). “Predicting the present with Google trends”, The Economic Record, 88, 2-9. Eroğul, C. (2001). Çağdaş devlet düzenleri, Ankara: İmaj yayıncılık. Google, (2017). “Hikayemiz: Garajdan Googleplex’e”, https://www.google.com/intl/tr/about/our-story/, Erişim tarihi: Ağustos 2017. Google Trends, www.google.com/trends, Erişim tarihi: Ağustos 2017. Gönenç, E. Ö. (2003). “Siyasal yaşamın belirlenmesinde kitle iletişim araçlarının rolü”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi| Istanbul University Faculty of Communication Journal, 17, 31-41. Gözler, K. (2001). Devlet Başkanları Bir Karşılaştırmalı Anayasa Hukuku İncelemesi, Ekin Kitabevi Yayınları, Bursa, 2001, Ideasoft, “Google trends nedir; ne işe yarar?”, https://www.ideasoft.com.tr/konu/bilgibankasi/google-trends-nedir-ne-ise-yarar/, Erişim tarihi: Ağustos 2017. Kalender, A. (1999). “Mesaj stratejilerinin planlanmasında siyasal tutum ve motivasyon ölçümlerinin önemi”, Selçuk İletişim, 1 (1), 91-98. Küçük, A. (2017). “Yeni Anayasa Değişikliği ile Getirilmek İstenen Türkiye’ye Özgü Başkanlık Sistemi: Korkular, Algılar, Beklentiler”, Liberal Düşünce Dergisi, c. 22, s. 85, s. 157-189. Özer, A. (1981). Batı Demokrasilerinde ve Türkiye de Hükümetin Kuruluş Yöntemleri, AİTİA Yayını, Ankara Rowlands, I., Nicholas, D., Williams, P., Huntington, P., Fieldhouse, M., Gunter, B., ... & Tenopir, C. (2008). “The Google generation: the information behaviour of the researcher of the future” Aslib Proceedings, 60 (4), 290-310. Teziç, E. (2013). Anayasa Hukuku, 16. Bası, İstanbul: Beta Yayıncılık. Tonta, Y., Sever, H., (2006). “Arama motorları”, Türkiye Bilişim Ansiklopedisi, Papatya Yayıncılık, 95-99. Turan İ. (1976). Siyasal Sistem ve Siyasal Davranış. İstanbul: Der Yayınları Türkiye Cumhuriyeti Anayasasında Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun, http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2017/02/20170211-1.htm Uysal, B. (1984). “Siyasal katılma ve katılma davranışı üzerinde ailenin etkisi”, Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü Dergisi, 109-134. Yılmaz, N. (2013). “Sosyalleşme sürecinin siyasallaşma boyutu”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 9 (19), 319-332. Yılmaz, Sait. (2013). “Başkanlık Sistemi; ABD, Türkiye’ye Örnek Olabilir mi?”, Yeni Türkiye, yıl 9, sayı 51, ss. 617-635.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Tuğba Yolcu

A. Aslı Sezgin This is me

Publication Date March 31, 2018
Submission Date October 10, 2017
Acceptance Date December 30, 2017
Published in Issue Year 2018 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Yolcu, T., & Sezgin, A. A. (2018). Türkiye’de Siyasal Sistem Tartışmalarında Halkın Bilinç Düzeyi: Google Türkiye Aramaları Üzerine Bir İnceleme. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(1), 148-160.

This website was licenced under Creative Commons 4.0 International Licence.