Research Article
BibTex RIS Cite

ÖĞRETMEN KAVRAMINA İLİŞKİN ADAY PSİKOLOJİK DANIŞMANLARIN ALGILARI: BİR METAFOR ANALİZİ

Year 2020, Volume: 6 Issue: 1, 1 - 8, 30.03.2020

Abstract

Bireylerin belirli kavramlara ilişkin
düşüncelerinin belirlenmesinde ve incelenmesinde o kavramlara yönelik
oluşturulan metaforlar kullanılmaktadır. Eğitim kurumlarındaki öğretmenlere ve
yöneticilere yönelik metafor yoluyla yapılmış araştırmalar dikkat çekmektedir. Fakat,
rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanında görev yapan psikolojik
danışmanların ya da psikolojik danışman adaylarının metafor kullanımına ilişkin
yapılmış az sayıda araştırma olduğu görülmektedir. Psikolojik danışman adayları
ile ilgili metafor yoluyla yapılan bu çalışmanın metafor kullanımına ilişkin psikolojik
danışma ve rehberlik alanında ortaya konan bilgi birikimine katkı sunacağı
umulmaktadır. Bu çalışma ile, aday psikolojik danışmanların öğretmen kavramına
ilişkin algılarının metafor yoluyla analiz edilmesi amaçlanmıştır. Bu çalışmada,
2018 - 2019 öğretim yılı bahar döneminde psikolojik danışma ve rehberlik
bölümüne devam eden 86 aday psikolojik danışman yer almıştır ve bu
katılımcıları belirlemek için amaçlı örnekleme tekniği uygulanmıştır. Gerekli
veriler açık uçlu bir soru sorularak katılımcılardan yazılı olarak alınmıştır
ve nitel araştırma yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Daha sonra yazılı
yanıtların analizi için yanıtların içeriği ile ilgili temalar oluşturulmuştur
ve her grubun frekans değeri belirlenmiştir. Çalışmanın sonucu ile ilgili
olarak öğretmen kavramına ilişkin algılarında aday psikolojik danışmanların
olumlu anlamlar içeren metaforlar kullandıkları anlaşılmıştır. 

References

  • ASCA (American School Counselor Association) (2019). School Counselor Professional Standards & Competencies. https://www.schoolcounselor.org/asca/media/asca/home/SCCompetencies.pdf
  • Balcı, S. (2017a). Okul psikolojik danışmanı öz yetkinlik ölçeği’nin Türk kültüründeki psikometrik özellikleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(2), 633-649.
  • Balcı, S. (2017b). Analysis of metaphoric perceptions stated by candidate school counselors regarding contribution of the career guidance for students. PESA International Journal of Social Studies, 3(4), 193-202.
  • Balcı, S. (2018a). Analysis of metaphoric perceptions stated by candidate school counselors regarding importance of career ethics for counseling, Eurasian Conference on Language and Social Studies, 27-29 Haziran, Antalya.
  • Balcı, S. (2018b). Investigating metaphoric perceptions stated by candidate science teachers regarding contribution of the guidance services at school for students. Social Sciences Studies Journal, 4(18), 1859-1864.
  • Balcı, S. (2019) Rehberlik dersinin katkısına yönelik fen bilgisi öğretmeni adaylarının görüşleri, Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Baskıda.
  • Camadan, F. ve Kahveci, G. (2013). Okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin rehber öğretmen (psikolojik danışman) ilişkin algılarının incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13/3, 1371 – 1392.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi , 6 (4), Güz, 693-712.
  • Güloğlu, B. ve Karaırmak, Ö. (2012). Metafor: Danışan ve psikolojik danışman arasındaki köprü, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 4 (37), 122-135.
  • Özpolat, A.R. (2014). Psikolojik danışma ve rehberlik bölümü öğrencilerinin “psikolojik danışma” kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:22 No:1 385-396.
  • Roussell, M. A. (1995). Using developmental theme metaphors with children in France: Traditional and naturalistic. Guidance and Counseling, 11(1), 21-24.
  • Saban, A. (2008). İlköğretim 1. kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. İlköğretim Online, 7 (2), 421-455.
  • Suit, J. L. & Paradise, L. V. (1985). Effects of metaphors and cognitive complexity on perceived counselor characteristics. Journal of Counseling Psychology, 32(1), 23-28.
  • Ünal, A. & Ünal, E. (2010). Öğretmen ve öğrencilerin rehber öğretmeni algılamalarına ilişkin bir durum çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 7:2. http://www.insanbilimleri.com
  • Yeşilyaprak, B. (2015). Eğitimde rehberlik hizmetleri, gelişimsel yaklaşım. Ankara:Nobel Yay.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2020, Volume: 6 Issue: 1, 1 - 8, 30.03.2020

Abstract

References

  • ASCA (American School Counselor Association) (2019). School Counselor Professional Standards & Competencies. https://www.schoolcounselor.org/asca/media/asca/home/SCCompetencies.pdf
  • Balcı, S. (2017a). Okul psikolojik danışmanı öz yetkinlik ölçeği’nin Türk kültüründeki psikometrik özellikleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(2), 633-649.
  • Balcı, S. (2017b). Analysis of metaphoric perceptions stated by candidate school counselors regarding contribution of the career guidance for students. PESA International Journal of Social Studies, 3(4), 193-202.
  • Balcı, S. (2018a). Analysis of metaphoric perceptions stated by candidate school counselors regarding importance of career ethics for counseling, Eurasian Conference on Language and Social Studies, 27-29 Haziran, Antalya.
  • Balcı, S. (2018b). Investigating metaphoric perceptions stated by candidate science teachers regarding contribution of the guidance services at school for students. Social Sciences Studies Journal, 4(18), 1859-1864.
  • Balcı, S. (2019) Rehberlik dersinin katkısına yönelik fen bilgisi öğretmeni adaylarının görüşleri, Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Baskıda.
  • Camadan, F. ve Kahveci, G. (2013). Okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin rehber öğretmen (psikolojik danışman) ilişkin algılarının incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13/3, 1371 – 1392.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi , 6 (4), Güz, 693-712.
  • Güloğlu, B. ve Karaırmak, Ö. (2012). Metafor: Danışan ve psikolojik danışman arasındaki köprü, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 4 (37), 122-135.
  • Özpolat, A.R. (2014). Psikolojik danışma ve rehberlik bölümü öğrencilerinin “psikolojik danışma” kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:22 No:1 385-396.
  • Roussell, M. A. (1995). Using developmental theme metaphors with children in France: Traditional and naturalistic. Guidance and Counseling, 11(1), 21-24.
  • Saban, A. (2008). İlköğretim 1. kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. İlköğretim Online, 7 (2), 421-455.
  • Suit, J. L. & Paradise, L. V. (1985). Effects of metaphors and cognitive complexity on perceived counselor characteristics. Journal of Counseling Psychology, 32(1), 23-28.
  • Ünal, A. & Ünal, E. (2010). Öğretmen ve öğrencilerin rehber öğretmeni algılamalarına ilişkin bir durum çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 7:2. http://www.insanbilimleri.com
  • Yeşilyaprak, B. (2015). Eğitimde rehberlik hizmetleri, gelişimsel yaklaşım. Ankara:Nobel Yay.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Süleyman Balcı

Publication Date March 30, 2020
Submission Date October 29, 2019
Acceptance Date March 9, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Balcı, S. (2020). ÖĞRETMEN KAVRAMINA İLİŞKİN ADAY PSİKOLOJİK DANIŞMANLARIN ALGILARI: BİR METAFOR ANALİZİ. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(1), 1-8.

This website was licenced under Creative Commons 4.0 International Licence.