Şarkiyatçılık ya da Doğu Bilimi olarak da bilinen oryantalizm, Doğu dillerini, kültürlerini, dinlerini, sanatlarını ve edebiyatlarını inceleyen akademik bir disiplin olmasının yanında, içerisinde çeşitli iktidar ilişkilerini de barındırmaktadır. Edward Said’in betimlemesiyle oryantalizm, aralarında ozanların, romancıların, felsefecilerin, siyaset kuramcılarının, iktisatçıların, imparatorluk yöneticilerinin de olduğu kalabalık bir yazar topluluğundan oluşur. Oryantalizm, Doğu toplumları hakkında her alanda yazıp her konuyu irdelemektir. Avrupa'nın gözünde Doğu; en eski, en zengin sömürge alanı, karşıt imgesi ve Avrupa'nın tanımlanmasına yardımcıdır. Amerika'nın gözünde ise Şark, Uzak Doğu ile bağlantılıdır. Avrupa'nın Doğu anlayışındaki gibi düşünsel bir yoğunluğu yoktur. Oryantalist bakış açısının, birçok sanat alanında gösterildiği gibi sinema alanında da izlerine rastlanmaktadır. Oryantalizmin sinema alanında kullanımı oldukça yoğundur. Bu bakış açısını içeren birçok film örneği bulunmaktadır. Oryantalist bakış hem Avrupa sinemasında hem de Amerikan sinemasında etkin bir şekilde işlenmektedir. Bu çalışma, Amerikan sinemasından The Siege (1998) ve Fransız sinemasından Made in France (2015) filmlerinde işlenen oryantalist ögeleri şarkiyatçılık bağlamında, İçerik Analizi Yöntemi ile incelemeyi amaçlamaktadır. Yapılan incelemeler neticesinde The Siege (1998) ve Made in France (2015) isimli filmlerin, farklı amaçlara hizmet etmek üzere kurgulanmış oldukları sonuçlarına ulaşılmıştır. The Siege, bozulan ABD İmajını düzeltme misyonunu üstlenirken Made in France adlı filmin senaryosunun Batı toplumlarını, Doğu toplumlarına karşı uyarma amacını güttüğü anlaşılmaktadır.
Oryantalizm İçerik Analiz Yöntemi The Siege Made in France Sinema
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sinema Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 6 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 1 |