Popüler kültürü unsur olarak işlev gören karikatürler kendi içerisinde birtakım mesajları barındıran, bu yönüyle kültür endüstrisinin çıkarlarına hizmet eden, toplumsal algılar oluşturan ya da söz konusu algıları dönüştüren özelliklere sahiptir. Bu bağlamda sosyoloji bakış açısıyla karikatürlerdeki dini figürlerin analizini gerçekleştirecek çalışmalar kutsala dair unsurların dönüşümünü ortaya koymak açısından önem arz etmektedir. Bu çalışmanın amacı dini figürlerin şeyleştirilip popülerleştirilmesi sorununu üstünlük teorisi bağlamında, din sosyolojisi zaviyesinden karikatürlerin görsel analizini gerçekleştirilmek suretiyle ortaya koymaktır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan görsel analiz yöntemi uygulanmıştır. Bu çerçevede “Leman” ve “Uykusuz” dergilerinin 2017-2021 tarih aralığı incelenerek, konuyla ilgili karikatürler analize tabi tutulmuştur. Söz konusu tarih aralığında siyasal gelişmelere paralel olarak dini kurumsalın etkinliğinin ve din adamlarının yetkilerinin artırılması hususunun “Leman” ve “Uykusuz” dergilerinde fazlasıyla yer edinmiş olması dergilerin seçilmesinde belirleyici olmuştur. Sonuç olarak karikatürlerde dini figürlerin stereotipleştirilerek popüler kültür unsuru haline getirildiği, dini figürlerin üstünlük kuramı üzerinden güldürmeyi amaçladığı anlaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology of Religion |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | April 28, 2024 |
Acceptance Date | June 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 1 |
This website was licenced under Creative Commons 4.0 International Licence.