Mindfulness-based approaches, which have been used in many fields in recent years, have been widely accepted especially in practices in psychology and psychiatry, and have been integrated into traditional treatment methods. In parallel with the positive effects of the concept of mindfulness on mental, spiritual and physical well-being, researches have also steadily increased and various scales have been developed to measure mindfulness which can be summarized as the mindful awareness of the moment by accepting one’s experience without judgment.Some of these scales were adapted to Turkish in the last decade. Considering the extensive usage of the concept of mindfulness in health-related fields, this study aimed to introduce the State Mindfulness Scale into Turkish, as one of the important scales to be evaluated on a more solid theoretical and methodological basis. Accordingly, the source scale was translated into Turkish through the steps suggested by WHO. Confirmatory factor analysis (CFA) was performed for the validity of the scale. Cronbach alpha reliability coefficient, Item Total Score Analysis, Guttman reliability coefficients, Spearman-Brown confidence coefficients were evaluated and the findings regarding the internal consistency of the scale were used in terms of the reliability analysis of the scale. For CFA and other analyses, 345 students at Akdeniz University were included in the study. As a result of CFA, it was found that the 21 item 2-factor structure in the source scale was compatible with the target culture (X2/Sd: 3,41; RMSEA: 0,088: CFI: 0,95). The correlation reliability coefficients of the scale ranged from 0.484 to 0.743. The Cronbach alpha value of the first factor of the scale was 0.899, the Cronbach alpha value of the second factor was 0.728, and the Cronbach alpha value for the total score was 0.921. The findings show that the validity and reliability of the State Mindfulness Scale has been ensured and the scale has been successfully adapted to Turkish.
Son yıllarda birçok alanda kullanılmaya başlanan bilinçli farkındalık (mindfulness) temelli yaklaşımlar özellikle, psikoloji ve psikiyatri alnındaki uygulamalarda geniş kabul görmüş ve geleneksel tedavi yöntemlerine entegre edilmiştir. Kişinin yaşadığı deneyime ilişkin yargılamadan ve kabullenerek anın farkındalığı olarak özetlenebilecek bilinçli farkındalık kavramının zihinsel, ruhsal ve fiziksel iyilik hali üzerindeki olumlu etkilerine paralel olarak araştırmalar da istikrarlı bir şekilde artmıştır ve bilinçli farkındalığın ölçümlenmesi için çeşitli ölçekler geliştirilmiştir. Bu ölçeklerin bir kısmı da son on yıl içerisinde Türkçeye uyarlanmıştır. Bu çalışmada, bilinçli farkındalık kavramının sağlıkla ilgili alanlarda yaygın bir şekilde uygulanması göz önüne alındığında, değerlendirilmesi daha sağlam bir teorik ve metodolojik temele oturtulması açısından önem taşıyan ölçeklerden biri olan Durumluk Bilinçli Farkındalık (Mindfulness) Ölçeğinin (State Mindfulness Scale-SMS) Türkçeye kazandırılması amaçlanmıştır. Bu doğrultuda kaynak ölçek WHO’nun önerdiği adımlarla Türkçeye çevrilmiştir. Ölçeğin geçerliliği için doğrulayıcı faktör analizi (DFA) yapılmıştır. Ölçeğin güvenirlik analizi için Cronbach alfa güvenirlik katsayısı, madde toplam puan analizi, Guttman güvenirlik katsayıları, Spearman–Brown güvenirlik katsayıları değerlendirilerek ölçeğin iç tutarlığına ilişkin bulgulardan faydalanılmıştır. DFA ve diğer analizler için Akdeniz Üniversitesinde öğrenci olan 345 kişi araştırmaya dahil edilmiştir. DFA neticesinde kaynak ölçekte yer alan 21 madde 2 faktörlü yapının hedef kültür ile uyumlu olduğu bulgusuna ulaşılmıştır (X2/Sd: 3,41; RMSEA: 0,088: CFI: 0,95). Ölçeğin korelasyon güvenirlik katsayılarının 0,484 ile 0,743 arasında değiştiği, ölçeğe ait birinci faktörün Cronbach alfa değerinin 0,899, ikinci faktörün Cronbach alfa değeri’nin 0,728, toplam puana ilişkin Cronbach alfa değerinin ise 0,921 olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bulgular, Durumluk Bilinçli Farkındalık ölçeğinin geçerlik ve güvenilirliğinin sağlandığını ve ölçeğin Türkçe'ye başarıyla uyarlandığını göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2022 |
Acceptance Date | January 13, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |