Loss and the grieving process are a natural part of life for everyone, but they can become pathological without supportive conditions. Loss is painful and causes the person to experience deep grief. Individuals who cannot complete the mourning process healthily are forced to live with a loss they cannot resolve. The loss and mourning process, especially in childhood, significantly affects the person's life from childhood to adulthood. Different theories explain the grief process in the literature on the subject. Among these theories, the attachment theory developed by John Bowlby provides information about the grief process experienced, especially in childhood. In this study, the grief process in children is evaluated within the framework of the attachment theory developed by John Bowlby. The main issues addressed in the study are the significance of losses experienced during childhood, the stages of the grieving process, and the approach to the grieving child.
Kayıp ve yas süreci her insan için hayatın doğal bir parçasıdır; ancak destekleyici şartların yokluğunda patolojik bir hal alabilmektedir. Kayıp üzücüdür ve kişinin derin bir keder yaşamasına neden olur. Yas sürecini sağlıklı bir şekilde tamamlayamayan birey çözümleyemediği bir kayıp ile yaşamak zorunda kalmaktadır. Özellikle çocukluk döneminde yaşanan kayıp ve yas süreci, kişinin çocukluktan yetişkinliğe kadar olan yaşamını önemli ölçüde etkiler. Konu ile ilgili literatür incelendiğinde yas sürecini açıklayan farklı kuramların bulunduğu görülmektedir. Bu kuramlar arasında John Bowlby tarafından geliştirilen bağlanma kuramı özellikle çocukluk döneminde yaşanılan yas süreci hakkında bilgi vermektedir. Hazırlanan bu çalışmada çocuklardaki yas süreci John Bowlby tarafından geliştirilen bağlanma kuramı çerçevesinde değerlendirilmektedir. Çalışmada ele alınan önemli konular çocukluk döneminde yaşanılan kayıpların önemi, yas sürecinin evreleri ve yas tutan çocuğa yaklaşımdır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Review |
Authors | |
Early Pub Date | November 6, 2023 |
Publication Date | March 31, 2024 |
Acceptance Date | May 13, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 |