The use of mindfulness-based interventions in many areas is increasing day by day. Having knowledge of the components of mindfulness is also important to know the mechanisms in which mindfulness-based interventions are effective. This study has aimed to examine potential attentional mechanisms of mindfulness. In this context, mindfulness has been defined and attention and attention models have been briefly discussed in the study. Then, the relationship between mindfulness and attention has been examined, and previous research findings examining mindfulness and attention are included. The studies on attention and mindfulness seem to have more inconsistent results when conducted with adults, whereas the studies in adolescents and children seem to have more consistent results revealing that mindfulness-based interventions improve the attentional skills of the youth. Knowing the relationship between mindfulness and attention will aid to maximize the efficacy of mindfulness-based interventions and it will be a crucial step in identifying the people that might benefit from mindfulness-based interventions
Farkındalık temelli müdahalelerin, pek çok alanda kullanımı gün geçtikçe artmaktadır. Farkındalığın bileşenlerine ilişkin bilgiye sahip olmak, farkındalık temelli müdahalelerinin etkiliğindeki mekanizmaları bilmek için de önemlidir. Bu bağlamda, bu çalışmada farkındalığın ne olduğu açıklanmış, dikkat ve dikkat modelleri kısaca ele alınmıştır. Ardından, farkındalık ve dikkat arasındaki ilişki incelenmiş, farkındalık ve dikkati inceleyen önceki araştırma bulgularına yer verilmiştir. Dikkat ve farkındalığı konu alan çalışmalar, yetişkinlerle yapıldığında daha tutarsız sonuçlara işaret ederken; ergen ve çocuklarda yapılan çalışmaların daha tutarlı olduğu ve farkındalık temelli müdahalelerin çocuk ve ergenlerin dikkat becerilerini iyileştirdiği görülmektedir. Farkındalık ve dikkat arasındaki ilişkiyi bilmek, farkındalık temelli müdahalelerin etkililiğini en üst düzeye çıkarmaya yardımcı olacak ve farkındalık temelli müdahalelerden faydalanabilecek kişileri belirlemede önemli bir adım olacaktır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Memory and Attention, Psychotherapy Practise and Research |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2024 |
Acceptance Date | December 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 |